Sillä aikaa kun H. Partners ja H-D jatkavat vääntöään ennen jälkimmäisen yhtiökokousta, niin vuoden ensimmäisen neljänneksen tulos kyllä vahvistaa sitä, että kriittisesti tarkasteltuna Jochen Zeitzin ja muun Harleyn johdon toiminnassa ja reagointinopeudessa olisi parantamisen varaa.
Harleyn moottoripyörien toimitusten määrä jälleenmyyjiltä asiakkaille laski globaalisti 21 %.
Moottoripyörien toimitukset asiakkaille |
|||
Moottoripyöriä 1000 kpl | 1-3/2025 | 1-3/2024 |
Muutos |
Pohjois-Amerikka |
20,9 | 27,5 | -24 % |
EMEA | 5,2 | 5,3 |
-2 % |
Aasian-Tyynen meren alue | 4,4 | 6,0 |
-28 % |
Latinalainen Amerikka | 0,6 | 0,6 | -6 % |
Koko maailma yhteensä | 31 | 39,4 |
-21 % |
Mitä tulee sitten taloudellisiin lukuihin, niin nekin kertovat synkkää kieltään.
Talouden tunnuslukuja, 1. neljännes | |||
(miljoonaa dollaria, paitsi osakekoht tulos) | 1-3/2025 | 1-3/2024 |
Muutos |
Liikevaihto | 1329 | 1730 | -23 % |
Liikevoitto | 160 | 263 | -39 % |
Laimennettu osakekohtainen tulos, dollaria | 1,07 | 1,72 | -38 % |
”Ensimmäisen neljänneksen tuloksemme ylittivät odotuksemme monilla alueilla, kun taas vähittäismyynti Yhdysvalloissa jäi odotettua heikommaksi”, kommentoi tulosta Harley-Davidsonin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Jochen Zeitz. ”Keskitymme edelleen navigointiin haastavassa talous- ja tariffiympäristössä toteuttamalla tuottavuutta parantavia toimenpiteitämme, pienentämällä toimitusketjua, hallitsemalla tiukasti toimintakuluja ja vähentämällä jälleenmyyjien varastoja. Lisäksi olemme edelleen sitoutuneet edistämään vähittäismyyntiä lisäämällä markkinointitoimia ajokauden alkaessa.”
Pohjois-Amerikan myynnin vahvan laskun yritys kertoi johtuvan heikosta kuluttajien luottamuksesta. Alue muodostaa Harleyn ydinmarkkinan.
Zeitz lupasi pienikuutioisempien edullisten kuluttajamallien tulevan tuotantoon, samoin "ikonisen klassikkomallin" USA:n ja Euroopan markkinoille, ensi vuodesta lähtien. Malliston laajentamisen tavoitteena on tehdä siitä kuluttajille edullisempaa ja yritykselle voitollisempaa.
Arvaamattomia haasteita
Yrityksen johto vetäytyi ennustamasta vuoden 2025 kehitysnäkymiä, mikä johtuu makroekonomisista ja tullien suuruuteen riippuvista arvaamattomuuksista.
Jatkuvat makrotaloudelliset haasteet, kuten alhainen kuluttajien luottamus ja korkeat korot, mainittiin merkittäviksi vastatuuliksi.
Tullien vaikutukset ovat edelleen arvaamattomia, ja johto arvioi niiden aiheuttavan mahdollisesti 130–175 miljoonan dollarin ylimääräiset kustannukset vuodelle 2025.
Livewiren taival vaikeaa
Harley-Davidsonin sähkömoottoripyöriä valmistavan tytäryhtiö Livewiren taival vaikuttaa edelleen takkuiselta. Myynti ei suju, ja tappiota tulee tasaisella varmuudella – tosin pienenevässä määrin. Mutta edelleen suhteettomasti suhteessa liikevaihtoon.
Livewiren myynti ja talouden tunnuslukuja | |||
1-3/2025 | 1-3/2024 | Muutos | |
Moottoripyörien myynti, kappaletta | 33 | 117 | -72 % |
Liikevaihto, miljoonaa dollaria | 0,4 | 1,2 |
-66 % |
Liiketappio, miljoonaa dollaria | -19,4 | -29 | 33 % |
LiveWiren epävarmat näkymät yhdistettynä arvioitua hitaampaan sähkömoottoripyörien käyttöönottoon ja sääntelyyn liittyviin haasteisiin aiheuttavat riskejä koko Harley-Davidsonin taloudelliselle suorituskyvylle.
Livewiren pitkän aikavälin strategiana on etsiä ulkopuolista pääomaa tukemaan toimintaa sekä tuotantokustannuksista säästäminen, jotta yritys saisi rakennettua elinkelpoisen liiketoimintamallin.
Lähteet: Seeking-Alpha, Harley-Davidson, Dealernews.