Huom: Tämä juttu on aprillipilamme vuonna 2024. 

Hallitus on valmis nuijimaan asiaa koskevan lain lopulliseen kuosiinsa nopealla aikataululla vielä ennen huhtikuun puoliväliä.

– Suomi on kylmä maa, jossa moottoripyöräily on pelkkä elitistinen turhake, toteaa hallituksen Finanssiministerin konsultoiva avustaja ja yleinen erityisasiantuntija Terhi-Orvokki Ruttojuuri-Karheinen. – Ajokautta riittää kesäkuun alusta elokuun lopulle, muu vuosi on liian kylmää – ja usein myös lumista – aikaa moottoripyörällä ajamiseen.

Minkä ajatusketjun kautta tähän erikoiselta kuulostavaan ratkaisuun päädyttiin?

– Hyvin yksinkertaisen. Koska moottoripyörillä ei ole järkevää ajaa Suomessa lyhyen ajokauden vuoksi, tehdään motoristeille tarjous, josta nämä eivät voi kieltäytyä, ja houkutellaan heidät lopettamaan moottoripyöräily sekä tuetaan heidän siirtymistään terveellisemmän lajin harrastamiseen.

Hallitus on asian toteuttamiseksi päätynyt ehdotukseen, jolle ei voi sanoa ei. Moottoripyöräilijöille annetaan 3000 euron välirahalahjakortti, kun nämä vaihtavat prätkänsä sähköavusteiseen polkupyörään. Paitsi päästöjen pienenemistä, näin saavutetaan pitkällä aikavälillä myös terveyshyötyjä. Moottoripyöräilijöiden kunto nousee, kun polkevat lihasvoimalla ympäriinsä samalla innolla kuin aiemmin moottoripyöräilivät. Se pienentää muutenkin hankalassa taloudellisessa tilassa olevien Sote-alueidenkin kuluja, Ruttojuuri-Karheinen kertoo.

Onko vaihtaminen vapaaehtoista vai pakollista? Ja miksi ihmeessä luulette, että intohimoisesti moottoripyöräilyyn elämäntapana suhtautuva vaihtaisi vaikkapa 30 000 euron pyöränsä sähköpolkupyörään kolmen tonnin välirahalla?

– Tietenkin siirtyminen sähköpyöräilyyn on vapaaehtoista. Jos vaihtolahjakortti ei ole tarpeeksi vaikuttava kannuste, eivätkä suomalaiset motoristit riittävässä määrin vaihda moottoripyöriään polkupyöriin, hallituksella on käytettävissä muita tukitoimia.

Millaisia tukitoimia tarkoitatte?

– No esimerkiksi moottoripyöriin kohdistuva erityinen yleisvero, niiden katsastuspakko, moottoripyörien vakuutusten veronkorotukset, ajokorttivaatimusten kiristäminen. Ollaan pohdittu vähän samanlaista moottoripyöräkortin uudistusta kuin ammattiautoilijoilla on, että pitäisi suorittaa viiden vuoden aikana vuosittain yksi erikoisosaamista osoittava kortti. Tällaisia olisivat esimerkiksi vaikka maastoajo 1, 2 ja 3, sekä kahdeksikkoajon erityiskortti, joka mahdollistaa entistä turvallisemman liikenteessäajon. Muita vaihtoehtoja olisivat esimerkiksi Jäätelönmyyntiprätkän ajokortti ja lopuksi kyytiläisen kuljettamisen oikeuttava erikoiskortti. Olemme myös pohtineet A1-, A2- ja A-korttien rinnalle vaihtoehtoa Ad, joka oikeuttaisi yli 300 kg painavan pyörän kuljettamiseen. Ah, ja olin unohtaa: erityskortti tarvittaisiin tietysti myös peräkärryn vetämiseen.

Anteeksi nyt vain, mutta tuohan kuulostaa enemmän kiristämiseltä kuin kannustamiselta?

– Kuten meilläpäin tavataan todeta, vai oliko se Esa Saarinen, joka näin kertoi: kaikki riippuu siitä, kummalta puolen asian jakolinjaa katsoo, sanoi poika, kun rotweileri kiusallisesta paikasta puraisi. Finanssiministeriöstä käsin tuo näyttää oikein kannustavalta: jokainen tukitoimi tuo samalla mukavasti rahaa valtion kassaan. Siis jos jengi oikeasti haluaa jatkaa prätkillä ajamista. Jos taas päättävät siirtyä polkupyöräilyyn, päästökassa kilisee, Ruttojuuri-Karheinen vakuuttaa.

Milloin laki tulisi voimaan, ja mitkä ovat välittömät tavoitteenne?

– Tavoitteena on, että laki astuisi voimaan heti 15.4. ja että sen vaikutus osuisi heti ajokauden alkuun. Jäisi turha uusien moottoripyörien hankkiminen tapahtumatta, ja sähköpolkupyörien myynti elpyisi. Parempi pistää peli poikki ennen kuin se kesällä kunnolla alkaa.

Tuohan kuulostaa siltä, että koko moottoripyöräalaa myymälöineen huoltoineen kaikkineen oltaisiin lopettamassa?

– Niin, eikös olekin hyvä idea? Toimintamme on vain osa isompaa jatkumoa, mitä alaa kohtaan on kohdistunut viime vuosikymmeninä ja tulee muutenkin kohdistumaan. Me vain ikään kuin vihellämme pelin kerrasta poikki, niin motoristien ei enää tarvitse kauhunsekaisin tuntein odottaa, että mitä mikin hallitus aikanaan keksii, vaan voivat keskittyä polkupyöräilemään sielunsa kyllyydestä.

Mykistävää. Millaisia ovat omat henkilökohtaiset kokemuksenne moottoripyöristä ja suhteenne moottoripyöräilyyn?

– Kuuluu huonosti, joten joudun lopettamaan. Tämä oli tässä, päätti puhelinhaastattelumme Finanssiministerin konsultoiva avustaja ja yleinen erityisasiantuntija Terhi-Orvokki Ruttojuuri-Karheinen.