– Classic Racing pyörät "metsästi" Alan Bridger, jolla on uskomaton verkosto vanhojen kilpureiden omistajia ja vanhojen kisapyörien vaalijoita. Allu tekee myös tekstit ja historiikit pyörien vierellä esillä oleviin tauluihin, kertoi Petrol Circuksesta vastaava Japi Åström.

– Jokaisella kisapyörällä on oma, mielenkiintoinen historiansa, minkä haluan tuoda suuren yleisön tietoisuuteen. Suomessa on laaja osaaminen kisapyörien rakentamisessa. Olen vuosien varrella huomannut, että niin sanotut perinteiset pyörien rakentajat ovat ottaneet ideoita näistä Classic Racing -pyöristä omiin projekteihinsa, kertoi puolestaan Classic Racing pyörät Petrol Circukseen koonnut Alan Bridger.

Ohessa tämän vuoden Petrol Circuksessa olleet Classic Racing -pyörät, Alan Bridgerin tekemät tekstit, historiikkeineen sekä tietoiskuineen eri Classic Racing -harrastusta ylläpitävistä tahoista.

Classic sivuvaunucross

Yamaha-Wasp TR-1 vm. -83, moottori: 2-syl. 4-t Yamaha TR-1 Omistaja: Pasi Takalo

Yamaha-Wasp TR-1 vm. -83, moottori: 2-syl. 4-t Yamaha TR-1 Omistaja: Pasi Takalo

Yamaha-Wasp TR-1 vm. -83, moottori: 2-syl. 4-t Yamaha TR-1 Omistaja: Pasi Takalo

Vuonna 2016 Hollannista Suomeen ostetun kilpapyörän rakentaja ja kuljettaja oli 1981 sivuvaunucrossin maailmanmestari Ton Van Heugten. Yamahan iso V-moottori todettiin kuitenkin nopeasti liian painavaksi MM-taistoon, joten Van Heugten ajoi pyörällä vain pari MM-kilpailua. Nykyinen omistaja, 1988 lähtien sivuvaunucrossia harrastanut Pasi Takalo on ajanut pyörällä Classic sivuvaunucrossia, vaihtelevalla menestyksellä. Pyörä on entisöity "alkuperäiskuntoon" 2020 ja sillä ajetaan classic motcrossin sv-luokan kilpailuja ja näytösajoja. Pasi Takalo kilpailee myös sivuvaunucrossin SM-tasolla. Hänen paras saavutuksensa tällä tasolla on SM-hopea 2017.

Classic Motocross

Classic Motocross Finland ry. edistää ja ylläpitää vanhojen motocross-pyörien harrastusta ja kunnostusta sekä luo edellytyksiä niillä ajamiseen ja kilpailemiseen. Tämän ohella kerho tukee moottoriurheiluun, -urheilijoihin ja näiden tukihenkilöihin liittyvää perinnetallennusta. Toiminnan tavoitteena on säilyttää tietoutta ja toimivia kilpamoottoripyöriä tältä suomalaisen moottoriurheiluhistorian kannalta tärkeältä alueelta. Classic Motocross Finland ry. on Suomen Moottoriliiton jäsen. Lisätietoja, luokat ja säännöt löytyvät osoitteesta www.classicmx.fi
Linkki kansainväliseen Classic MX-kilpailukalenteriin 2024: https/www.classicmotorsport.eu/page-5/

Matchless 500 G80 vm. 1959/64 Moottori: 1-syl, 4-t, OHV 497 cc, +41 hv Omistaja: Veijo Autjoki (Tämä kuva valitettavasti puuttuu)

Pyörä oli myynnissä Linköpingin Classicissa kun nykyinen omistaja huomasi, että runko on 1959, mutta moottorin öljyputken reititys 1964 G85 CS -moottorin. Lisäksi pyörässä on Matchless G85 CS (1966) erikoismallin alumiiniset pyöränavat ja -vanteet. Kaupat tehtiin. Aluksi moottori kävi huonosti ja oli työläs käynnistää. Nokka-akselin ajoituksen kohdistuksen ja laturin vaihdon jälkeen käynti tasoittui ja käynnistys helpottui. Yksisylinterisen nelitahtisen voiman tasainen ulostulo - laaja vääntö - sopii nimenomaan motocrossiin.
Pyörällä on ajettu Classic Motocross -kilpailuja ja näytösajoja. Taakse on vaihdettu modernit FOX-iskunvaimentimet ja eteen Norton-etuhaarukka. Lisäksi alkuperäisen 21" etupyörään hankala akseli- ja laakerirakenne on modernisoitu. Pyörä on hyvä esimerkki, miten 1950 ja -60 luvuilla perusmallin katupyörä saatiin pienillä muutoksilla sopivaksi esimerkiksi motocrossiin.

Kawasaki KX 125 vm.-74 moottori: 1-syl, 2-t, luistiohjattu Omistaja: Kai Kivekäs

Kawasaki KX 125 vm.-74 moottori: 1-syl, 2-t, luistiohjattu Omistaja: Kai Kivekäs

Kawasaki KX 125 vm.-74 moottori: 1-syl, 2-t, luistiohjattu Omistaja: Kai Kivekäs

Perimätiedon mukaan, näitä ensimmäisiä vm. 1974-76 Kawasaki KX 125 motocrosspyöriä olisi tuotu Suomeen vain kuusi kappaletta. Nykyinen omistaja osti pyörän vuonna 2015 Orimattilasta. Samalla päätyi hänen lähes 20 vuoden taukonsa moottoripyöräilyssä. Pyörä on käytännössä alkuperäiskunnossa. Olennaista uutta on vain JL Meccanica, Mänttä, tekemä uusi takahaarukka ja modernit iskunvaimentimet. Omistaja on ajanut aktiivisesti classic motocross kilpailuja 2018-23. Paras saavutus on Rauman CMX-kilpailun B-luokan voitto 2023. Pyörä on ollut myös useissa Classic motocross näytösajoissa. Motocrossin lisäksi pyörällä on ajettu Kaanaan Kahinoissa 2015-22 Flat Track versiona. Parhaana saavutuksena kahdesti paukkurautaluokan finaalissa.

OWA-Husqvarna 250 vm. -65 1-syl, 2-t, mäntäohjattu Omistaja: Tapio Hartikainen

OWA-Husqvarna 250 vm. -65 1-syl, 2-t, mäntäohjattu Omistaja: Tapio Hartikainen

OWA-Husqvarna 250 vm. -65 1-syl, 2-t, mäntäohjattu Omistaja: Tapio Hartikainen

Arvostettu Hurqvarna-virittäjä ja runkojen tekijä Olle W. Andersen (OWA) teki tämän pyörän 1964 Ruotsin juniorluokan mestarin, Bengt Arne Bonnin, ajettavaksi. Tätä ennen OWA-viritteiset kaksi- ja nelitahtiset motocross-pyörät olivat 1960-luvulla jo niittäneet menestystä Ruotsin kilparadoilla. Bengt Arne Bonn osoitti pyörän kilpailukyvyn nappaamalla yhden MM-pisteen Uddevallan MM-kilpailussa 1965. Olle W. Andersen teki lukuisia parannuksia Husqvarnan moottoreihin. Hän muun muassa sovitti vaihdelaatikon välitykset paremmin motocrossiin sopiviksi. Sen seurauksena Bengt Arne Bonn oli yleensä jo heti lähdöstä joukon keulilla. Nykykunnossa tällä pyörällä on ajettu kotimaisia Classic Motocross -kilpailuja ja näytösajoja.

Classic TT

Suomen Veteraanikilpamoottoripyöräkerho ry. (SVKMK) edistää ja ylläpitää vanhojen TT-kilpapyörien harrastusta, kunnostusta ja niillä ajamista sekä kilpailemista. SVKMK on Suomen Moottoriliiton jäsen. Kerhon tehtävä on myös perinnekeruu ja kilpakuljettajien muistojen ja saavutusten tallennus jälkipolville.
SVKMK:n jäsenet osallistuvat aktiivisesti Suomessa ja Pohjoismaissa Classic TT-kilpailuihin sekä näytösajoihin. Varsinkin näytösajoilla halutaan luoda yleisölle tunnelma, joka aikoinaan aistittiin lukuisilla TT-radoilla. Monet muistavat Eläintarhan-, Ruissalon-, Pyynikin- ja Vänölänniemen TT-kilpailut, jotka ajettiin katuverkosta eristetyillä katuradoilla. Classic TT-tapahtumissa voi nähdä 75 vuotta "nuoren" kaverin ajavan TT-pyörällä, jolla hän nuorukaisena ajoi kilpaa.
Lisätietoja: www.svkmk.com
Linkki kansainvälisen Classic TT-kalenteriin 2024: https://www.crrc.dk/


Bakker-Yamaha TZ 350 vm.-80 moottori: 2-syl, 2-t, mäntäohj., nestejäähd. Omistaja: Vesa Salonen

Bakker-Yamaha TZ 350 vm.-80 moottori: 2-syl, 2-t, mäntäohj., nestejäähd. Omistaja: Vesa Salonen

Bakker-Yamaha TZ 350 vm.-80 moottori: 2-syl, 2-t, mäntäohj., nestejäähd. Omistaja: Vesa Salonen

Kun 1970-luvulla kansainvälistä menestystä saavuttanut RR-kuljettaja Pekka Nurmi lopetti uransa 1982, siirtyi hänen kilpakalustonsa turkulaiselle Jari Petäjälle. Häneltä tämä Yamaha Bakker TZ350 löysi tiensä Seppo "Cecotto" Järvisen haltuun ja häneltä nykyiselle omistajalle. Käytännössä esillä oleva pyörä on Campagnolo-vanteita myöden Pekka Nurmen kilpuri. Tosin alkuperäinen, kromattu hollantilainen Bakker-runko on korvattu nykyisen omistajan tekemällä 1:1 replica-rungolla.

1970-luvulla kansainvälistä menestystä saavuttanut RR-kuljettaja Pekka Nurmi lopetti uransa 1982.

1970-luvulla kansainvälistä menestystä saavuttanut RR-kuljettaja Pekka Nurmi lopetti uransa 1982.

– Alkuperäinen, kromattu Bakker-runko oli sen verran haperossa kunnossa, että päätin tehdä siitä kopion, kertoo rungon tehnyt nykyinen omistaja. Syy rungon korvaamiseen on, että pyörällä ajetaan Classic TT-kilpailuja ja näytösajoja, eikä turvallisuudesta kannata tinkiä autenttisuuden varjolla.

Yamaha YSK3 Sankito

Yamaha Sankito 350 oli Yamaha NV, eli Amsterdamin kilpatallin mekaanikkojen sekä sveitsiläisen sivuvaunukuljettaja Rudi Kurthin ja ruotsalaisen Kent Anderssonin (125 MM 1976) "iltapuhteena kimppahankkeena" 1977 tekemä, kolmisylinterinen 350-luokan RR-kilpapyörä. Näitä valmistui vain pari kappaletta - yksi Giacomo Agostinille ja toinen Takazumi Katayamalle. Katayama voitti 350-luokan maailmanmestaruuden 1977. Hän ajoi Sankitolla, toki vain muutaman MM-osakilpailun kuten Saksan Hockenheim, Belgian Spa Francoshamps ja Imatra, jossa oli tuolloin vielä pitkä Savikannan osuus. Mutkaisemmilla radoilla Yamahan kaksisylinterinen TZ350 oli jouhevampi. Mutta missä tarvittiin raakaa voimaa, kuten Imatralla, oli kolmisylinterinen Sankito 350 omiaan.

317 Yamaha 530 Sankito (Replica) vm.-77 moottori: 3-syl, 2-t, 530 cc, mäntäohj. Omistaja: Vesa Salonen

Yamaha 530 Sankito (Replica) vm.-77 moottori: 3-syl, 2-t, 530 cc, mäntäohj. Omistaja: Vesa Salonen

Yamaha 530 Sankito (Replica) vm.-77 moottori: 3-syl, 2-t, 530 cc, mäntäohj. Omistaja: Vesa Salonen

– Kun näin Ferry Brouwer -tiimin Yamaha Sankiton Linköpingin Classicissa vuonna 2000, päätin että tuollainen pitää saada, kiteyttää tämän Sankito replican (San=3, kito=sylinteri) tekijä, Vesa Salonen. Kolmisylinteriset Yamaha TZ-moottorit ovat harvinaisia kuin kanan hampaat. Lähes sellainen löytyi kuitenkin Virosta. Wihur-tehtaalla oli tehty RR-sivuvaunumoottori yhdistämällä TZ350-moottoriin yksi lisäsylinteri ja kampikammio. Koko pyörä tuli Suomeen. Kone irti ja sivuvaunurunko palasi Viron MOMU-museoon (https://momu.ee), jossa se on entisöitynä. Wihur-moottori sai ympärilleen Vesan tekemän Bakker-rungon, jollainen oli alkuperäisessä Sankitossa. Vesa teki alumiinitankin, satulan ja katteen nettikuvien pohjalta. Katteen yläosa on TZ250, keskiosa TZ350 ja alaosa TZ750 katteesta. Ala- ja keskiosa on pois, jotta moottori on näkyvillä. Käytännössä tämä "Sankito" on moottorin alakertaa ja briteissä tehtyä kampiakselia lukuunottamatta kotimaista osaamista.

HuVo Casal 80 vm.-91 moottori: 1-syl, 2-t, luistinohj.,nestejäähdytys Omistaja: Markku Raurama

HuVo Casal 80 vm.-91 moottori: 1-syl, 2-t, luistinohj.,nestejäähdytys Omistaja: Markku Raurama

HuVo Casal 80 vm.-91 moottori: 1-syl, 2-t, luistinohj.,nestejäähdytys Omistaja: Markku Raurama

Tämän, ajokunnossa noin 55 kiloa painavan pyörän, putkirungon on tehnyt Lappeenrantalainen RR-kuljettaja ja kilpapyörien rakentaja Ari Matikainen 1990-91. Runkogeometria on 125- ja 80-kuutioisten 1988 maailmanmestari Jorgej "Aspar" Martinezin Derbi-kilpurista.
– Se on monokokkirunkoinen, joten putkirungon jigin teko vaati aikansa, muistelee Ari Matikainen. Useita RR-ajon SM- ja PM-mestaruuksia saavuttanut sekä EM-sarjaa kiertäneen Ari Matikaisen ensimmäinen RR-pyörä oli 12-vuotiaana ostettu 80-kuutioinen Bakker-Kreidler. Sittemmin hän on tehnyt useita kilparunkoja, joista esillä oleva HuVo Casal 80 on yksi ensimmäisiä.
Nykyinen omistaja on entisöinyt pyörän. Alkuperäiset siniset katteet, satula ja ravihevoskärryissä olleet vanteet löytyivät pyörällä kilpailleen Tero Kauhasen tallista. Pyörällä ajetaan nyt lähinnä näytösajoja.
Rungon rakentajan Ari Martikaisen isä oli 1970- ja 1980-luvulla etenkin Keski-Euroopassa muun muassa GP500- ja F750-luokan RR-kilpailuissa menestynyt Markku "Manne" Matikainen.

Matchless G50 George Beale vm.-62 Replica moottori: 1-syl, 4-t, OHC, 690 cc Omistaja: Jouni Seppänen (tämäkin kuva valitettavasti puuttuu)

Englantilainen George Beale on tunnettu Classic TT-kilpapyörien valmistaja. Hänellä on myös useita voittoja, muun muassa Mansaaren TT-ajoista. Tämä pyörä on vuonna 2001 valmistunut vuoden 1962 Matchless G50 TT-kilpapyörän replica. Näitä Matchless GB-replicoita on tehty yhteensä 41 kappaletta. Lyhytiskuisen, yksisylinterisen moottorin sylinterimitat ovat poraus 92 mm ja isku 75 mm. Sylinterikannessa on nokka-akseli (SOHC) ja tuplat sytytystulpat. Moottori hengittää Gardner-kaasuttimen kautta ja konevoima siirtyy takapyörään Newby kytkimen ja ensiövedon sekä 5-portaisen Quaife-vaihteiston kautta. Alkuperäiseen verrattuna pyörän runko on tuntuvasti kevyempi. Edessä on moderni Cerianin teleskooppihaarukka. Pyörä on tullut Suomeen Belgiasta, jossa sillä on kilpailtu Classic TT:n MM-sarjassa 2001 - 2004 (Bart Crauwels). Suomessa pyörällä ajetaan Classic TT-kilpailuja ja näytösajoja.

Hannu Kuparinen oli Suomen Mestari -63 350 cc ja 500 cc, -67 500cc

Hannu Kuparinen oli Suomen Mestari -63 350 cc ja 500 cc, -67 500cc

Yksi tunnetuimpia ja menestyneimpiä Matchless G50-kuljettajia oli alunperin Hämeenlinnalainen, sittemmin turkulaistuntu Hannu Kuparinen. Kausilla 1964 - 1970 "Matikalla" ajaneen Hannu Kuparisen paras MM-sijoitus oli Imatran GP:n 4-sija 1969. Hannu Kuparinen rakensi myös veljiensä, Kai ja Arto Kuparisen kanssa, muun muassa Magnum-nimisiä TT-kilpapyöriä Suzuki T500- ja Kawasaki H2 500 -moottoreille.

Classic TT-Sivuvaunu

Kawasaki H2 500/750 vm.-73 moottori: 1-syl, 2-t, mäntäohj., ilmajäähd. Omistaja: Mauri Hujanen

Kawasaki H2 500/750 vm.-73 moottori: 1-syl, 2-t, mäntäohj., ilmajäähd. Omistaja: Mauri Hujanen

Kawasaki H2 500/750 vm.-73 moottori: 1-syl, 2-t, mäntäohj., ilmajäähd. Omistaja: Mauri Hujanen

Kenneth "Cauda" Calenius - Jussi Vesterinen kaksikon kaudelle 1973 tehty TT-sivuvaunullinen. Rungon suunnittelu ja teko oli isolta osin, myös alan taitajan Leo "Leksa" Sorsan käsialaa. Lähtökohta oli sääntömittojen mukaisesti mahdollisimman pieni ja kevyt runko. Käytännössä kolme tiiliskiveä minimimittojen pyöräpisteisiin ja neljäs moottorin alle. Näin saatiin myös 50 millimetrin maavara. Tiiliskivien rajaamalle alueelle asetettiin runkoputket ja muut rakenteet. Pronssilla juottaen kevyestä kromimolyputkesta koottu runko on "Leksa" Sorsan käsityötä. Kaudet 1973-1975 rungossa on Kawasakin 3-sylinterinen kaksitahtikone. Calenius-Vesterinen voittivat laitteella Suomenmestaruuden 1974. Kaudelle 1976 Kawasaki vaihtui Yamaha TZ 700-moottoriiin. Sen sponsorina oli TT-ajojen mesenaatti Pentti Moskari/Jakolinja Oy.

Calenius - Vesterinen 1974

Calenius - Vesterinen 1974

TT-sivuvaunujen Grand Old Man, Tapio Myllymäki kunnosti pyörän 1990. Sillä ajoi Classic TT-luokassa sv-luokan moninkertainen Suomenmestari Matti Ollilainen.
Nykyinen omistaja entisöi pyörän kauden 1974 Calenius-Vesterinen kuosiin Imatran Muistoajoihin 2014.

Classic Trial

Suomen Classic Trial -yhteisön tarkoituksena on vaalia Classic Trial -harrastusta. Samalla vaalitaan vanhoja moottoripyöriä ja perinteistä tapaa harrastaa trial-ajoa. Turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota.

Classic Trialissa ajetaan pääsääntöisesti ennen vuotta 1990 valmistetuilla, trialia varten rakennetuilla moottoripyörillä. Moottorit ovat 2- tai 4-tahtisia ja iskutilavuus yleensä 125 - 350 cm3 välillä. Isommissa tapahtumissa pyörät voidaan jakaa ennen 1965 (Pre-65), ennen 1985 (Pre-85 eli Twinshock) sekä ennen 1990 (C-90) valmistettuihin trial-pyöriin.
Lajista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä sähköpostilla: classictrialfin@gmail.com
Lisätietoja löytyy osoitteesta: https://sites.google.com/site/classictrialfin/home
Kauden 2024 Classic Trial koti- ja ulkomainen kalenteri löytyy osoitteesta:
https://sites.google.com/site/classictrialfin/kalenteri

Yamaha TY 175 525 Trial vm.-75 moottori: 1-syl, 2-t, mäntäohj., ihmajäähd. Omistaja: Tanja Lahtinen

Yamaha TY 175 525 Trial vm.-75 moottori: 1-syl, 2-t, mäntäohj., ihmajäähd. Omistaja: Tanja Lahtinen

Yamaha TY 175 525 Trial vm.-75 moottori: 1-syl, 2-t, mäntäohj., ihmajäähd. Omistaja: Tanja Lahtinen

Alun perin espoolaisen Tarmo Välisalon kilpapyörä, jolla hän saavutti muun muassa Trialin SM-hopean 1975. Lisäksi Välisalo keräsi Trialin EM- ja MM-pisteitä. Kaudelle 1977 Tarmo muutti takajousituksen yhdellä vaimentimella toimivaksi, eli ns. mono-peräksi. Espanjan MM-kilpailussa kokeiltu ratkaisu ei toiminut toivotulla tavalla, joten takajousitus palautettiin alkuperäiseksi "stereoperäksi". Nykyiselle omistajalle pyörä tuli muutaman mutkan kautta, kymmenisen vuotta sitten. Hän ajoi sillä Classic Trialia ja vaimo Tanja seurasi touhuja jalan metsäpoluilla. Jokusen vuoden mesäpoluilla tarpomisen jälkeen Tanja innostui kokeilemaan classic trialia, josta sittemmin tuli hänelle uusi, innostava harrastus.
– Yamahan 175-kuutioinen on sopivan kevyt tällaiselle aloittelijalle, kuvailee Tanja pyörää. Helppo ja kevyt pyörä on tarpeen, sillä Tanjalla ei ollut aikaisempaa moottoripyörän ajokokemusta, aloittaessaan Classic Trialin pari vuotta sitten. Trialia ajetaan suljetulla maastoradalla, joten mp-ajokorttia ei tarvita. Silti Tanjan suunnitelmissa on suorittaa tulevana kesänä mp-ajokortti.

BSA C15 vm. Pre-1965, moottori: 1-syl, 4-t, OHV, 270 cc Omistaja Petri Karppinen

BSA C15 vm. Pre-1965, moottori: 1-syl, 4-t, OHV, 270 cc Omistaja Petri Karppinen

BSA C15 vm. Pre-1965, moottori: 1-syl, 4-t, OHV, 270 cc Omistaja Petri Karppinen

Pyörän on rakentanut Hannu Alaja, Classic Trial Pre-65 -luokkaan 2009. Pyörä runko on ruostumatonta teräsputkea ja muut osat itse tehtyjä tai modifioitu erimerkkisten moottoripyörien osista. Alun perin 250cc moottori on porattu 270cc kokoiseksi ja vaihteiston välitykset sovitettu trialiin sopivaksi. Pyörä painaa ajokunnossa 96 kiloa.
– Rosteriputkirunko on Heikki Seppälän käsialaa ja vaihteisto Kentsu Wibergin viimeistelemä. Loput osat löytyivät omasta tallista, kertoo pyörän rakentaja Hannu Alaja, joka voitti tällä pyörällä viisi kertaa Classic Trialin pohjoismaisen Nordic Cup -kilpasarjan.
– Pyörä on todellinen luottopeli ja oikeastaan harmittaa, että myin sen, mutta nyt se on hyvissä käsissä. Pyörän myötä Classic Trialin pariin on tullut täysin uutta harrastajakuntaa, eli Karppisten perhe, kertoo Hannu Alaja.

BSA C15 vm. Pre-1965, moottori: 1-syl, 4-t, OHV, 270 cc Omistaja: Petri Karppinen

BSA C15 vm. Pre-1965, moottori: 1-syl, 4-t, OHV, 270 cc Omistaja Petri Karppinen

BSA C15 vm. Pre-1965, moottori: 1-syl, 4-t, OHV, 270 cc Omistaja Petri Karppinen

Pyörän kromimolyputkesta tehdyn rungon ja muiden rakenteiden tekijä Tom Sjöman on tunnettu persoonallisten ja edistyksellisten trialpyörien rakentajana. Tämä Classic Trial Pre-65 pyörän erikoisuuksia on, omatekemän rungon ohella, muun muassa siro alumiinitankki. Painoa on kevennetty myös sijoittamalla öljysäiliö runkoputkeen. Ajokunnossa pyörä painaa vain 89 kiloa. Alun perin 250cc moottori on porattu 270cc kokoiseksi ja vaihteiston välitykset sovitettu trialiin sopivaksi.
Pyörän omistaja Petri Karppinen, aloitti Classic Trialin 2010, poika Remu 2017 ja tytär Ronessa 2023. Heillä jokaisella on tallissa oma Pre-65 luokan BSA-trialpyörä. Karppisten perhe on oiva esimerkki, että Classic Trial on koko perheen harrastus. Pyöriä korjaillaan, huolletaan ja parannellaan aina kuskin mieltymysten mukaisesti.

Classic Speedway

Classic Speedy toimintaa Suomessa on yli 10 vuotta vaalinut vapaamuotoinen, rekisteröimätön Jappi Ukot seurue. Nykyisellään ryhmässä on jo yli 100 jäsentä, joista reilu kolmasosa aktiivikuljettajia. Porukan jäsenet ovat vanhoja speedway-kuljettajia, harrastuksen vasta-alkajia ja kaikkea siltä väliltä, sekä speedwaystä kiinostuneita henkilöitä. Jappi Ukkojen ensisijainen toiminta on speedway-perinteen vaaliminen ottamalla talteen, korjaamalla ja kunnostamalla vanhoja speedway-pyöriä sekä harrastamalla speedwaytä niillä. Jappi Ukkojen toimintaan kuuluu yhdistää speedwaystä ja erityisesti veteraanipspeedwaystä kiinostuneet ihmiset ja ylläpitää sekä edistää yhteyttä heidän kesken.

Lisätietoja lajista ja Jappi Ukot -tapahtumista:
www.jappi-ukot.com tai harryhotwheel@me.com

Tima-Jawa vm.-75 Moottori: 1-syl, 4-t, 4-ventt, SOHC, 493 cc Omistaja: Pekka Kortelainen

Tima-Jawa vm.-75 Moottori: 1-syl, 4-t, 4-ventt, SOHC, 493 cc Omistaja: Pekka Kortelainen

Tima-Jawa vm.-75 Moottori: 1-syl, 4-t, 4-ventt, SOHC, 493 cc Omistaja: Pekka Kortelainen

Kun ruotsalainen Speedwayn MM-finalisti Tommy Johansson osallistui Pyynikin SPW-kilpailuihin 1975 oli hänellä ja suomalaisella mekaanikollaan huoltotilat paikallisessa kilpatallissa. Samassa tallissa olleet SPW-kuskit Timo Sinkkonen ja Markku Helminen seurasivat sivusta, kun Johanssonin mekaanikko avasi ruotsalaisvalmisteisen, Jawa-alakertaan perustuvan ERM-moottorin. Tuo neliventtiilinen, Jawan tekniikalle perustunut moottori oli tuolloin, 1975 alan uusinta uutta. Kaksikko Sinkkonen-Helminen kopioivat moottorin strategiset osat ja ryhtyivät tekemään vastaavia. Näin TIMA-nimellä tunnettuja SPW-moottoreita valmistui tiettävästi kymmenkunta. Niitä käytettiin lähinnä Jääspeedway- ja maaratapyörissä. Timo Sinkkonen ajoi TIMA-pyörällään muun muassa Jääspeedwayn MM-finaalissa 1977 Moskovassa. Historia kertoo, että Sinkkosen moottoria kuvattiin ja ihasteltiin. Kuriositeettina, että Pyynikin SM-finaalissa 2023 Erkki "Antin isä" Aakko ajoi näytöskierroksia entisöidyllä TIMA-pyörällä Pyynikin SM-finaalissa 2023

SPW-Jawa 897 vm. -88 1-syl, 4-t, 4-ventt. SOHC, 493 cc Omistaja: Kari Kivekäs

SPW-Jawa 897 vm. -88 1-syl, 4-t, 4-ventt. SOHC, 493 cc Omistaja: Kari Kivekäs

SPW-Jawa 897 vm. -88 1-syl, 4-t, 4-ventt. SOHC, 493 cc Omistaja: Kari Kivekäs

Jawa Speedway-pyörät ovat erinomaisia perusmallin Jappi-Ukot -kilpapyöriä. Tämän kilpurin edellinen omistaja oli lajin veteraani Timo Eronen, joka on myös rakentanut pyörän nykyiseen kuntoon. Moottoriin on puolestaan tehnyt legendaarinen tampereen "Magneettomies", eli Vesa Vuorela. Nykyinen omistaja osti pyörän 2020 ja se on kutakuinkin samassa kunnossa edelleen.
– Miksi hyvää ja toimivaa parantelemaan, kiteyttää nykyinen omistaja. Pyörällä on ajettu Jappi-Ukot -tapahtumissa.

Jääspeedway JAP 'Kuloniemi' vm.-54 moottori: 1-syl, 4-t, OHV, 496 cc, 2-vaihd Omistaja: Jouni Seppänen

Jääspeedway JAP 'Kuloniemi' vm.-54 moottori: 1-syl, 4-t, OHV, 496 cc, 2-vaihd Omistaja: Jouni Seppänen

Jääspeedway JAP 'Kuloniemi' vm.-54 moottori: 1-syl, 4-t, OHV, 496 cc, 2-vaihd Omistaja: Jouni Seppänen

Tällä jääspeedway-JAP -kilpapyörällä kilpaili aikoinaan mikkeliläinen Keijo Kuloniemi. Sitten pyörä katosi vuosikymmeniksi. Noin 20 vuotta sitten Keijo Kuloniemen poika, muusikko Esa "Bluesministeri" Kuloniemi, kertoi pyörästä Jouni Seppälälle. Hän yritti selvittää pyörän historiaa, mutta ilman tulosta.
Yllättäen eräs lajin veteraani bongasi pyörän rungon ja olennaiset osat erään verstaan seinältä otetusta valokuvasta. Pyörä oli ollut menossa romuttamoon, mutta verstaan omistaja oli noukkinut sen talteen yli 25 vuotta sitten. Niinpä runko ja loput osat sekä pyörän työkalupakki tulivat Pirkkalaan pari vuotta sitten. Kun pyörä oli koottu nykykuntoon, otti Pirkkalan mies yhteyttä nykyiseen omistajaan ja kertoi ilosanoman: Kuloniemen pyörä on löytynyt! Varmemmaksi vakuudeksi mukana oli vanha "Kuloniemi" työkalupakki, jossa alkuperäisiä työkaluja, varaosia sekä 1950-luvun Champion-sytytystulppia alkuperäispakkauksessa. On ihme, että tällainen 1950-luvun kilpapyörä löytyy osina mutta lähes alkuperäiskunnossa. Tosin isompi ihme on, että sen mukana aikoinaan kulkenut työkalupakki on säilynyt "elossa" näihin päiviin asti.

Aiheesta aikaisemmin:

SUNNUNTAI 25.2.2024 09:01

MP24-näyttely: Petrol Circuksen huikeat rakennetut pyörät kuvakavalkadina

TIISTAI 6.2.2024 09:00

MP 24: Täältä löydät kaikki juttumme Helsingin moottoripyöränäyttelystä