Lit Motors C-1 on tuote heille, jotka kaipaavat kaksipyöräisen ketteryyttä ja suorituskykyä, mutta haluavat samalla automaista turvallisuutta. Kuten oheisista kuvista näkyy, kyseessä on katettu sukkulamainen ajoneuvo, jossa on kaksi pyörää, ja jota ohjataan kallistelemalla kuin moottoripyörää.

C-1 on varustettu turvavöillä, airbagillä ja alumiini-teräskorilla, joten sen törmäyssuojaavuus on toista luokkaa kuin moottoripyörän. Laite on suunniteltu kahdelle henkillöle, jotka istuvat peräkkäin kuin moottoripyörässä, ja kori on ilmastoitu. Tarkkaan katsoen voit huomata, että kuljettaja ohjaa laitteen kulkua ratilla ohjaustangon sijaan.

Mutta mitä ohjattaessa oikeasti tapahtuu, onkin se mielenkiintoinen juttu. C-1:n erikoisuus on kaksi pyörää lisää, kuten Daniel Kim oheisella videolla toteaa, eli avaruusteknologiasta tutut gyroskooppihyrrät, joiden suhdetta poikkeuttamalla C-1 kallistuu ja ohjautuu kaarteissa tai risteyksissä.

C-1:n ohjausgyroskoopit.

C-1:n ohjausgyroskoopit.

Gyroskooppihyrrät pyörivät valtavalla 6000-10 000 kierroksen nopeudella ja ne myös vakauttavat laitteen. Kun kuljettaja pysäyttää sukkulansa, hyrrien pyöriminen pitää pyörän pystyssä, kunnes sivuille sijoitetut jalat laskeutuvat paikalleen.

Toinen gyroskooppien tuoma turvallisuushyöty on, että laite pysyy hyrrävoimien ansiosta pystyssä, vaikka siihen törmättäisiin.

Daniel Kim on työskennellyt C-1:n parissa jo ainakin vuodesta 2012 lähtien. Laitteen piti tulla tuotantoon 2015, mutta Kim joutui moottoripyöräonnettomuuteen ja loukkaantui vakavasti. Hanke joutui ikään kuin jäihin, kunnes mies parantui, ja on edennyt pikku hiljaa. 

Lit Motors sai Wefunder-joukkorahoituksen avulla kerättyä 1,6 miljoonaa dollaria laitteen jatkokehitykseen. Investoijia oli yli tuhat, joten kiinnostusta riittää.

C-1 vie urbaaniliikenteessä ja parkkeerattaessa tilaa vain moottoripyörän verran, joten se on oiva ratkaisu ruuhkaongelmiin. Lisäksi, kuten Kim toteaa, puolessa autoista liikenteessä on vain yksi ihminen, joten puolittamalla kulkuvälineen saa myös pienennettyä tilantarpeen. C-1 on myös sen verran kapea, että kaistojen välissä ajaminen, splittaaminenkin, onnistuu.

Lit Motors C-1:n prototyyppi testiajossa.

Lit Motors C-1:n prototyyppi testiajossa.

Lit Motors lupaa C-1:lle yli 160 km/h huippunopeuden ja yli 320 kilometrin toimintasäteen latauksella. Nämä luvut ovat sopusoinnussa normaalien sähkömoottoripyörien huippumallien kanssa, mutta C-1:n turvallisuus- ja säänsuojausominaisuudet ovat toista luokkaa. C-1 voi olla mielenkiintoinen vaihtoehto sekä perinteisille moottoripyörille että sähköautoille. Suomen talvessakin prätkäily olisi nastarenkailla turvallista, koska pyörää on miltei mahdotonta saada kaatumaan niin kauan kuin gyroskooppihyrrille riittää virtaa.

Lit Motors käyttää saamaansa investointiruisketta hyväkseen kehittääkseen C-1:stä tuotantovalmiin prototyypin saksalaisen suunnitteluyrityksen Ideenionin kanssa. Prototyyppi joutuu kovaan testiin, koska se kehitetään sille tasolle, että se täyttää Euro NCAP-turvallisuusnormit. 

C-1:n tuotannon kaavaillaan alkavan vuonna 2029 ja nousevan 300 000 kappaleen vuositasolle 2034 mennessä. Pyörää on ennakkotilattu jo 1450 kappaletta.

Kim oli C-1:nsä kanssa varmasti vähän edellä aikaansa 2010-luvun alussa. Nyt akku- ja valmistusteknologia ovat kehittyneet sen verran, että moottoripyörämäisen sähkösukkulan toteuttaminen alkaa olla teknisesti mahdollista. 

Lit Motorsin sivuille pääset tästä ja allanäkyvän videon voit katsoa myös täällä.

Aiheesta aiemmin:

Tiistai 3.9.2024 07:45

Lit Motors C-1: kaksipyöräinen auton ja prätkän sähköinen hybridi – gyroskoopit pitävät pystyssä

Torstai 8.1.2015 09:00

Näin pysyy tulevaisuuden moottoripyörä pystyssä jäälläkin - ilman nastoja

Maanantai 10.11.2014 11:41

Lit Motors C1: kaatumaton kaksipyöräinen tulevaisuuden mp - katso video