Pohjois-Irlannissa ajettava NW200-katuratatapahtuma oli Erno Kostamon osalta saatu päätökseen, kun lauantaina ajettiin kaksi Superbike-luokan kilpailua ja niiden välissä Superstock-luokan kilpailu, kaikki pituudeltaan kuusi kierrosta (radan pituus 14,436 km). Yleisöä paikalla oli järjestäjien mukaan kolmen tapahtumapäivän aikana 150 000, eli käytännössä kolminkertaisesti Imatranajoon verrattuna.

- Kyllä se koko 14 kilometrin rata oli molemmilta puolilta vuorattu kauttaaltaan ihmisillä. Vähän eri fiilis ajaa kuin vaikkapa Virtasalmen takalenkillä, vertasi Kostamo.

2,8 sekunnin parannus kierrosaikaan

Erno Kostamo varikolla NW200-kisassa.

Erno Kostamo varikolla NW200-kisassa.

Kostamon kierrosaika kohentui viime vuodesta 2,8 sekunnilla, mikä 196 kilometrin keskituntinopeudella tarkoittaa, että hän ylitti maaliviivan silloin kun viimevuotisella vauhdilla oli matkaa jäljellä vielä 153 metriä. Vielä merkittävämpää oli tasaisen kovan kisavauhdin löytyminen.

- Kun viime vuonna oltiin kuuden kierroksen kisassa kärkeä perässä yli minuutti, niin nyt lauantaina kaikissa kolmessa kisassa ero kärkeen oli alle 30 sekuntia. Eli nyt pystyin heti ajamaan kovaa, ja kilpailuvauhti kasvoi huimasti.

Kovimman kierrosajan 4.24.005 Kostamo kellotti viimeisen Suberbike-kilpailun viimeisellä kierroksella. Edellä ajoi legendaarinen John McGuinness, joka niinikään kellotti viimeisellä kierroksella oman parhaansa, jolla hän jäi 0.004 sekuntia Kostamon ajasta.

- Vauhdillisesti viimeinen kisa oli paras, ja siinä oli hyvää kilvanajoa juuri McGuinnesin kanssa. Kisan jälkeen, kun siinä kiviaidalla istuttiin, niin se tuli kättelemään ja sanoi että koville pistit, hiki tuli ihan.

Torstain Superstock-kisaa lukuunottamatta (12. sija) kaikki muut neljä Kostamon kilpailua päätyivät sijoille 7-8. Yhden merkittävän ennätyksen Kostamo kuitenkin viikon aikana teki; hän löi itävaltalaisen Horst Saigerin nopeimman mannereurooppalaisen kuljettajan ennätyskierrosajan, mille erityisesti paikalliset ja kaikki britit nostavat hattua korkealle.

Ylimääräistä ohjelmaa

Ernon rikkoutunut kypärä.

Ernon rikkoutunut kypärä.

Katuradalla kun ajetaan, niin siellä myös sattuu kaikenlaista, erityisesti Kostamolle.

- Torstaina alkoivat vanhat papat heitellä kivillä.

McGuinnesin ja Michael Rutterin perässä ajanut Kostamo sai kypäräänsä sellaisen kiven, että Nolanin pintakierroksessa oli monen neliösenttimetrin reikä ja kuidut näkyvissä, ja kypärä siten entinen.

- Sen kyllä huomasi kun kivi siihen tuli. Korvat menivät lukkoon ja alkoi tinnittämmään. Oli lähellä ettei meikäläisestä olisi tullut ihan kirjaimellisesti reikäpää.

Toinen oho-tilanne syntyi Superstock-luokan lähdössä, kun lämmittelykierroksella Kostamon pyörästä rikkoutui jalkatappirunko.

- Ajoin vähän nopeammin lämppärin, ja lähtöruudukossa hoidiin tankkaamisen ja takarenkaan vaihdon sillä aikaa kun mekaanikoista Pekka (Oikkonen) purki vanhan jalkatapin ja V-P (Juvakka) kävi toisesta pyörästä hakemassa ehjän jalkatappirungon. Ennätettiin just starttiriviin, kun kaikki henkilökunta ja tiimiläiset olivat jo pois ruudukosta, ja samantien olikin jo lähtö.

Superbiken ja Superstockin erot

Kierrosajoissa Superbike- ja Superstock-luokan kisoissa on äärettömän pienet erot, vaikka Superbikessä huipputehoa on käytössä selvästi enemmän.

- Itse kierrosajoissa ei juurikaan ole eroa, mutta Superbikessa on ikäänkuin buustinappi tarvittaessa käytössä, joten Stockilla on vaikee kisatilanteessa seurata ja taistella Superbikea vastaan.

Siitä huolimatta Kostamo ajoi viimeisen Superbike-kisan Superstock-pyörällään.

– Superbike-moottoreille tämä rata on tosi raaka, joten vähän taktikoitiin ja kun meillä oli vähän ajettu moottori Superstockissa, niin päätettiin ajaa sillä viimeinen Superbike-kisa. Olimme ainoa Stockipyörä kahdeksan kärjessä.

Muuten pyörä säilyi kunnossa ja BMW:n tekniikka toimi moitteettomasti. Suurimman tasoituksen suomalaiskuljettaja antoi kilpakumppaneilleen siinä, että käytännössä kaikki muut ovat ajaneet tällä kaudella jo useita kisoja, kun taas Kostamolle kyseessä oli kauden avaus.

Erno Kostamo.

Erno Kostamo.

Nämä brittikuskit ajavat BSB-sarjaa, jossa on ajettu jo useampi kilpailulähtö. Nytkin kaikki kärkiukot tulivat suoraan BSB-kisoista, kun meillä oli 3-4 viikon tauko Kroatian testien jälkeen. Kauden mittaan ero tasoittuu, mutta nyt se kyllä näky.

Kostamo lensi heti lauantaina päättyneiden kisojen jälkeen sunnuntaina jo Suomeen, mutta pakettiautoon pakattu kalusto siirtyy suoraan Mansaarelle, jossa tositoimet alkavat jo toukokuun viimeisellä viikolla.

-NW200:sta on valtava hyöty Mansaaren TT:stä ajatellen. 330 km/h nopeuksia ei katuolosuhteissa hirveästi pääse muualla ajamaan kuin tuolla, se opettaa silmiä ja kuskia valmistautumaan TT:hen. Myös jousitukseen täällä löydetyt säädöt käyvät suoraan Mansaarelle, mikä sekin helpottaa urakan aloitusta siellä.

Aiheesta aiemmin:

Perjantai 9.5.2025 09:26

Kostamon avauskisat kaksijakoiset North West 200:ssa – Superbikessa kärkikahinoissa, Superstockissa pettymys

Keskiviikko 2.4.2025 19:09

Erno Kostamon kilpailukalenteri laajenee - ”100 päivää kisahommissa”

Perjantai 31.1.2025 13:36

Erno Kostamo ja uusi tiimi: "Kilpailukykymme nousee toiselle tasolle, kalustolla emme anna kellekään tasoitusta"