Rapsakka pakkanen karkotti varmaan osaltaan yleisöä, tosin tapahtuman ennakkomainonnassakin oli toivomisen varaa. Sisäpiiriin jaettu tieto tuppaa pysymään sisäpiirissä. Kuskeja oli ilmoittautunut eri sarjoihin hienosti yhteensä yli 100.

Pakkaskeli loi omat haasteensa päivän kilpailuihin niin kuljettajien kuin pyörienkin osalta. Aamun aika-ajoissa pakkanen hipoi -30 astetta ja vielä puolilta päivin, kun itse kisat alkoivat, pakkasta oli reippaasti yli -20 astetta. Aurinko paistoi, eli siltä osin päivä oli hieno.

Kisaa olisi ollut mahdollista seurata suoraan autosta.

Kisaa olisi ollut mahdollista seurata suoraan autosta.

Radan jää oli kovaa ja kun ei tuullut, niin pyörien jäästä rouhima hile jäi leijumaan radalle, heikentäen takana ajavien näkyvyyttä ja kova jää aiheutti jonkin verran myös pito-ongelmia.

Ohessa jokaisen kisaerän kulku luokittain.

JR  SM Junior-luokan ensimmäinen erä

Junior-luokassa ajetaan pääsääntöisesti kaksitahtisilla 85cc pyörillä. Viime vuoden junioreiden Suomen Mestari Aatos Pirttinen ajoi kovimman ajan aika-ajoissa. Toiseksi nopein oli Eetu Aronen, Lenni Kuukka kolmas ja Toivo Kaskismaa neljänneksi nopein.

Aatos Pirttinen otti selkeän piikkipaikan heti lähdöstä, perässään Eetu Aronen ja Lenni Kuukka. Toiselle kierrokselle lähdettäessä, Pirttinen ja Aronen saivat jo hieman kaulaa takana ajaviin. Pirttinen pysyi johdossa koko kilpailun ajan ja vain Eetu Aronen pystyi vähän haastamaan häntä. Ruutulipulle ajettiin järjestyksessä Aatos Pirttinen, Eetu Aronen, Toivo Kaskismaa.

JR SM Junior-luokan toinen erä

JR SM Junior-luoka toinen lähtö.

JR SM Junior-luoka toinen lähtö.

Eetu Aronen sai todella hyvän lähdön, mutta Aatos Pirttinen kaartoi jouhealla ajolinjalla helpon näköisesti ensimmäisestä mutkasta kärkeen, jättäen Arosen taakseen.

Pirttinen johti tätäkin erää suvereenisti ja hyvin pian järjestykseksi muodostui, Pirttinen, Toivo Kaskimaa, Miro Lehtonen, Aromaan tipahdettua neljänneksi.

Toiseksi viimeiselle kierrokselle lähdettäessä, Aromaa oli päässyt Lehtosen edelle.

Aatos Pirttinen oli voittamaton JR SM Junior-luokassa. Takanaan #71 Toivo Kaskismaa, #138 Julius Lintunen ja #468 Miro Lehtonen.

Aatos Pirttinen oli voittamaton JR SM Junior-luokassa. Takanaan #71 Toivo Kaskismaa, #138 Julius Lintunen ja #468 Miro Lehtonen.

Aatos Pirttinen ajoi 0,5 sekuntia muita nopeampia kierrosaikoja ja meni menojaan. Lopuista podiumpaikoista käytiin tiukkaa kamppailua maalilipulle asti ja sijoitukset menivät täysin uusiksi, kun Eetu Aronen sai kirittyä itsensä toiseksi, kolmantena maalilipun ylitti Miro Lehtonen, jättäen Toivo Kaskismaan tällä kertaa neljänneksi. Jälleen nähtiin huikeaa jääradan SM-taistoa.

Kaikki Junior-sarjan toisen erän ajaneet kuljettajat palkittiin mitalein.

– Ensimmäiseen erään oli pienet paineet, mutta sain ne sitten selätettyä. Vaikka saikin ajaa tosissaan, niin oli siinä mielessä helppoa, että pääsin heti kärkeen ja karkuun. Vaihdettiin takarengas ja kun Jarmo Niskanen hoiti meille vielä perän iskarit kuntoon, niin toinen erä meni vielä paremmin. Oriveden kisa tietysti vähän jännittää, mutta sinne mennään hyvillä mielin, kertoi Junior-sarjan tuplamestari, Aatos Pirttinen päivän haastatteluissa.

– Toisen erän alussa jännitti aika paljon, kun startti ei lähtenyt hyvin ja puoli suoraa joutui vetämään kolmosella. Ajattelin, että nyt on pyörä rikki. Onneksi sain vaihdettua vaihteen ja sitten oli kova loppukiri kakkoseksi. Orivedellä koitetaan saada sija saada parannettua ykköseksi, pohti Eetu Aronen.

JR SM Junior-luokan toisen erän podium. Eetu Aronen, Aatos Pirttinen ja Miro Lehtonen. Kaikki muut, toisen erän junior-kuskit palkittiin mitalein.

JR SM Junior-luokan toisen erän podium. Eetu Aronen, Aatos Pirttinen ja Miro Lehtonen. Kaikki muut, toisen erän junior-kuskit palkittiin mitalein.



Eli Junioreiden SM-avauksen vei nimiinsä Jalasjärven Moottorikerho / UA:n Aatos Pirttinen, joka voitti molemmat lähdöt. Toinen oli Sipoon Moottorikerhon Eetu Aronen ja kolmas Saarijärven Moottoripyöräurheilijoiden Toivo Kaskismaa. Keski-Suomen Moottorikerhon Miro Lehtonen keräsi neljänneksi eniten pisteitä. Imatran Moottorikerhon Lenni Kuukka oli viides.

JR SM A250-luokka ensimmäinen erä

Aika-ajoissa parhaiten ajoivat Arthon Alanne, Ossi Ojala toisena ja kolmas oli Viktor Leppälä. Viime vuoden jääradan Suomen mestari Ossi Rantala oli viidenneksi nopein. Mika Kallion transponderi oli ilmeisesti ollut epäkunnossa, kun hänellä ei ollut aika-ajoaikaa.

Viime vuoden jääradan suvereeni Suomen Mestari, Ossi Rantala joutui käyttämään varapyörää A250-lähdössä.

Viime vuoden jääradan suvereeni Suomen Mestari, Ossi Rantala joutui käyttämään varapyörää A250-lähdössä.

Ensimmäisessä erässä Arthon Alanne ja Ossi Rantala saivat hyvän lähdön, mutta ensimmäisen mutkan jälkeen Viktor Leppälä kurvasi toisena ja Heikki Ojalehto kiilasi itsensä kolmanneksi, Ossi Ojalan ja Mika Kallion haastaessa kärkeä. Ossi Rantala oli kisassa varakalustolla, varsinaisen kisapyörän rikkouduttua viikkoa aikaisemmin.

Kisa eteni järjestyksessä Alanne, Leppälä, Ojala, Kallio. Kärkikamppailussa Leppälä kiilasi Alanteen ohi, Ojalan ja Kallion taistellessa keskenään kolmannesta sijasta, kun Kallio pääsi kuittaamaan ohi.

Viimeisellä kierroksella Kallio pääsi haastamaan toiseksi tipahtanutta Alannetta, Leppälän johtaessa tässä vaiheessa kisaa. Rantala neljäntenä, Ossi Ojalan tipahdettua viidenneksi.

Arthon Alanne oli aika-ajojen nopein ja ajoi toiseksi A250-luokan ensimmäisessä erässä.

Arthon Alanne oli aika-ajojen nopein ja ajoi toiseksi A250-luokan ensimmäisessä erässä.

Viktor Leppälä voitti ensimmäisen ajamansa jääradan A250 SM-osakilpailun, toiseksi ajoi Arthon Alanne, jättäen Mika Kallion kolmanneksi. Ossi Ojala oli neljäs ja varapyörällä ajanut Ossi Rantala oli harmittavasti viides, selvästi kärkinelikosta jääneenä.

Johdit erää aika kauan, mutta Viktor pääsi lopussa kuittaamaan. Mitä siinä tapahtui?

– Vaikea sanoa mitä kävi, vaikka kädet alkoivatkin puutumaan, niin Viktor oli kyllä nopeampi. Rengaskin perkaantui täysin erän aikana, tunnusti Arthon Alanne ensimmäisen erän jälkeen.

Miltä erä näytti sinun näkökulmastasi?

– Ihan hyvältä, kommentoi Viktor Leppälä lyhyesti.

Tämä oli ensimmäinen erä jääradalla, isolla pyörällä. Oliko voitto odotettu vai yllätys?

– Kyllä se oli odotettu, totesi Viktor Leppälä.

JR SM A250-luokan toinen erä

Arthon Alanteen lähtö epäonnistui täysin, kun takarengas jäi harmittavasti kuopimaan jäätä.

Arthon Alanteen toinen A250-erän startti epäonnistui täydellisesti. Hän antoi pääsuoran verran etumatkaa kilpakumppaneilleen. Siitä huolimatta hän oli erän kuudes.

Arthon Alanteen toinen A250-erän startti epäonnistui täydellisesti. Hän antoi pääsuoran verran etumatkaa kilpakumppaneilleen. Siitä huolimatta hän oli erän kuudes.

Alanteen epäonninen lähtö näkyi syvänä ja pitkänä kyntöurana jäässä.

Alanteen epäonninen lähtö näkyi syvänä ja pitkänä kyntöurana jäässä.

Viktor Leppälä otti lähdössä kärkipaikan, Mika Kallion kaartaessa kurviin toisena. Ossi Ojala kolmantena, Ossi Rantalan pitäessä neljättä paikkaa.

Kallio pääsi jo ohi Leppälästä, mutta sai huonomman lähdön pääsuoralle tultaessa, joten Leppälä pystyi kuittaamaan kärkipaikkansa takaisin.

Kolmannelle kierrokselle lähdettiin järjestyksessä Viktor Leppälä, Mika Kallio, Ossi Ojala ja Ossi Rantala, Rantalan antaessa jälleen tasoitusta vanhalla kalustollaan.

Mika Kallio, Ossi Rantalan takaa-ajamana.

Mika Kallio, Ossi Rantalan takaa-ajamana.

Kallio ei antanut senttiäkään periksi, mutta Leppälään verrattuna, Kallion nopeus ei riittänyt suorilla, vaan nuori Leppälä piti hienosti ajolinjansa ja pintansa. Vuosien motocrossissa tehty työ näkyi taustalla.

Ja niin vain kävi, että Viktor Leppälä ehti maalilipulle ennen Mika Kalliota. Ossi Ojala oli toinen ja Ossi Rantala neljäs.

Nuori Viktor Leppälä, takanaan Mika Kallio ja Ossi Ojala.

Nuori Viktor Leppälä, takanaan Mika Kallio ja Ossi Ojala.

Hamittavan huonon lähdön saanut Arthon Alanne nousi lopulta kuudenneksi, vaikka antoi useampia sekunteja etumatkaa muille kuskeille. Harmistus purkautui, perin juurevana suomalaisena sanana, joka kantautui, kypärän sisältä ja moottorin pärinän ylikin, hänen kaartaessaan varikolle.

Ossi Ojala, jälleen podiumilla vuoden tauon jälkeen.

– Tähän vuoteen olen saanut hyvää itsevarmuutta ja löytänyt tekemisen meininkiä, mikä oli ehkä viime kisakauden lopussa kateissa. Nyt on ollut mukava ajaa kilpaa, iloitsi Ossi Ojala.

JR SM A250-luokan toisen erän podium. Viktor Leppälä (vas.) ja Ossi Ojala. Mika Kallio ei ehtinyt palkintojen jakoon.

JR SM A250-luokan toisen erän podium. Viktor Leppälä (vas.) ja Ossi Ojala. Mika Kallio ei ehtinyt palkintojen jakoon.

Kovaa mentiin, mutta mitä pitää muuttaa Orivedelle, että Leppälä ja Kallio kuitataan?

– Luulen, että omaa tekemistä pitää vähän rauhoittaa ja vähän toisenlaisella rengastuksella. Siinä voi olla hyvä resepti, pohti Ossi Ojala.

Ensimmäistä kertaa 250-luokan kahinoissa ja tuplavoitto. Mitkä on fiilikset?

– Tosi hyvät, Viktor Leppälä kommentoi jälleen ammattimaisen moottoriurheilijan lyhyenselkeään tyyliin.

Ensimmäisen erän jälkeen sanoit, että tämä meni ihan rutiinilla, niin menikö toinenkin erä käsikirjoituksen mukaan?

– Joo, totesi Leppälä.

Sinulla oli Mika Kallion kanssa valtavat väännöt ja Mika on varmaan tunnetuimpia nimiä Suomen motorsport-puolella. Minkälainen fiilis, että sait tuollaisen "päänahan", valtavan kaksintaistelun jälkeen?

– Tosi hyvä, vastasi Leppälä.

Molempien A250-luokan erien voittaneella Viktor Leppälällä on vahva motocross tausta ja se näkyy jääradalla ajettaessa. Nuorella kuljettajalla on selvät tavoitteet tulevalle kaudelle.

Molempien A250-luokan erien voittaneella Viktor Leppälällä on vahva motocross tausta ja se näkyy jääradalla ajettaessa. Nuorella kuljettajalla on selvät tavoitteet tulevalle kaudelle.

Mitä on ensikesän ohjelmassa?

– Voittaa MM- ja EM-sarjat motocrossin puolella 85cc pyörällä, kertoi Viktor Leppälä tyynesti.

A250-luokassa nähtiin tulokaskuljettaja Viktor Leppälän esiinmarssi, sillä Helsingin Moottorikerhon nuorukainen voitti kummatkin lähdöt Kyrkösjärven jäällä. Ensimmäisessä lähdössä toiseksi sijoittunut, viime kauden SM-pronssimitalisti, Turun Moottorikerhon Arthon Alanne oli nyt yhteistuloksissa neljäs. Jälkimmäisessä lähdössä toiseksi ajanut Mika Kallio otti yhteistuloksissa kakkospaikan ennen ASMP:n Ossi Ojalaa. Hallitseva Suomen mestari Ossi Rantala oli päivän vitonen.

JR SM A450-luokka ensimmäinen erä

Jääradan niin sanottuun päälähtöön lähdettiin kaksinkertaisen flat trackin maailmanmestarin, Lasse Kurvisen kellottaessa parhaimman ajan aika-ajoissa. Ossi Rantala toisena ja kolmanneksi nopeimman ajan kellotti Mikko Koskinen takanaan Vertti Takala ja Kari Vehniäinen, Mika Kallion ollessa vasta kuudes.

Moninkertainen jääradan SM-mitalisti Kari Vehniäinen.

Moninkertainen jääradan SM-mitalisti Kari Vehniäinen.

Mikko Koskinen starttasi hyvällä syötöllä ja taittoi kurviin ensimmäisenä, perässään Lasse Kurvinen, Vertti Takala, Mika Kallio ja Ossi Rantala. Toisella kierroksella Kurvinen haki vauhtia ulkokaarteesta, mutta Koskinen sai pidettyä kärkipaikkansa, sulkien Kurviselta mahdollisuuden päästä ohi. Kurvinen haki aivan omaa ajolinjaa, päästäkseen ohi Koskisesta.

Heidän takanaan Mika Kallio taisteli itsensä kolmanneksi, ohi Vertti Takalan, josta Ossi Rantalakin haki omaa ohituspaikkaa. Viisi kärkikuljettajaa ajoi nipussa, jossa pieninkin ajovirhe oli toisen kuitattavissa.

Pääsuoran päässä Kurvinen onnistui saamaan paremman ajolinjan ja pääsi Koskisen ohi. Päästyään ohi Koskisesta, Kurvinen sai ajettua pientä etumatkaa takana tuleviin. Rantala kärkkyi aivan Kallion takarenkaan tuntumassa.

Ossi pääsi hienosti imusta jarruun ja pääsikin Kallion lisäksi ohi Koskisen, nousten näin toiseksi tässä tiukassa taistelussa.

Viimeiselle kierrokselle lähdettiin Lasse Kurvisen johdolla, Ossi Rantala toisena, heti perässään Koskinen ja Kallio.

Taistelu oli tiukkaa maalilipulle asti, mutta maalilipulle tultaessa, Lasse Kurvinen piti johtopaikkansa, Ossi Rantala oli toinen ja tiukan taistelun päätteeksi Mikko Koskinen oli kolmas, jättäen Mika Kallion lopulta neljänneksi.

JR SM A450-luokka toinen erä

Kaikki pääsivät lähdöstä ampaisemaan hyvin, kärjessä Lasse Kurvinen, Mikko Koskinen heti toisena. Tilanne eli paljon ja ensimmäisen kerran maaliviiva ylitettiin järjestyksessä Mikko Koskinen, Lasse Kurvinen, Vertti Takala, Ossi Rantala, Mika Kallio.

Toisen kierrokesen jälkeen johdossa olikin Takala, perässään Koskinen, Kallio, Kurvinen, Rantala. Viiden nippu pysyi tiiviinä. Kolmannella kierroksella Kallio oli noussut jo toiseksi.

Lasse Kurvinen (vas.) Mikko Koskinen ja Mika Kallio JR SM A450-luokan kisatuoksinassa.

Lasse Kurvinen (vas.) Mikko Koskinen ja Mika Kallio JR SM A450-luokan kisatuoksinassa.

Kun kolmen kierrosta oli jäljellä, kolmen kärki alkoi erottua. Kallio janosi kärkipaikkaa ja pääsi ohi, mutta todella jyrkällä ajolinjalla Takala sai kuitattua paikkansa takaisin.

Kallio oli kaiken aikaa lähes Takalan takarenkaassa kiinni ja toiseksi viimeiselle kierrokselle lädettäessä pääsikin kuittaamaan sisälinjalta ohi, Takalan antamatta piiruakaan periksi. Tilanteet vaihtuivat kaiken aikaa.

Tiukan kamppailun jälkeen Mika Kallio ehti kuitenkin ensin maaliin, ennen Vertti Takalaa. Kolmanneksi ajoi Mikko Koskinen, perässään Lasse Kurvinen ja Ossi Rantala.

Tiukkaa vääntöä Mika Kallion ja Ossi Rantalan välillä. Aivan heidän kannoillaan Vertti Takala.

Tiukkaa vääntöä Mika Kallion ja Ossi Rantalan välillä. Aivan heidän kannoillaan Vertti Takala.

Niclas Pöytälaakson haastattelussa käytiin läpi toisen erän tapahtumia.

Et päässyt aivan samanlaiseen hyökkäykseen, kuin ensimmäisessä erässä. Tuliko siinä jotain virhettä vai pääsikö kaverit yllättämään?

– Otin startin pikkuisen varovaisemmin, niin Vertti tuli siitä ulkoa ja pääsi lähelle ja piti ajaa vähän "seiftiä". Sen takia en päässyt karkuun, selitti Mikko Koskinen.

Olet kokonaiskilpailussa kolmantena. Mitkä ovat nyt tunnelmat?

– Oli tarkoitus ajaa loput kisat Masters-luokassa, mutta pitää katsoa, joutuuko ilmoittautumaan vielä Orivedellekin A450-luokkaan, pohti Koskinen tilannettaan.

Onko Jarmo Niskanen käynyt säätöruuvilla, kun nyt toisessa erässä oli nähtävillä sitä vanhaa kunnon Verttiä?

– Olet oikeassa. Tehtiin pyörä vähän niin kuin uusiksi alustaltaan, niin se auttoi kovasti, myönsi Takala.

Todella kovaa kilvanajoa koko päivän. Teillä oli valtavaa kapittelua Vertti Takalan kanssa. Millä lopuksi otit se pisimmän korren?

– Juuri tuossa puhuttiin Vertin kanssa että hän ei ole kuulemma ikinä voittanut minua missään jääratakisassa ja nytkin se kääntyi näin päin. Pitää pitää siitä kiinni, että Vertti pysyy takana, kommentoi Mika Kallio.

– Nähdään Orivedellä, huikkasi Vertti Takala nauraen väliin.

Tulit suoraan MotoGP:n treeneistä ja olit perjantaina vielä Malesian lentokoneessa. Paljonko on lämpötilaero?

– Siellä oli vähän reilu +35 astetta ja aamulla, kun aamulla tultiin tänne, mittari näytti -29 astetta pakkasta. Kyllä siitä äkkiä reilu 60 astetta on eroa.

Mika Kallio on taistellut SM-mitalleista reilusti yli 20 vuotta.

Mika Kallio on taistellut SM-mitalleista reilusti yli 20 vuotta.

– Ei ehkä mikään paras valmistautuminen, mutta semmoistahan se aina on. Ehkä siksi oli alkuun vähän vaikeaa, ensimmäiset lähdöt ei tuntuneet semmoiselta kuin normaalisti olisi pitänyt tuntua. Oli jossakin määrin hakusessa tuo homma. Siitä se lähti paranemaan ja päivän mittaan tuntui, että jään pintakin muuttui. Se oli hiukan parempi, vaikka tietysti tuli röykkyä ja muuta, mutta pito hiukan muuttu, mikä oli siinä kohtaa itselle parempi, pohdiskeli Mika Kallio kisapäivän kulkua.

Sinullakin on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus jääradoista. Tänäkin vuonna, varsinkin A450-luokassa on aivan valtava "roosteri". Laskettiin kuuluttamossa, että hyvä ettei sata voitettua SM-mitalia ollut siinä viivalla tänään.

– Samaa katselin selatessani lähtöluetteloa. Siinä oli kova set up, kymmeniä Suomen mestaruuksia samalla viivalla. Kovaa saa mennä, jos siinä ryhmässä meinaa pärjätä.

– Oli kyllä hienot kisat ja oli hauska tulla taas viivalle. Aina tänne on yritetty tulla, jos vain yhtään ollaan kynnelle kyetty. Viime talvi jäi väliin, muiden kiireiden takia.

– Onneksi tänä talvena on ollut muutamia viikkoja, että ollaan päästy treenaamaan. Vesa (Kallio) ja isäukko on laittaneet pyöriä kuntoon. Ilman heidän apua, tämä ei olisi onnistunut, kun vielä eilen oltiin lentokoneessa matkalla tänne, joten iso kiitos Kallio Racing:in väelle, kiitteli A450- ja A250-luokassa kilpaillut Mika Kallio.

A450-luokan ensimmäisen erän podium. Ossi Rantala (vas.) ja Mikko Koskinen. Erän voittanut Lasse Kurvinen ei ehtinyt palkintojenjakoon.

A450-luokan ensimmäisen erän podium. Ossi Rantala (vas.) ja Mikko Koskinen. Erän voittanut Lasse Kurvinen ei ehtinyt palkintojenjakoon.

A450-luokan ensimmäisen lähdön voitti Mikkelin Moottorikerhon Lasse Kurvinen niukalla erolla hallitsevaan Suomen mestariin, kilpailun isäntäseura Alavudenseudun Moottoripyöräilijöiden (ASMP) Ossi Rantalaan. Toisessa lähdössä Kurvinen jäi neljänneksi, kun puolestaan avauslähdössä neljänneksi sijoittunut ratamoottoripyöräilyn MM-mitalisti Mika Kallio puristi tasaisen kamppailun jälkeen kakkoslähdön ja yhteistulosten voittoon. Valkeakosken Moottorikerhon kuljettajan kannassa toisen lähdön kakkospaikan otti, alussa johtanut, Äänekosken Moottorikerhon Vertti Takala, joka nousi yhteistuloksissa neljänneksi. Kurvinen oli tasapisteissä Kallion kanssa päivän kakkonen. Kummassakin lähdössä kolmanneksi sijoittunut ASMP:n Mikko Koskinen oli yhteistuloksissa kolmas ja Rantala viides.

Suomi Cup:in JR 125-luokka

Aika-ajojen kolmen kärki oli Mauno Keskikallio, Niko Pekkonen ja A250-luokassakin ajanut Juuso Tani. Neljäntenä viime vuoden 125-luokan mestari Juho Mähönen.

Mähönen ja Pekkonen irtosivat parhaiten viivasta ja ensimmäisen kurvin jälkeen johtivat kisaa. Ensimmäisen kierroksen jälkeen järjestys oli Pekkonen, Mähönen, Tani ja aika-ajojen voittanut Keskikallio, joka pääsuoralla tultaessa pääsi ohi Tanin.

Kisan puolessa välissä Juho Mähönen pääsi Niko Pekkosen ohi Keskikallion pitäessä kolmatta sijaa, Juuso Tanin kärkkyessä perässä.

Toiseksi viimeiselle kierrokselle lähdettiin Mähösen johdolla, Keskikallion pääsi ohi Pekkosesta, ollen toinen. Viimeisellä kierroksella Keskikallio kieppui Mähösen kannassa, mutta ohittaessaan kierroksella hitaampaa kuljettajaa, Keskikallio ajautui radan ulkoreunaan ja menetti siinä arvokkaita sekunteja, jääden Mähösen kyydistä.

Maaliin tultiin järjestykessä Juho Mähonen, Mauno Keskikallio ja Niko Pekkonen.

Viime vuoden Cup:in ja aika suvereeni tämänkin päivän voittaja Juho Mähönen. Millä fiiliksillä lähdit tähän erään?

– Aamulla oli pikkuisen vaikeeta, eli ei hirmuisen hyvillä fiiliksillä, mutta kyllä sieltä hyvä tulos tuli, pohti Juho Mähönen.

Viimeisellä kierroksella katsoit taaksesi ja näit, että nuori Mauno Keskikallio oli lähellä, mutta Maunolla taisi mennä "pakka sekaisin" kierroksella hitaampaa ohitettaessa. Mitkä oli fiilikset viimeisellä kierrokselle?

– Onneksi siinä vaiheessa oli hyvin edellä ja pääsin ottamaan sisälinjan, sitä hitaampaa ohitettaessa. Tiesin, ettei sieltä ulkolinjalta, hileiltä ole helppoa lähteä tulemaan. Hyvin meni, totesi Mähönen.

Mauno Keskikallio, ensimmäinen kilpailu isolla, aikuisten pyörällä ja heti podiumilla. Mitkä on fiilikset?

– Ihan hyvät. Vähän huono lähtö, mutta hyvää ajoa, kommentoi Mauno Keskikallio tyytyväisenä.

Erän edetessä otit parempaa asetelmaa. Jännittikö?

– Ei.

Opitko tästä jotakin tulevaisuuteen?

– Joo, ei kannata ohittaa ulkopuolelta, Keskikallio naureskeli.

Kylmällä kelillä, kuuma mehu, kahvi ja makkara tekivät kauppansa.

Kylmällä kelillä, kuuma mehu, kahvi ja makkara tekivät kauppansa.

JR SM B250-luokka

Aika-ajojen nopein oli Joona Huttunen, Toivo Kaskismaa toiseksi nopein ja Mauno Keskikallio, joka ajoi hienosti myös 125-sarjassa oli kolmantena, Isac Krohnin ollessa neljänneksi nopein.

Joona Huttunen taittoi kurviin ensimmäisenä, perässään Olli Mäkelä. Pääsuoralle tultiin järjestysessä Joona Huttunen, Toivo Kaskismaa, kolmantena Olli Mäkelä.

Joona Huttunen johti koko, ensimmäisen kerran ajetun JR B250-erän, perässään Toivo Kaskismaa ja Olli Mäkelä.

Joona Huttunen johti koko, ensimmäisen kerran ajetun JR B250-erän, perässään Toivo Kaskismaa ja Olli Mäkelä.

Kolmen kärki asettui tasaisin välein, mutta kolmostilasta käytiin kamppailua Icak Krohnin ja Mauno Keskikallion välillä.

Joona Huttunen johti koko kilpailua suvereenisti ja toisena Toivo Kaskismaa, Olli Mäkelän ollessa kolmas. Keskikallio oli lopulta Icak Krohnia nopeampi.

B250-luokan ensimmäinen podium. Joona Huttunen (vas.) ja Olli Mäkelä. Toiseksi ajanut Toivo Kaskismaa ei ehtinyt tähän palkintojen jakoon.  Lähtö tosin uusittiin myöhemmin ja voittopokaalit menivät uudestaan jakoon.

B250-luokan ensimmäinen podium. Joona Huttunen (vas.) ja Olli Mäkelä. Toiseksi ajanut Toivo Kaskismaa ei ehtinyt tähän palkintojen jakoon. Lähtö tosin uusittiin myöhemmin ja voittopokaalit menivät uudestaan jakoon.

Poikkeuksellisesti, B250-luokan lähtö jouduttiin uusimaan, johtuen huomautuksesta, että lähtövaloissa oli ollut käyttöhäiriö, mikä teki startista epätasaisen. Uusintalähtö päätettiin ajaa päivän päätteeksi.

Master, eli entinen Veteraani-luokka

Liekö tehtyjen sääntömuutosten takia, ettei Master-luokkaan osallistuvat kuskit saa enää osallistua A-luokkien lähtöihin, oli Master-luokka entisestään kuivunut kasaan. Seinäjoella nähtiin vain neljä Master-luokan kuljettajaa.

Janne Rantala ajoi aika-ajoissa nopeimman kierrosajan. Huomiota herätti, että vannoutuneena Honda-kuskina tunnettun Rantalan ajokkina, olikin yllättäen 350cc KTM, joka on ehkä 450cc:ta kevyempi ajaa, mutta suoralla ajettaessa sillä joutuu antamaan tasoitusta.

Peter Lillkvistillä oli aika-ajoissa tulleet iskunvaimentimien "mehut pihalle", mikä ikävästi vaikutti pyörän kulkuun.

Rantala ja Lillkvist saivat hyvän lähdön. Raimo Monosen lähtö puolestaan epäonnistui täysin. Lillkvist ei pystynyt, pomppuisella pyörällään pitämään paikkaansa, joten pian Antti Pekkonen pääsi hänestä ohi.

Janne Rantala johti pitkään Masteres-luokan erää.

Janne Rantala johti pitkään Masteres-luokan erää.

Rantala johti erää pitkään, Pekkosen hengittäessä tiukasti perässä. Kun kisaa oli jäljellä vajaa kolme kierrosta Pekkonen pääsi kurvissa ohi Rantalan, jättäen Rantalan niukasti taakseen. Janne Rantala ei antanut periksi ja oli aivan Pekkosen takaluukussa kiinni, mutta sinnikkäästä taistelusta huolimatta ja vaikka välillä ajettiinkin rintarinnan, Rantalan käytyä kerran edelläkin, Pekkonen sai pidettyä Rantalan takanaan, voittaen Master-luokan kilpailun.

Raimo Mononen oli kolmas, reilusti kärkikaksikolle jääneenä. Peter Lillkvist ajoi sinnikkäästi loppuun asti, vaikka pyörä pomputti niin lujaa, että "Ahvenetkin menivät jään alla kyykkyyn", kuten selostamosta värikkäästi asiaa kommentoitiin.

Lopulta voiton vei kuitenkin Antti Pekkonen.

Lopulta voiton vei kuitenkin Antti Pekkonen.

Mikä aiheutti Hondan vaihdon KTM:ksi? Ihmetteli Niclas Pöytälaakso haastatellessaan Janne Rantalaa.

– Aina välillä pitää koittaa muutakin, niin sitten tietää, kuinka hyvä Honda on, naureskeli Janne Rantala kysymykselle.

Ajoit kauan Rantalan perässä. Mikä oli voittava strategia päivän kilpailuun?

– Ehkä minulla kulki pikkuisen paremmin ja maltoin katsoa. Pää pelasi kerrankin, ettei lähtenyt hötkyilemään. Sitten tuli sopiva sauma ohittaa ja sain suljettua sisälinjat. Se sopi tälle radalle, vastasi Antti Pekkonen.

Pitääkö muuttaa jotakin, esimerkiksi ottaa Honda-merkkinen pyörä alle, että päästään Orivedellä Masters-luokan korkeimmalle pallille?

– Äitee soitti, että sillä on justihin syömäpäivä, kun on Oriveden kisat, eli sinne ei välttämättä ehditä, Janne Rantala kuittaili takaisin.

Master-luokan podium. Poikkeuksellisesti KTM:lla kilpaillut Janne Rantala (vas.), Antti Pekkonen ja Raimo Mononen.

Master-luokan podium. Poikkeuksellisesti KTM:lla kilpaillut Janne Rantala (vas.), Antti Pekkonen ja Raimo Mononen.

JR B450-luokka:

Lauantain B450-luokkaan oli eniten ilmoittautuneita. Voittoa lähti hakemaan kaikkiaan 24 kuskia, Olli Mäkelä kellottaessa aika-ajojen parhaan ajan. Kuskeja oli niin paljon, että oli jo haasteellista löytää uratonta lähtöpaikkaa viivalta ja osa joutuikin starttaamaan toisesta rivistä.

Olli Mäkelä pääsi kärkeen, Miika Tourusen taistellessa toisesta paikasta. Kolmantena Riku Haapamäki. Mäkelä oli päästä vähän karkuun, mutta hänen takanaan käytiin kiivasta kamppailua järestyksessä Miika Tourunen, Riku Haapamäki, Niklas Riikonen ja Veeti Vähämaa.

Miika Tourunen oli vasta aika-ajojen seitsemäs, mutta kun kisaa oli jäljellä kolme kierrosta hän johti kisaa perässään Vähämaa, Mäkelä, Haapamäki ja Riikonen

Viimeiselle kierrokselle lähdettäessa, Vähämaa yritti tosissaan haastaa Tourusta, mutta Miika Tourunen ehti maalilipulle ensin. Vähämaa oli toinen ja Olli Mäkelä ajoi turvallisesti kolmanneksi, ennen neljännelle sijalle yltänyttä Niklas Riikosta.

Miika Tourunen, olet monet vuodet kolkutellut kärjen tuntumassa, mutta oliko tämä ensimmäinen jääratavoitto.

– Ensimmäinen oli. Alkoi jo tuntumaan, että olen ikuinen kakkonen, enkä siksi pystynyt luovuttamaan. Mutta nyt voi lopettaa... tämän vuoden jälkeen, iloitsi Miika Tourunen.

Kalusto oli kovilla kireässä pakkasessa.

Kalusto oli kovilla kireässä pakkasessa.

Mikä oli viimenen naksu, että voitto tuli?

– Varmaan oli tuuria ja malttia, ettei ajellut kurveja pitkäksi, arveli Tourunen.

Veeti Vähämaa, ensimmäinen jääratakilpailu. Nähtiin hienoa kilvanajoa ja yritit sisälinjoilla haastaa Tourusta. Mikä olisi ollut se viimeinen naksu, mikä pitäisi löytyä, että olisit voittanut?

– Ehkä vähän enemmän treeniä. Tämä oli vasta toinen kerta tälle kaudelle, kun oltiin ajamassa. Siihen nähden meni ihan ok, selitti Veeti Vähämaa.


JR B250-uusintalähtö

Päivän päätteeksi otettiin vielä uusiksi, lähtövalojen käyttövirheen takia hylätty, aikasemmin ajettu B250-luokan lähtö. Tästä syystä, B250-luokassa päivällä kolmanneksi ajanut Olli Mäkelä joutui hyppäämään ihan suoraan B450-kisasta, nyt uusittavaan B250-luokan pyörän selkään. Ei mikään ihannetila kuljettajalle.

JR B250 ensimmäinen, sittemmin hylätyn erän lähtö.

JR B250 ensimmäinen, sittemmin hylätyn erän lähtö.

Toivo Kaskismaa lähti johtamaan porukkaa, Isac Kroh toisena, kolmantena Olli Mäkelä ja neljäntenä, edellisen erän voittanut Joona Huttunen, joka toiselle kierrokselle lähdettäessä pääsi Mäkelästä ohi.

Kaskismaan johtaessa, Huttunen pääsi hienolla ajolinjalla ohi Krohnin, päästen Kaskismaan imuun. Keskikallio pääsi ohi Krohnin, Mäkelän tipahdettua viidenneksi.

Kamppailu oli jälleen kiivasta kun Kaskismaan ja Huttunen taistelivat kärkipaikasta. Kolmanneksi viimeiselle kierrokselle lähdettäessä, Huttunen osui Kaskismaan takapyörään ja menetti ajolinjansa lisäksi kakkospaikkansa, mutta pääsi vielä jatkamaan kisaa.

Kaskismaa onnistui pitämään kärkipaikkansa, nyt Mauno Keskikallion noustessa häntä haastamaan. Huttunen oli kolmantena, Isack Krohnin ollessa neljäntenä.

Mauno Keskikallio ei häiriintynyt päivän mittaan röykkyynteneestä radasta vaan viimeisellä kierroksella meni piikillään ohi Kaskismaan, ottaen samalla valtavan kaulan. Keskikallio onnistui myös paremmin ohittaessaan kierroksella hitaampaa kuljettajaa.

Näin uusitun B250-erän voitti Mauno Keskikallio, jättäen Kaskismaan toiseksi. Kolmanneksi ajoi Joona Huttunen.

Päivän B450-luokan kolmonen, jolta katkerasti vietiin, aikaisemmin päivällä ajetun B250-luokan kolmossija. Uusintalähdön takia jouduit heti B450-erän jälkeen, ajamaan B250-lähdön. Mitkä ovat päällimmäiset tunnelmat päivästä?

– Aivan hyvät, kun ensimmäinen pytty tuli. Sitä lähdettiin hakemaan. Vähän jäi katkeraksi tuosta B250-luokasta. Kädet alkoivat olla aika puutuneet tuon B450-luokan jälkeen.

Loistavaa ajoa kuitenkin. Käännetäänkö napsu vielä kovemmalle Orivedelle?

– Kyllä vähän koitetaan kirkastaa näitä pyttyjä, lupaili Olli Mäkelä.

Aluksi Huttunenkin pääsi iskuetäisyydelle, taisi pyörät osua yhteen. Huomasitko sen tilanteen?

– Kyllä siinä vähän lahje aukesi, mutta ei käynyt mitään pahempaa, kommentoi Toivo Kaskismaa tyynesti.

Eikä siinä kohtaa hermo pettänyt?

– Ei

Missä kohtaa huomasit, että Maunonkin piikkisen ääni kuuluu takaa?

– Vikalla kierroksella huomasin ja koitin vielä painaa kovempaa, mutta ei enää voimat riittäny, niin pääsi ohi, totesi Kaskismaa.

Uusitun erän voittanut Mauno Keskikallio, mikä on nyt fiilis?

– Hyvä fiilis.

Mitä ajatuksia kulki päässä? Teit koko ajan, erän aikana, hyvää nousua.

– Taas oli aika huono lähtö, mutta yritin ottaa aina yhden ohituksen kerrallaan, selitti Mauno Keskikallio.

Miten näet, oliko muille huonompi, kun oli radalla hilettä enemmän, kun sinulla on takana niin kova motocross tausta?

– Tykkään aina enemmän ajaa lumella, totesi Keskikallio lopuksi.

Vaikka keli oli kylmä, jää kovaa ja jäähile vaikeutti takana ajavien kuskien näkyvyyttä, lauantain jääradan SM-kisat saatiin vietyä, muutamaa harmitonta kaatumista lukuunottamatta, hienosti läpi. Jälleen päästiin nauttimaan rehtiä, jännittävää kilvanajoa.

Oriveden Moottorikerho järjestää seuraavan SM-osakilpailun sunnuntaina 25. helmikuuta.

Tulokset:

SML SM-Jäärata, 1/3-osakilpailu, Seinäjoki, la 10.2.2024
- SM: A450, A250, Junior.
- Suomen Cup: 125, Master.
- Kansallinen: B450, B250.

A450, yhteispisteet:
1. Mika Kallio, ValkMK, KTM, 23 pistettä
2. Lasse Kurvinen, MMK, KTM, 23p.
3. Mikko Koskinen, ASMP, Yamaha, 20p.
4. Vertti Takala, ÄMK, KTM, 18p.
5. Ossi Rantala, ASMP, Honda, 18p.

A250, yhteispisteet:
1. Viktor Leppälä, HMK, KTM, 30p.
2. Mika Kallio, ValkMK, KTM, 22p.
3. Ossi Ojala, ASMP, Honda, 18p.
4. Arthon Alanne, TMK, Honda, 17p.
5. Ossi Rantala, ASMP, Honda, 14p.

Junior, yhteispisteet:
1. Aatos Pirttinen, JaMoKe / UA, KTM, 30p.
2. Eetu Aronen, SiMK, Husqvarna, 24p.
3. Toivo Kaskismaa, SaarMPU, KTM, 18p.
4. Miro Lehtonen, K-SMK, GasGas, 16p.
5. Lenni Kuukka, IMK, KTM, 14p.

125, finaali:
1. Juho Mähönen, VRT, KTM, 7:21.039
2. Mauno Keskikallio, HMK, KTM, +0.416
3. Niko Pekkonen, WarkMPU, Husqvarna, +2.870
4. Juuso Tani, KMC, KTM, +9.312
5. Isac Krohn, J-PMK, KTM, +13.606

Master, finaali:
1. Antti Pekkonen, VRT, KTM, 7:16.731
2. Janne Rantala, ASMP, KTM, +0.350
3. Raimo Mononen, FMS, Yamaha, +14.239
4. Peter Lillkvist, J-PMK, KTM, +32.362

B450, finaali:
1. Miika Tourunen, OrMK, Husqvarna, 7:14.126
2. Veeti Vähämaa, E-PMMK, Honda, +0.212
3. Olli Mäkelä, JaMoKe/UA, Yamaha, +2.432
4. Niklas Riikonen, KPMK, KTM, +3.201
5. Jasper Rantala, VRT, KTM, +7.644

B250, finaali uusittu lähtö:
1. Mauno Keskikallio, HMK, KTM
2. Toivo Kaskismaa, SaarMPU
3. Joona Huttunen, K-SMK, Husqvarna
4. Miro Lehtonen Joona Huttunen, K-SMK, Husqvarna
5. Isac Krohn, J-PMK, KTM

Kaikki tulokset:
https://speedhive.mylaps.com/events/2514318

Sarjataulukot:
https://tulosarkisto.fi/championships

Sarjataulukoiden arkisto:
https://motti.moottoriliitto.fi/sml/fi/publicRankResults

SML SM-Jäärata kilpailukalenteri 2024
10.2.2024 Alavudenseudun Moottoripyöräilijät
25.2.2024 Oriveden Moottorikerho
9.3.2024 Napabull Racing

Lauantain kilpailutapahtumien suoran lähetyksen videotaltiointi on katsottavissa MJP-Eventsin YouTube-kanavalla:
https://www.youtube.com/live/pSyY2RnZL4s?si=sRqkq4KZY-iXQLmB

Aiheesta aikaisemmin:

PERJANTAI 9.2.2024 09:40

Jääratamestari talkoilee ja hakee lisää kultaa - SM-avaus Seinäjoella huomenna lauantaina

MAANANTAI 28.2.2022 11:45

SM-jäärata Seinäjoen osakilpailu: kuvat ja kisatapahtumat

SUNNUNTAI 27.2.2022 09:38

Mika Kallio jääradan SM-avauskisassa: palo radalle ja ammattilaisen asenne nopeuttavat palaamista kisoihin loukkaantumisten jälkeen

TIISTAI 2.3.2021 09:15

Jääradan SM-kilpailut: Suurella työllä kunnostettu rata kesti ajettavana auringonpaisteisen kisapäivän

SUNNUNTAI 15.3.2020 08:58

Jäärata: Mika Kalliolle kummankin SM-luokan mestaruus Kajaanissa

SUNNUNTAI 11.2.2018 09:33

Jäärata: Kallio voitti, kun Koskinen joutui keskeyttämään jääradan SM-avauksessa

SUNNUNTAI 14.2.2016 09:11

Mika Kallio varta vasten Suomeen jääradan SM-avauskisoihin - voittamaan

LAUANTAI 13.2.2016 16:12

Mika Kallio voittoisa - Niklas Ajo loukkaantui Seinäjoella