Michael Dunlop ja hänen MD Racing Paton -tiimin pyöränsä ottivat kärkipaikan heti alusta pitäen, eivätkä koskaan luovuttaneet sitä, vaan ottivat voiton 26,775 sekunnin erolla Davey Toddin (Milenco by Padgetts Motorcycles Paton). Dominic Herbertson (Melbray Racing Paton) sijoittui kolmanneksi. Dunlop teki myös uuden kierrosennätyksen 123,056 mph eli 198,039 km/t viimeisellä kierroksella.

Kisa alkoi ilta-auringonpaisteessa kello 18.00 ja eteni suunnitellun kolmen kierroksen mittaisena. Dunlop oli Glen Helenissä kolme sekuntia Toddin edellä. Adam McLean (Flitwick Motorcycles/SMV Yamaha) oli kolmantena ja Rob Hodson (SMT Racing Paton) nousi neljänneksi Herbertsonin ja Mike Brownen (KMR/Jack Reid Cars Kawasaki) edelle, mutta supertwinien ensimmäisen kilpailun kakkonen Michael Evans (Dafabet Racing Kawasaki) joutui keskeyttämään Glen Helenissä.

Ballaugh'hissa Dunlop oli kasvattanut johtoa vielä kaksi sekuntia, kun taas Browne oli noussut McLeanin edelle. Ero heidän välillään oli vain kolmeneljäsosasekuntia. Hodson ja Herbertson kuitenkin olivat heidän perässään, ja sijoitukset kolmannen ja kuudennen sijan välillä olivat vain viiden sekunnin sisällä.

Ramseyssä Dunlop oli kasvattanut eroa yhdeksään sekuntiin, mutta Hodson oli kuronut umpeen kahden kymmenesosan sekunnin päähän Toddista, ja Browne oli noussut Herbertsonin edelle ja ottanut neljännen sijan. Heitä erotti vain sekunti, McLeanin ollessa vielä kuudennella sijalla.

Dunlop kasvatti johtoaan jokaisella ajanmittauspisteellä, ja avauskierroksen keskinopeus 195,799 km/t antoi hänelle 12 sekunnin etumatkan Toddiin (193,702 km/t ) ennen pakollista varikkopysähdystä. Hodson oli 6,3 sekuntia Toddin perässä, mutta vain 2,5 sekuntia erotti kolmannen sijan kuudennesta. Browne (119,642 mph), Herbertson (119,503 mph) ja McLean (119,436 mph) seurasivat Hodsonin kannoilla.

Paul Jordan (Jackson Racing powered by Prosper2 Aprilia), Barry Furber (DC Motorcycles Newtown Yamaha), Michael Rutter (Bathams AJN Racing Yamaha) ja Joe Yeardsley (Scott Racing Aprilia) täydensivät kymmenen parhaan joukon ensimmäisten 37 mailin ja kolmen neljäsosan jälkeen.

Dunlop menetti Toddille kuusi sekuntia varikkopysähdyksellä, mutta kuroi osan siitä takaisin yhdeksän mailin matkalla Glen Heleniin, ja hänen johtonsa oli nyt 9,5 sekuntia. Hodson oli toinen, joka aloitti toisen kierroksen hyvin, ja hänen eronsa neljänteen sijaan oli 4,4 sekuntia, mutta neljännen ja kuudennen sijan välillä kisa oli edelleen tiukkaa, sillä järjestyksessä olivat nyt Herbertson, McLean ja Browne.

Uusi paras sektoriaika Glen Helenistä Ballaughiin auttoi Dunlopia kasvattamaan johtoaan Toddiin nähden 12,1 sekuntiin, ja se oli hiipinyt 14,6 sekuntiin Ramsey Hairpiniin kierrettäessä. Hodson jatkoi kolmannen ja viimeisen palkintokorokesijansa jahtaamista. Herbertson oli edelleen neljäs, mutta Browne oli nyt ohittanut McLeanin ja saavuttanut viidennen sijan. Hodsonin toiveet palkintokorokesijasta kuitenkin murskautuivat, kun hän keskeytti pian Gooseneckin jälkeen.

Viimeiselle kierrokselle mentäessä Dunlopin johto oli 14,5 sekuntia, ja Todd näytti yhtä varmalta kakkoselta. Hänen eronsa kolmanneksi sijoittuneeseen Herbertsoniin oli 17,4 sekuntia. Herbertsonilla oli puolestaan ​​vielä urakkaa jäljellä, sillä hänen etumatkansa Browneen oli vain 3,8 sekuntia, ja McLean oli tästä vain 1,6 sekuntia jäljessä viidentenä.

Dunlop ajoi jälleen uuden sektoriajan Glen Heleniin. Myös Herbertson nautti viimeisen kierroksen ensimmäisistä yhdeksästä mailista ajamalla 6,5 ​​sekuntia Brownen edelle. Neljännestä seitsemänteen sijat olivat edelleen kaikkien ulottuvilla, sillä vain 3,9 sekuntia oli Brownen, McLeanin, Jordanin ja Furberin välillä.

Dunlop oli kierrosennätysvauhdissa, viimeinen kierros 198,039 km/t oli uusi ennätys ja sen turvin hän saavutti 33. TT-kisan voittonsa 26,775 sekunnin erolla Toddiin.

Taistelu viimeisestä palkintokorokesijasta jatkui aina maaliviivalle asti, mutta Jordanin rohkea yrittäminen ei aivan riittänyt, sillä hän jäi Herbertsonille (121,370 mph) kolmella sekunnilla jälkeen, jälkimmäisen ottaessa toisen TT-palkintokorokesijansa. Jordanin (121,899 mph) oli tyydyttävä neljänteen sijaan Brownen (120,791 mph) ja McLeanin (120,397 mph) edellä. Furber (120,347 mph) ajoi ensimmäinen yli 120 mph:n Supertwin-kierroksensa ja oli seitsemäs. Yeardsley, Michal Dokoupil (Indi Racing Aprilia) ja Michael Sweeney (MSR Racing Aprilia) olivat loput top ten -kuljettajat.

Aiheesta aiemmin:

Keskiviikko 4.6.2025 12:23

Mansaaren ajot: Dunlop teki lisää historiaa Supertwineissä