Jarrut ovat moottoripyöräilijän toiseksi tärkein turvallisuusväline kypärän ja sen sisälle mahtuvan viisauden ja ajokokemuksen lisäksi.

Siksi kuulostaa ensialkuun erikoiselta, että Harley-Davidson pyrkii säästämään jarrujen mukanaan tuomasta rahanmenosta ja painonlisäyksestä poistamalla takajarrun Livewire-sähkömoottoripyöristään.

Siksi se on jättänyt patenttihakemuksen "virtuaalijarruista".

Patentin kuvauksessa todetaan: "Mekaaniset, kitkaan perustuvat jarrut, kuten hydrauliset jarrut, lisäävät kustannuksia ja painoa, joka voi vaikuttaa pyörän suorituskykyyn, erityisesti sähköajoneuvoissa, kuten sähkömoottoripyörissä. Sen lisäksi mekaaniset kitkajarrut voivat kuluttaa kineettistä energiaa, joka muuten voitaisiin käyttää ajoneuvon akuston varaamiseen, ja voivat rajoittaa sähköisen ajoneuvon ajomatkaa latauksella". 

Sen vuoksi Harley hakee patenttia metodille ja järjestelmälle, joka toimii ainakin sähkömoottoripyörän yhdessä pyörässä. Kyse on siis regeneratiivisestä jarrutuksesta, jota käytettäisiin ainoana takapyörän jarrutusmekanismina. Takajarrun korvaaminen regeneratiivisellä, lataavalla jarrutuksella "vähentäisi kustannuksia, painoa ja ajoneuvon monimutkaisuutta", Rideapart toteaa.

Kyseessä ei ole mikään uusi asia sinänsä: regeneroivaa "moottorijarrutusta" käytetään yleisesti sähköajoneuvoissa, sillä sen avulla saadaan hidastamisen aikana syntyvä energia talteen. 

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Harley pyrkii kokonaan eroon Livewiren takajarrumekanismista täysin virtuaalisen regeneroivan moottorijarrutuksen avulla.

Ajatus kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta miten lienee toteutettu, sillä moottoripyörissä on takajarru turvallisuussyistä. Jos regenerointiteho on heti täysillä, kun kaasusta päästää irti, miten takana-ajava osaa reagoida vauhdin nopeaan hidastuvuuteen? Vai onko asia yhdistetty sähköisesti etujarrukahvaan, jolloin maksimi regenerointiteho iskisi heti, kun sillä jarrutetaan?

Takajarrun merkitys moottoripyörän hidastuvuuteen on pieni, mutta riittääkö sen kontrollointiin ylläkuvattu systeemi?

Samassa patentissa kuvataan myös virtuaalikytkin. Tavoitteena ilmeisesti samankaltainen ajoonlähtö- ja pysähtymistunnelma kuin perinteisissä bensiinimoottoripyörissä.