Yamaha jatkoi Eicma-näyttelyssä uusien malliensa julkistamista. Vuorossa olivat Yamahan ennakkoon videohehkuttama YZF-R1 ja sen erikoismalli YZF-R1M, jotka esittelivät MotoGP-kuljettajat Valentino Rossi ja Jorge Lorenzo.

Tänä vuonna hyvin menestyneen MT-09-sarjan uusi Tracer-malli on matkailuun sopiva. Yamaha T-Max maksiskootteriuudistui ja siitä esiteltiin erikoismalli Iron Max.

Yard Built rakenneltuja pyöriä edusti saksalaisen Kedon rakentama SR400 Stallion. Saksalaisten Benderin veljesten rakentama XV950 Boltage on saanut ideansa Yamaha TR1:stä ja TZ750 racerista.

Yamaha YZF-R1

YZF-R1

Uusi YZF-R1 on rata-ajoon suunniteltu urheilupyörä. Sen voimanlähteenä on nelisylinterinen, neliventtiilinen, 998-kuutioinen crossplane-moottori, joka tuottaa 200 hevosvoimaa ilman imuilman patopaineistusta. YZR-M1 Moto GP-moottorin tekniikkaan perustuvan uuden crossplane-kampiakselin epäkeskeistä 270 °- 180°- 90°-180° sytytysjärjestystä käytetään tavoitteena laaja ja tehokas vääntöalue.

Sylinterinkansi on muotoiltu uudeleen ja sen puristussuhde on 13,0:1 Venttiilien halkaisijat ovat imu 33 mm ja pako 26,5 mm. Moottorissa on titaaniset kiertokanget, jotka ovat 40 % kevyemmät kuin teräksiset. Kevyet uudelleenmuotoillut alumiiniset takomännät ja pienikitkaiset männänrenkaat takaavat nopean kaasuun vastaavuuden. Keinuvivut on käsitelty DLC-pinnoitteella.

Uutuuden 10,5 litran ilmanpuhdistinkotelo on 23% suurempi kuin aiemman mallin, joten se tuo enemmän virtaa imukanaviin. Kaksitasoisen ruiskusuuttimen toiset suuttimet toimivat moottorin korkeammilla kierroksilla. Uusi 4-2-1 titaaninen pakoputkisto keskittää pyörän painoa ja takaa tehon ja väännön koko kierrosalueella sekä antaa pyörälle sen ominaisen äänimaailman.

Luistokytkin on uusittu vastaamaan pyörän lisätehoon ja vääntöön. Se on 19% kevyempi kuin aiemmassa mallissa ja halkaisijaltaan 7% pienempi. Moottorin voitelujärjestelmä on suunniteltu tehoa ja rata-ajoa varten.

YZF-R1.

YZF-R1:n rungon erityispiirteet

Pyörässä on uusi ratakäyttöä ajatellen rakennettu kevyt ja uudelleen muotoiltu alumiininen Deltabox-runko. Pyörän märkäpaino on 199 kg ja kuivapaino 179 kg. Painon säästämiseksi takarunko on tehty magnesiumista. Rata-ajoon tarkoitetun pyörän paino on keskitetty niin lähelle pyörän keskipistettä kuin mahdollista. Akseliväli 1405 mm on 10 mm lyhyempi kuin aiemmassa mallissa ja uusi 570 mm pitkä takahaarukka on 15 mm lyhyempi kuin edeltäjässään. Etupään hallinnassa auttaa 25 mm etuakseli, joka on 3 mm entistä paksumpi.

KYB ja Yamaha ovat kehittäneet yhteistyössä täysin säädettävän etu- ja takajousituksen. Uuden R1:n jarrujen toimintaa ohjaavat kallistuskulman tunnistava Race ABS-järjestelmä ja jarrujen painotusta tilanteen mukaan säätävä UBS-järjestelmä (Unified Brake System).

Edessä on kaksi halkaisijaltaan 320 mm jarrulevyä ja takana yksi 220 millinen levy. Uudet magnesiumvanteet säästävät painoa lähes 900 grammaa edelliseen malliin verrattuna, kun etuvanne on 530 grammaa kevyempi ja takavanne 340 grammaa kevyempi.

17 litran alumiininen polttoainesäiliö on 1,6 kg kevyempi kuin edeltäjänsä terässäiliö. Tankin muotoilu ja polven alue on suunniteltu rata-ajoa varten, jotta kuljettaja saa tukea jarrutuksissa ja kallistuksissa. Myös satulan muotoilu vaikuttaa kuljettajan helpompaan liikkumiseen pyörän päällä.

Katteen ja plexin muotoilulla on saavutettu 8% pienempi ilmanvastus. Korkea plexi ja ilmanottoaukko ovat saaneet muotonsa Moto GP-pyörästä YZR-M1:stä. Painoa on säästetty myös tehokkailla LED-ajovaloilla, jotka ovat alempana kuin muissa supersportpyörissä ja näin pyörän ulkonäkö muistuttaa entistä enemmän kilpapyörää.

YZF-R1.

YZF-R1 elektroniikka

6-suuntaisen liikkeen tunnistava IMU-tunnistinyksikkö tuottaa ECU-ohjausyksikölle yksityiskohtaista tietoa R1:n liikkeistä. Monisuuntaisen tiedon perusteella ECU-yksikkö ohjaa eri toimintoja. Uuden YZF-R1:n monipuolinen ajonhallintaelektroniikka – takarenkaan SCS-luistonhallinta ja pidon TCS-hallintajärjestelmät, keulimisen LIF-hallinta ja takarenkaan sutimisen estävä LCS-lähtöavustin ja QSS-vaihdeavustin – antavat kuljettajalle turvalliset ja silti lähes rajattomat mahdollisuudet kokeilla omien ajokykyjen äärirajoja.

Ajonhallintajärjestelmän IMU-yksikkö seuraa liikkeitä kuuteen suuntaan: nopeus, hidastuvuus, kallistus oikealle ja vasemmalle sekä etupään liike ylös ja alas. Tietojen perusteella luodaan kolmiuloitteinen ajonhallintakaava, joka ohjaa luistonestoa, keulimista, jarrutuksia sekä renkaan pitoa kiihdytyksissä.

Pidon hallintajärjestelmä TCS tarkkailee etu- ja takarenkaan nopeuseroa ja antaa käskyjä ECU:n kautta. Nyt huomioon otetaan myös pyörän kallistuskulma eli mitä enemmän pyörä on kallellaan, niin sitä voimakkaammin TCS toimii. Luistonesto SCS toimii yhdessä TCS:n kanssa ja estää sivuttaisluistoja vaikuttamalla ECU:n kautta moottorin tehoon.

Keulimisen esto LIF hyödyntää 6-suuntaista IMU-tunnistinyksikköä ja näin pystytään kiihdyttämään tehokkaammin ilman pyörän keulan nousemista.

LCS auttaa nopeissa ja tehokkaissa lähdöissä pitämällä kierrokset alle 10.000 rpm jopa täydellä kaasulla. LCS hyödyntää myös TCS:n ja LIF:n tietoja saadakseen aikaan parhaan mahdollisen kiihtyvyyden lähtöviivalta.

Quick Shift System (QSS): vaihdevivun sensori välittää tiedon, milloin kuljettaja vaihtaa isommalle vaihteelle, jolloin QSS välittää ECU:lle tiedon ja vaihtaminen on nopeampaa.

PWR on kehittyneempi versio Yamahan D-Modesta. Kuljettaja voi valita neljästä eri käyntikartasta olosuhteisiin parhaiten sopivan.

YRC:n avulla voi valita neljästä ryhmästä asetuksia olosuhteiden ja kuljettajan tottumuksien mukaan parhaiten sopivat. Tätä käytetään ohjaustangossa olevalla katkaisijalla.

Digitaalinen mittaristo Thin Film Transistor (TFT): Koska R1 tuottaa paljon tietoa, niin mittaristoon on panostettu. Nelikulmainen värinäyttö on 109 mm leveä ja siinä on heijastumia ehkäisevä tft-näyttö. Mittaristo on säädettävissä joko rata- tai katuasetuksiin, jolloin pohja on joko valkoinen tai musta.

Katuasetuksessa mittaristossa näytetään mm. vaihteen ilmaisin, matkamittari, polttoaineenkulutus, TCS, SCS. Rata-asetuksessa on mm. kierrosaika, kierroksen numero, kierrosluikumittari alkaa 8000 kierroksesta ja jatkuu punaiselle alueelle. Ajon jälkeistä analysointia varten tiedot voi hakea mittariston muistista.

Saatavilla olevat värit ovat Race Blu ja Racing Red. Saatavissa keväällä 2015.

Special Edition YZF-R1M

Erikoismallin YZF-R1M on suunnattu kilpatiimeille ja erittäin kokeneille kuljettajille, jotka vaativat äärimmäisiä rataominaisuuksia. Pyörässä on Öhlinsin sähköinen jousitus (Electronic Racing Suspension ERS), hiilikuituiset katteet ja Communication Control Unit (CCU) sekä erityisesti tähän pyörään tarkoitetut Bridgestonen renkaat. YZF-R1M-mallia on saatavissa rajoitetusti.

YZF-R1 M.

Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS): Sähköinen jousitus hyödyntää 6-suuntaista ajonhallintajärjestelmää. Järjestelmän Suspension Control Unit (SCU) säätää etu- ja takajousitusta. Sähköisen jousituksen edut tulevat esiin jarrutuksissa, keulan painumisissa, kaarteiden hallinnassa ja parantuneena pitona kiihdytettäessä kaarteista.

ERS:ssä on ”Automatic” ja ”Manual” vaihtoehdot ja näissä kummassakin on kolme eri vaihtoehtoa eli kuljettajalla on yhteensä kuusi eri vaihtoehtoa. ”Automatic” asennossa kuljettajalla on mahdollisuus kahdessa vaihtoehdossa tehdä vielä lisää hienosäätöjä. Keulan puristusvaimennusta säädetään vasemmasta keulaputkesta ja paluuvaimennusta oikeasta keulaputkesta. Niin etu- kuin takajousitustakin voidaan säätää käsikäyttöisesti.

YZF-R1 M.

YZF-R1M-mallissa on hiilikuituiset katteet, etulokasuoja ja satulan suoja. R1M-mallissa on vakiovarusteena CCU, joka on saatavissa tavalliseen malliin lisävarusteena. CCU:lla voi kerätä tietoja kuten kierrosaika, nopeus ja kallistuskulma. Tietoja voi katsella tabletilla langattoman yhteyden avulla. CCU:ta voi käyttää myös YRC:n kanssa ja muuttaa siten pyörän säätöjä. Käyttämällä ladattavaa Android sovellusta YRC:n asetuksia voi muuttaa langattomasti.

Joulukuun ensimmäisenä päivänä avautuu mahdollisuus varata YZF-R1M netin kautta. Väri Silver Blu Carbon, saatavilla keväällä 2015.

YZF-R1 M.

Yamaha MT-09 Tracer

MT-09 Tracerin moottori on kuten muissakin MT-09:ssa,  847 cm3 kolmisylinterinen moottori. Muutenkin perusrakenne on sama, mutta Tracer on tehty jokapäiväiseen käyttöön ja matka-ajoon.

MT-09 Tracer.

Kuski voi valita ajoasennon mielensä mm. satulan kahdesta eri korkeudesta ja ohjaustangon voi myös säätää kahteen eri asentoon. Katteen plexi on säädettävissä ilman työkaluja kolmeen eri asentoon 15 mm välein.

MT-09 Tracerissa on 18 litran polttoainesäiliö, joka on neljä litraa isompi kuin muissa MT-09-malleissa. Toimintasäteeksi valmistaja uumoilee yli 300 kilometriä.

MT-09 Tracer.

Luistonesto on valittavissa joko päälle tai pois. D-Mode puolestaan tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi valita moottorista kolme eri tehokarttaa. YCC-T takaa välittömän reagoinnin kaasuun.

Tracerissa on sama kevyt CF-alumiinirunko kuin muissakin MT-09-malleissa. Rungon salaisuus on sen erittäin kapea keskiosa kuskin jalkatappien kohdalla. Näin pyörän hallittavuus on helpompaa ja ajaminen nautittavampaa.

MT-09 Tracer.

MT-09 Tracerin kaksoisajovalot ovat ledein toteutetut.

Tracerissa on matka-ajoon sopivat renkaat (120/70ZR17 ja 180/55ZR17) ja keskiseisontatuki on vakiona. Lisävarusteena saatavilla osilla pyörän voi varustella haluamallaan tavalla mm. sivulaukuin. Valittavana on seuraavat värit: Matt Grey, Lava Red ja Race blu. Pyörä on saatavissa keväällä 2015.

MT-09 Tracer.