Itse ajo suoritettiin jo toukokuun alkupuolella, ja se merkitsi uraauurtavaa hetkeä kestävän kehityksen mukaisen liikkumisen historiassa. Professori Aldo Steinfeld ajoi ensimmäisenä maailmassa moottoripyörällä retken, jossa polttoaineena käytettiin uusiutuvaa aurinkobensiiniä. Hänen oma Harley-Davidsoninsa oli tankattu Synhelionin uusiutuvalla synteettisellä bensiinillä, joka oli tuotettu yrityksen omalla tehtaalla, Jülichissa, Saksassa.
Ajon avulla demonstroitiin sitä, että aurinkopolttoaineet ovat täysin yhteensopivia olemassa olevien ajoneuvojen kanssa, ja voivat todella vaikuttaa siirtymässä kohti liikenteen nollapäästöisyyttä.
– Tämä on todeksi muuttunut unelma. Olen niin ylpeä kaikista uraauurtavista saavutuksista, ja erityisen kiitollinen koko Synhelionin tiimille siitä, että he ovat tehneet auringon avulla tuotettavista polttoaineista todellisuutta, totesi professori Steinfeld historiallisen ajonsa jälkeen.
Polttoainetta, joka syntyi auringosta
Ajossa käytetty polttoaine oli tuotettu Dawn'issa, Synhelionin ensimmäisessä teollisen mittakaavan koetuotantolaitoksessa. Dawnin avulla Synhelion on onnistuneesti validoinut teknologiansa todistaen samalla, että se on valmista suuren mittakaavan tuotantoon.
Synhelion käyttää auringon tuottamaa lämpöä termokemiallisessa prosessissa, joka muuttaa biogeenisen eli eloperäisen hiilen ja veden synteettiseksi polttoaineeksi, eli kestäväksi lentopolttoaineeksi (SAF), bensiiniksi ja dieseliksi. Toisin kuin fossiiliset polttoaineet, Synhelionin aurinkopolttoaineet ovat lähes hiilidioksidineutraaleja, ja tuottavat vain sen verran hiilidioksidia kuin niiden valmistamiseen käytetään.
"Synhelionin teknologia tarjoaa jo tänään saatavilla olevan ratkaisun liikenteen fossiilipäästöjen vähentämiseen ilman, että tarvitaan muutoksia olemassa olevaan infrastruktuuriin, moottoreihin tai ajoneuvoihin", todetaan yrityksen tiedotteessa.
Moottoripyörämatka, jolla oli syvempi tarkoitus
Moottoripyörän valinta tämän historiallisen ajon kulkuvälineeksi ei ollut sattumaa. Maailmanlaajuisesti tunnettu tiedemies, professori Aldo Steinfeld, on omistanut uransa aurinkoenergiateknologioiden edistämiselle. ETH Zürichin professorina hänen tutkimuksensa loi perustan Synhelionin läpimurtoteknologialle. Hänen intohimonsa tieteeseen yhdistettynä rakkauteen moottoripyöriin teki hänestä täydellisen kuljettajan ensiajolle.
Synhelionin perustajat ja toimitusjohtajat Philipp Furler ja Gianluca Ambrosetti tankkasivat Steinfeldin moottoripyörän. Yhteisessä lausunnossaan he totesivat: "Tämä hetki oli enemmän kuin pelkkä demonstraatio – se oli kunnianosoitus Steinfeldin vuosikymmeniä kestäneelle uraauurtavalle työlle. Ilman hänen omistautumistaan ja visiotaan Synhelionia ei olisi olemassa. Nähdä hänet ajamassa Harleyllaan, jonka polttoaineena käytettiin juuri sen teknologian tuotosta, jota hän oli luomassa, oli sopiva juhlistamaan hänen panostaan energiamurrokseen."
Professori Steinfeld ensiajolla.
Ajon viesti
Ajon tarkoituksena ei ollut todistaa, että polttoaine toimii – se on jo varmistettu, sillä Synhelionin polttoaineet täyttävät nykyiset polttoainestandardit ja niitä voidaan sekoittaa fossiilisten polttoaineiden kanssa. Synhelionin aurinkobensiini on fossiilisen bensiinin korvaaja, joka on täysin yhteensopiva perinteisten polttomoottoreiden kanssa. Steinfeldin Harley-Davidsoniin ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia, mikä korostaa teknologian saumatonta integroitavuutta olemassa oleviin liikennejärjestelmiin.
Ajon merkitys ulottuu siten moottoripyöräilyn ulkopuolelle: se osoittaa, että Synhelionin uusiutuvan polttoaineen teknologia on todellista, luotettavaa ja valmis maailmanlaajuiseen käyttöönottoon.
Tulevaisuus on nettonollapäästöisten polttoaineiden
Ajodemo oli Synhelionin mukaan vasta alkua. Lähikuukausina yritys kertoo esittelevänsä polttoaineitaan erilaisissa tosielämän sovelluksissa ja todistavansa niiden monipuolisuuden eri sektoreilla.
Vaikka ajellu oli symbolinen, oli se ratkaiseva askel kohti aurinkopolttoaineiden tuotannon kaupallistamista. Tuotantoa skaalaamalla Synhelion tasoittaa tietä tulevaisuudelle, jossa nettonollapäästöisistä polttoaineista tulee standardi. Siirtymä ei ole enää kaukainen visio – se tapahtuu nyt, yksi ajelu kerrallaan.
Tämä tuottaa toivoa heille, sekä moottoripyöräilijöille että autoilijoille, jotka haluavat ajaa hamaan tappiin saakka polttomoottorisilla ajoneuvoilla. Synteettiset kestävän kehityksen mukaiset polttoaineet lienevät ratkaisu, jota poliittiset päättäjätkään eivät voi olla ottamatta huomioon.
Allanäkyvällä videolle professori Steinfeld matkassa Harrikallaan Sveitsin upeissa maisemissa. Voit katsoa videon myös täällä.
Lähde: Synhelion.