Huomenna, 23. toukokuuta on KTM:n maksettava 600 miljoonan euron velkansa velkojilleen. Kuten kerroimme aiemmassa jutussamme tiistaina, Bajaj Auto on lainannut Pierer Mobility AG:lle sen operaatioon tarvittavasta summasta valtaosan, 566 miljoonaa euroa. Joten siltä osin asia on kunnossa, ja yritys voi jatkaa toimintaansa.

Lisää asiasta tässä jutussa: Tiistai 20.5.2025, KTM:n 600 miljoonan euron eräpäivä perjantaina – löytyvätkö rahat?

Olemme pitkin talvea arvuutelleet, miten Bajaj Auto tilanteessa toimii: KTM on sille suuri asiakas ja yhteistyökumppani, ja myös houkutteleva valtauskohde suurimpana eurooppalaisena moottoripyörävalmistajana.

Nyt Bajaj Auto on AutocarIndian mukaan ilmoittanut aikeestaan ottaa KTM haltuunsa ja muuttaa asemansa vähemmistöinvestoijasta pääomistajaksi. Median saamassa lehdistötiedotteessa ei kuitenkaan kerrottu, miten suureksi Bajaj Auton omistusosuus prosessin jälkeen nousee.

Bajaj Auton suhde KTM:n on kehittynyt vuosien mittaan ja hieman hankala hahmottaa. Bajaj:n mukaan se menee näin:

Bajaj Auto Limitedillä on Hollannissa sen kokonaan omistama tytäryhtiö Bajaj Auto International Holdings BV (BAIHBV). Se hallinnoi 49.9 % osakekantaa Pierer Bajaj AG (PBAG) -nimisestä itävaltalaisesta yrityksestä. Loput ja siten enemmistön osakekannasta omistaa puolestaan yrittäjä Stefan Piererin omistama Pierer Industrie AG.

PBAG:lla on noin 75 % osuus tytäryhtiöstään Pierer Mobility AG:stä (PMAG). Viimemainittu on KTM AG:n (KTM Business) holdingyhtiö. KTM AG on maasto- ja katumoottoripyörien valmistaja, jonka tuotteita markkinoidaan KTM-, Husqvarna- ja GasGas-tuotemerkeillä.

Bajaj käytännössä omistaa noin 37,5 % osuuden PMAG/KTM:stä edelläkuvatun omistusketjun ansiosta ennen tätä tapahtumaa.

Bajaj Auton pelastusstrategia

Osana KTM:n pelastustoimia Bajaj, tai oikeammin BAIHBV rahoittaa KTM:ää kaikkiaan 800 miljoonalla eurolla mahdollistaakseen itävaltalaisvalmistajan toiminnan jatkumisen. Rahat on käytetty luottojen maksuun sekä KTM:n toiminnan elvyttämiseen ja käyttöpääomaksi toiminnan pyörittämiseen. Tästä 800 miljoonasta eurosta 200 miljoonaa euroa on jo maksettu yhtiölle neljässä 50 miljoonan euron erässä vaihtovelkakirjalainojen/lainojen kautta viime kuukausien aikana.

Jäljelle jäävästä summasta 450 miljoonaa tulee BAIHBV:n vakuudellisena määräaikaislainana. Loput 150 miljoonaa maksetaan PBAG:n liikkeeseen laskemien ja BAIHBV:n merkitsemien vaihtovelkakirjojen kautta. PBAG lainaa nämä PMAG:lle, joka puolestaan ​​lopulta rahoittaa KTM AG:tä. Kuten lukija huomaa, omistusrakenne on hyvin monimutkainen.

Bajaj tiedotti myös äskettäin esiin tulleesta ongelmasta yhden KTM:n velkojan, Dabepo Holding GmbH:n, kanssa. BAIHBV:n kautta Bajaj on ottanut haltuunsa edellä mainittujen laina- ja osakepanttaussopimusten mukaisen sitoumuksen Dabepo Holding GmbH:lta 80 miljoonan euron määrästä. Tämä estää lainan ulosoton, joka olisi voinut haitata KTM:n suunniteltua uudelleenjärjestelyä.

Bajaj Auton mukaan seuraava askel on saada Itävallan tuomioistuimelta sitovat saneerausmääräykset itsehallintoprosessin päättämiseksi ja velkojien kiintiön selvittämiseksi. Tämän ohella hakemuksia on jo jätetty soveltuvin osin Itävallan yrityskauppakomissiolle, ulkomaisten investointien valvontaviranomaisille ja yritysfuusioiden valvontaviranomaisille niiden hyväksyntää varten. Nykyinen valvontajärjestelmä on voimassa, kunnes nämä hyväksynnät on saatu. Kuukausien seisokin jälkeen aloitetaan moottoripyörien tuotanto sekä osien, vaatteiden ja varusteiden toimittaminen markkinoille.

Ehkä huomenna saamme tietää, mikä Bajaj Auton lopullinen omistusosuus KTM:stä on.