Teslalla menee heikosti tällä hetkellä, mutta Zeno-nimisen 2022 perustetun startup-yrityksen taival on vasta aluillaan. Työskenneltyään vastuullisissa tehtävissä Teslalla, Zenon perustaja Michael Spencer totesi, että ajoneuvojen sähköistämisellä on paljon loistavampi tulevaisuus kehittyvissä kuin kehittyneissä maissa, ja että kyse on nimenomaan sähkömoottoripyöristä.
Zeno julkisti ensimmäiset sähkömoottoripyörämallinsa tällä viikolla, Emaran ja Emaran Adv:n. Pyörät valmistetaan käsittääksemme Intiassa, mutta niiden ensimmäinen markkina-alue on Afrikka. Merkittäväksi Zenon pyörät tekee se, että niiden kokonaiskonseptin suunnittelussa on monella tasolla otettu huomioon paikalliset olosuhteet ja niitä hyödynnetään myös sähköinfrastruktuurissa siellä, missä sähköä ei vielä tule verkosta.
Zeno Emara on varsinainen kuormajuhta niin tarvittaessa.
"Pyörä, jonka istuimelle mahtuvat myös eksäsi ja uusi vaimosi"
Zeno teki koemarkkinoinnin Keniassa, ja normaalit, Intiassa valmistetut sähkömoottoripyörät hajosivat muutaman kuukauden koekäytön jälkeen, koska niitä ei oltu suunniteltu paikallisiin olosuhteisiin.
Yritys otti opikseen, ja kertoo suunnitelleensa maailman myydyimmän moottoripyörän, noin 150 cm3 bensiinimallin, sähkömoottorisen version.
Nyt Zeno Emaran istuin esimerkiksi on niin pitkä, että siihen mahtuu se 2-4 henkilöä, mitä varsin usein niiden kyydissä istuu, varsinkin boda-boda-takseissa, mutta muutenkin. Emaran rakenteessa on huomioitu, että sen tulee kestää kuormaa, joten se kantaa jopa 250 kilogramman lastin mukisematta. Se myös nousee 30° jyrkän rinteen lasteineen ja maavaraakin on 190 millimetrin verran.
Edullisempi kuin bensiiniprätkät
Sitten päästään mielenkiintoisimpaan asiaan, eli pyörän hintaan. Emaraa myydään erittäin edulliseen 1000 - 1500 dollarin hintaan maasta riippuen. Se vastaa noin 900 - 1350 euroa, eli pyörä on jopa halvempi kuin vastaavat bensiiniversiot. Hinta selittyy sillä, että pyörät myydään ensisijaisesti ilman kallista akkua, eikä sitä ole koskaan pakko ostaa, koska Zenon konseptiin kuuluvat vaihdettavat akut ja akkujen vaihtoasemat. Voit siis vuokrata akkua, jonka voit käydä vaihtamassa täyteen, kun tarve on.
Zeno Emaraa voi ladata myös normaalilatausverkosta.
Halpa hinta ja akun vuokraaminen tuovat pyörät monien ulottuville. Lisäksi käyttö- ja huoltokustannukset ovat selvästi edullisemmat kuin vastaavissa bensiinimoottoripyörissä.
Hyvä esimerkki on, että esimerkiksi boda-boda-taksinkuljettajien tuloista noin puolet menee kalliiden bensiinikulujen maksamiseen, sähköllä ajaminen on selvästi halvempaa, joten Zenolla tienaa paremmin.
Sähköä myös kotiin
Zenon yritysideaan kuuluu myös teslamaisesti se, että sen sähkömoottoripyörien akkuja voi käyttää esimerkiksi kännykän ja muiden laitteiden lataamiseen ja kodin muiden sähkölaitteiden pyörittämiseen niillä alueilla, joilla ei ole tarjolla verkkosähköä. Kahden kilowatin akusta riittää iloa, vaikka se ajamisen näkökulmista kävisikin enää huuruilla. Sen kuin vain nostat sen pois pyörästä sisälle taloon.
Lisäksi Zeno on kehittänyt induktiosähkölieden, joka toimii sen akun jännitteellä, ja mahdollistaa ruuanlaiton vielä illalla ajojen jälkeen.
Mikäli Emaran omistajan koti on varustettu verkkosähköllä tai aurinkosähköllä, niitä voidaan myös hyödyntää akun lataamiseen.
Akun voi myös ostaa omakseen ja sen voi ladata normaaleilla latausasemilla.
Ensimmäiset Emarat toimitetaan kevään mittaan Afrikkaan ja loppuvuodesta niiden myynnin pitäisi alkaa myös Intiassa. On mielenkiintoista nähdä, miten merkin pyörät käyvät kaupan. Toiminta-ajatus on ainakin hyvä, ja Zeno on kerännyt 12,5 miljoonan dollarin investoinnit hankkeeseen.
Zeno Emaran akkujen vaihtoasema. Emaraan mahtuu kaksi akkua kerralla, ja ajomatkan latauksella pitäisi olla jopa 100 kilometriä.
Investoijien edustaja totesi, että lähtökohta on oikea: tuotetta myydään halvemmalla kuin vastaavia bensiinimoottorisia koneita, eikä edellytetä, että ostajat olisivat halukkaita maksamaan ylimääräistä vihreiden arvojen vuoksi. Tässä ne tulevat vähän ikään kuin vahingossa kaupan päälle, mutta edullisempaan hintaa.
Lähteet: Techcrunch, Fast Company ja Zeno.