Souo S2000 GL:n sydän: bokserimoottori, kahdeksan sylinteriä, neliventtiilikannet, DOHC ja tilavuus kaksi litraa.

Souo S2000 GL:n sydän: bokserimoottori, kahdeksan sylinteriä, neliventtiilikannet, DOHC ja tilavuus kaksi litraa.

Souon moottori on neliventtiilikansin ja kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu tilavuudeltaan kaksilitrainen bokserikone. Kun Honda Gold Wingin bokserimoottorin sylintereiden määrä on kuusi, ja tilavuus 1833 cm3, teho 93 kW / 125 hv ja maksimivääntö 170 Nm, ei liene harhaluuloa arvailla, että Souon teho ja vääntökin ovat hieman suuremmat, esimerkiksi 100 kW / 134 hv ja vaikka 200 Nm, mutta tarkat arvot jäävät nähtäviksi. Seuraava kilpailija samassa sarjassa on BMW:n 1,6 litrainen kuusisylinterinen rivikone, jonka  teho on 160 hv.

Souo on muodoiltaan valmiiksi varsin baggerimainen.

Souo on muodoiltaan valmiiksi varsin baggerimainen.

Niin tai näin, mutta kiinalaisen Great Wall Motor Companyn ensimmäinen moottoripyörämalli on melkoinen hyppäys touring-moottoripyörien sarjan raskaaseen päätyyn.

Yksityisomisteinen GWM on 1984 perustettu autovalmistaja, joka nykyään mahtuu 25 suurimman autonvalmistajan joukkoon, ja viime vuosina se on toden teolla ryhtynyt valloittamaan maailmaa. Esimerkiksi vuonna 2023 se möi 1,4 miljoonaa ajoneuvoa, joista 300 000 meni vientiin. Tavoitteena on nostaa vienti miljoonaan ajoneuvoon vuodessa vuoteen 2030 mennessä.

Ohjaamo kaiuttimineen ja isokokoisine mittaristoineen.

Ohjaamo kaiuttimineen ja isokokoisine mittaristoineen.

Yrityksellä on jo laaja kansainvälinen jälleenmyyjäverkosto, jonka kautta se aikoo hoitaa myös moottoripyöriensä myynnin. 

GWM:n esimmäisen moottoripyörämallin nimi kokonaisuudessaan on Souo S2000 GL. Eikä se jää ainoaksi, vaan tulossa on useampia malleja saman moottorin ympärille rakennettuna. Souo on jo valmiiksi hieman baggerimainen, ja lienee helppoa valmistaa siitä myös custom-vaikutteinen versio.

Etuviistosta kuvattaessa Souon baggerimaisuus korostuu.

Etuviistosta kuvattaessa Souon baggerimaisuus korostuu.

Souossa on myös Gold Wingin tyyliin DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Sekin hieman paremmalta kuulostavana kuin Wingissä, jonka DCT-laatikossa on "vain" seitsemän vaihdetta. 

On mielenkiintoista nähdä, milloin malli tulee markkinoille, ja millainen ajettava se on. Uusimman mallinen (2018-) Gold Wing on kokoisekseen erittäin hyvä ja ketterä ajettava. Haastetta siis uutuudelle riittää.

Asiasta lisää valmistajan sivustollla täällä sekä Carscoopsin sivuilla.

Aiheesta aiemmin:

TORSTAI 25.4.2024 09:37

Patentit paljastavat: Vapise Gold Wing – Kiinasta tulossa 8-sylinterinen haastaja

Tilavuus kaksi litraa.

Tilavuus kaksi litraa.