Euroopan komissio katsastusdirektiiviesityksen tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta, vähentää saastuttamista ja yhtenäistää käytäntöjä eri EU-maissa.

Katsastus pakolliseksi?

Merkittävin muutos on se, että pakollinen määräaikaiskatsastus tulisi kaikille sylinteritilavuudeltaan yli 125 cm3 moottoripyörille. Nykyisin jäsenvaltiot ovat voineet päättää olla katsastamatta moottoripyöriä, jos ne ovat ottaneet käyttöön vaihtoehtoisia liikenneturvallisuustoimenpiteitä. Esitys poistaisi tämän mahdollisuuden. Jatkossa kaikki suuret moottoripyörät, myös sähkömoottoripyörät, tulisivat katsastusvelvoitteen piiriin koko EU:ssa. Yli 10 vuotta vanhat moottoripyörät pitäisi katsastaa vuosittain. Jäsenmaat voisivat jatkossakin päättää siitä, miten usein moottoripyörät katsastettaisiin ja mitä niiden katsastus sisältäisi.

Muita esityksen muutoksia olisivat sähköiset katsastustodistukset, joiden ansiosta tietojen vaihto EU-maiden kesken olisi mahdollista. Ajoneuvojen mittarilukemat tallennettaisiin rekisteriin. Kaikki palveluntarjoajat olisivat velvollisia kirjaamaan ja raportoimaan mittarilukeman ajoneuvon korjaus- tai huoltotyön yhteydessä.

Tienvarsitarkastukset ja melumittaukset

Esityksen varsinainen uutuus on kuitenkin tienvarsitarkastuksiin liittyvä vaatimus etäseurannalla tehtävistä päästö- ja melumittauksista

Komission tavoitteena, on, että vuosittain vähintään 30 % kunkin jäsenmaan rekisteröidyistä ajoneuvoista kävisi läpi etävalvonnan, jossa tarkastettaisiin ajoneuvojen päästöt ja melutaso. Päästöissä ajoneuvolle tulisi merkintä, jos sen päästöt ovat yli kaksinkertaiset samanlaisten ajoneuvojen keskiarvoon verrattuna. Melussa raja-arvo oli 3 dB keskiarvoon verrattuna. Mikäli ajoneuvo saisi kuuden kuukauden aikana kolme merkintää, se joutuisi tarkastukseen. Mittaukset voitaisiin tehdä teiden varsilta tai ”haistelemalla” ajoneuvolla liikenteen seasta.

Uudessa esityksessä tienvarsitarkastuksissa voitaisiin suorittaa melu- ja päästömittauksia moottoripyörille, jos tarkastusolosuhteet sallivat mittaukset. Mm. moottoripyörän melutaso voitaisiin mitata tienvarressa äänitasomittarilla. Mahdollisia mitattavia päästöjä olisivat CO, NOx ja partikkelimäärä (PN). Hylkäysrajoja ei ole vielä virallisesti moottoripyörille määritetty, ja ne tulisivat komission delegoiduilla säädöksillä myöhemmin.

Komissio on antanut esityksensä ja 8 viikon palauteaika siitä on parhaillaan auki.

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvosto on käsitellyt esitystä ja laatinut siitä eduskunnalle kirjelmän. Siinä valtioneuvosto katsoo, että komission esittämästä moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta tulisi voida poiketa kansallisesti jatkossakin. Tämä olisi tarkoituksenmukaista etenkin maissa, joissa moottoripyörien tekniset viat eivät aiheuta liikennekuolemia ja joissa on muita vaihtoehtoisia lisäkeinoja moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Toissijaisesti valtioneuvosto katsoo, että jos katsastusvelvollisuudesta ei voida kansallisesti poiketa, neuvotteluissa tulee varmistaa mahdollisimman suuri kansallinen liikkumavara moottoripyörien katsastusten aikaväleihin ja sisältöön.

Suomen Motoristit ry:n kanta

Suomen Motoristit ry:n tutkimusten mukaan katsastuksen merkitys liikenneturvallisuuteen on marginaalinen. SMOTO vastustaa moottoripyörien pakollista määräaikaiskatsastusta. Pidämme valtioneuvoston kantaa asiassa hyvänä ja toivomme, että Suomi ajaa asiaa EU:n neuvostossa, joka on jo aloittanut aiheen käsittelyn.

Esityksen perusteluissa EU:n komissio vihdoin myöntää sen, että katsastuksilla on hyvin pieni vaikutus liikenneturvallisuuteen. Ja hetkeä myöhemmin esityksessä se kuitenkin toteaa, että erityisesti moottoripyörien katsastuksella saataisiin selkeitä liikenneturvallisuushyötyjä, ja että tämän vuoksi useat maat ovat ottaneet pakollisen moottoripyörien määräaikaiskatsastuksen käyttöönsä. Tällä vailla parempaa faktaa olevalla heitolla on perusteltu se, miksi kaikki suuret moottoripyörät tulisi ottaa mukaan pakollisen määräaikaiskatsastuksen piiriin. Samaa asiaa ihmetellään myös valtioneuvoston U-kirjelmässä.

Mopoja ja traktoreita ei ole tarkoitus ottaa esityksen piiriin. Euroopan parlamentti ei vielä ole ottanut esitystä käsiteltäväkseen. Odotamme mielenkiinnolla mitä sen innokkaat kynäilijät tulevissa lisäyksissään tähän ehdottavat, kerrotaan Smoton sivustolla.