Kytkimen tehtävähän on kytkeä moottorin voima vaihteistoon ja siten voimansiirtoon takapyörälle. Tai sitten katkaista veto. Kytkimen avulla voi hallita pyörän etenemistä hankalissa paikoissa – tai temppuiltaessa – ja moni bensiinimoottoripyörällä ajamiseen tottunut on kaivannut sitä myös sähkömoottoripyöriin.

Sähkömoottoripyörissä voimalinja on useimmiten suora: moottorin voima välitetään takapyörälle ketjun tai hihnan avulla tai vielä suoremmin, jos kyse on vetävän pyörän napaan tai vanteeseen sijoitetusta moottorista. Sekä kytkin että vaihteisto loistavat poissaolollaan.

Nyt Zero on sitten "kytkinmielisten" iloksi patentoimassa simuloitua kytkinjärjestelmää sähkömoottoripyöriinsä.

Kyse ei ole samanlaisesta ratkaisusta kuin Hondan bensiinimoottoreihin kehittämässä E-Clutchissa on kyse, siitä enemmän täällä: Honda julkisti vallankumouksellisen sähköisen ratkaisun: ei enää käyttöä kytkinkahvalle lähdöissä eikä vaihteiden vaihdoissa

Sähkömoottoripyörävalmistaja Zero ei edes käytä ratkaisustaan nimitystä "kytkin", vaan puhuu Rideapartin mukaan “Vehicle Control System'istä” (VCS), eli "Ajoneuvon hallintaratkaisusta".

Patenttipiirros osoittaa tutun näköisen kytkinkahvan sijoittamisen ohjaustangon vasempaan päähän. Siitä ei kuitenkaan lähde vaijeria tai hydrauliikkaa kytkinlevyille, koska fyysistä kytkintä ei ole, vaan siitä on sähköinen yhteys moottorin elektroniseen ohjaukseen. 

Zeron sähkökytkintä käytetään patentin mukaan tavallisen näköisellä kytkinkahvalla. 'Kytkin' säätää moottorin vääntöä.

Zeron sähkökytkintä käytetään patentin mukaan tavallisen näköisellä kytkinkahvalla. 'Kytkin' säätää moottorin vääntöä.

VCS kontrolloin sähkömoottorin vääntöä. Patenttihakemuksen mukaan "vähentämällä moottorin vääntöä, pyörän ohjaustangon vasen kahva matkii vaihdelaatikolla varustetun moninopeuksisen voimansiirron kytkimen, esimerkiksi luiston, tuntua aivan kuten moottoripyörissä ja muissa ajoneuvoissa, jotka on varustettu polttomoottorilla".

VCS kuulostaa hyvältä, mutta tietenkin kiinnostaa se, miltä – ja miten kytkinmäiseltä – ratkaisu käytännössä tuntuu. Mielenkiintoista on myös se, että valmistajaa kiinnostaa palauttaa osa perinteisestä moottoripyörän käyttäytymisestä ja hallinnasta sähkömoottoripyörään.

Tiedossa ei ole, milloin VCS-ratkaisu on tulossa – tai tuleeko ollenkaan – tuotantoon.

Aiheesta aiemmin:

TIISTAI 10.10.2023 11:37

Honda julkisti vallankumouksellisen sähköisen ratkaisun: ei enää käyttöä kytkinkahvalle lähdöissä eikä vaihteiden vaihdoissa