Lähellä Bostonia päämajaansa pitävä SolidEnergy-yhtiö on kehittänyt akun, joka on testeissä mahdollsitanut kolminkertaisen ajomatkan nykyakkuihin verrattuna.

Akkujen kalleus sekä niiden vaatimaton sähkönvarastointikapasiteetti ovat ollee suurimmat esteet sähköisten ajoneuvojen kehitykselle. Akkujen hinta on saattanut nousta jopa 30 prosenttiin ajoneuvon koko hinnasta.

Nyt kehitetty litium-akkumalli on myös selvästi nykyakkuja halvempi. Sen kehittäjiä ovat Massachusetts Institute of Technologyn, MIT:in entinen professori Donald Sadoway sekä tohtori Qichao Hu.

He ovat käyttäneet akun anodimateriaalina ultraohuita metallianodeja. Niiden energiatiheys on nykyakuissa käytettäviä grafiitti- ja piianodeja suurempi.

Akuston hintaa laskee se, että tämä akkumalli ei kuumene samalla tavalla kuin muut. Se ei siis tarvitse erillistä jäähdytystä ja sen takavaa laitteistoa. Uusi akku on turvallinen laajalla lämpöasteikolla. Moottoripyöräilylle tämä avaa jo sinänsä uusia ulottuvuuksia sekä hinnan että painon säästönä, kun akut ovat halvempia ja kaupan päälle jäähdytysjärjestelmän vaatima paino jää pois. Voitetun painon tilalla voi myös tietysti olla lisää akkukapasiteettia.

Akun hinnan pitäisi olla viidenneksen eli noin 20 prosenttia kilpailjoita alhaisempi, ja se tulee myyntiin vuoden kuluessa.

Jutun aloituskuvassa Johammer-sähkömoottoripyörä.

Ranskalainen näkemys sähköisestä sport-mp:stä. Voxan Wattman.