Honda kehittää yhteistyössä Michiganin yliopiston kanssa ajoneuvosta ajoneuvoon järjestelmää, joka varoittaa autoilijoita siitä, että moottoripyörä on lähestymässä tai että tällainen hankala tilanne on syntymässä.

Motoristien ongelmana on se, että moottoripyörässä on vain yksi ajovalo ja lisäksi se on pienikokoinen autoon verrattuna. Mikäli kuljettajan ja pyörän värityksen yleissävy on vielä tumma, motoristia on vaikea huomata. Lisäksi auton kuljettajan on vaikea hahmottaa sitä, millaisella vauhdilla moottoripyörä liikkuu sekä sitä, miten nopeasti se kiihtyy.

Yksi väylä, paljon mahdollisuuksia

Hondan tavoitteena on käyttää Dedicated Short-Range Communications (DSRC) -kommunikaatiokanavaa varoitusjärjestelmänsä välineenä. DSRC on kehitetty nimenomaan autokäyttöön. Euroopassa sitä tällä hetkelläkin käytetään enimmäkseen tietulleissa: automaattimaksut hoidetaan DSRC-kanavan kautta. Eli auto, jossa on DSRC-laite ja siihen syötettynä riittävästi valuuttaa, voi vain ajaa tietullin ohi.

Kuten tämä Hondankin esimerkki osoittaa, väylä tarjoaa paljon mahdollisuuksia tulevaisuudessa, yksi sovellus voi olla sen kytkeminen mukautuvaan vakionopeudensäätimeen.

Hondan DSRC varoittaa auton kuljettajaa vilkkuvalolla, kun DSRC-laitteella varustettu motoristi on lähestymässä. Varoitukset muuttuvat tihentyviksi äänisignaaleiksi, kun törmäyksen riski kasvaa.

Hondan mukaan idea on yksinkertainen, mutta toteutus monimutkainen ja erityisesti sen määrittäminen, milloin hälytys on aiheellinen, on haastavaa. Järjestelmää kehitetään myös DSRC-varustettuja älypuhelimia hyödyntäväksi, jolloin auton kuljettajat saavat hälytyksen, mikäli joku toikkaroi älypuhelimen kanssa ajoradalla tai on tulossa sille.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Gizmodo.