Euroopan markkinoiden tuontiohjelmasta CB1300-mallit poistuivat jo 2013, mutta pyörät ovat ikonisessa asemassa kotimaassaan Japanissa.
Mallin juuret ovat vuonna 1992 lanseeratussa CB1000 Super Four -mallissa. Siitä kasvatettiin vuonna 1998 CB1300, jota on sen jälkeen muutettu vain pienin askelin.
CB1300-malliston kunniakkaan poistumisen varmistamiseksi Honda on esitellyt neljä ”Final Edition” -mallia: CB1300 Super Four Final Editionin, CB1300 Super Bol d'Or Final Editionin ja jokaisesta varustellumman SP-version, jossa on Öhlinsin jousitus vakio-Showan sijaan ja Brembon etujarrut Nissinin sijaan.
Kaikkiaan Honda valmistaa erikoismalleja yhteensä 3400 kappaletta, ja ne kaikki myydään Japanissa. Perusversiot tulevat tarjolle vain yhtenä värivaihtoehtona, grafiitinmustana, kun taas SP-malleissa on sama valko-punainen väritys, joka on ollut tarjolla mallin koko elinkaaren ajan.
Jokainen Final Edition -sarja edustaja saa bensatankkiinsa tarran kertomaan asiasta, mutta muuten pyörien spekseissä ei ole muutoksia edeltävään mallisarjaan.
Moottorinakin on sama kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja neljällä ventiilillä per sylinteri varustettu rivinelikko, jonka tilavuus on 1284 cm3. Moottorin teho on 83 kW / 113 hv / 7750 rpm. Moottorin ikä näkyy teholuvuissa, monen valmistajan isojen nakujen tehot lähentelevät 200 hevosvoiman rajaa.
Asiasta kertoi IDN Motoweek.
Aiheesta aiemmin:
Sunnuntai 4.10.2015 11:50
Hondan muut Tokion uutuudet 1300 ja 400 Bol d'Or -konseptit ja CB 1100 sekä 50 cc Gromit kuvissa
Keskiviikko 23.10.2013 11:55