Tämä on ensimmäinen kerta, kun RE on julkistanut tulevien 750  cm3 ja Sähkö-Himalayanin virallisia kuvia ilmeisesti pyörien testausreissulta vuoristosta, Khardung La'n solasta Ladakhista.

Ulkonäkö muistuttaa jo olemassa olevaa 450 cm3 Himalayania ja sähköversion proto esiteltiin jo 2023 EICMA-messuilla. Siitä enemmän tässä jutussa: Perjantai 10.11.2023, Royal Enfield vauhdissa: uusi Himalayan – ja sähköinen prototyyppi HIM-E

Royal Enfield HIM-E prototyyppi.

Royal Enfield HIM-E prototyyppi EICMA:ssa 2023. Kuva Erkki Mäki..

Viime marraskuussa selvisi, että HIM-E:stä on tulossa nopein ja tehokkain Royal Enfield koskaan, sillä sen moottori ja akusto ovat ilmeisesti peräisin Stark Vargista. RE osti 10 % siivun Stark Futuresta, joten yhteistyöstä on taatusti hyötyä molemmille. Aiheesta lisää tässä jutussa: Perjantai 8.11.2024, Royal Enfield Himalayanin sähköinen testipenkki on edennyt jo versioon 2.0: yllätyksen tuottavat moottori ja akustot

Vaikuttaa siltä, että HIM-E on vielä valmistajalle eräänlainen sähköinen testipenkki, vaikka akku-moottoripaketin osalta se voisikin olla jo varsin valmis tuote.

Joulukuussa ilmeni, että isompi 750 cm3 moottori on tulossa RE:n tapaan korvaamaan koko tämänhetkisen 650 cm3 mallisarjan. 450 cm3 Himalayanissa on omanlaisensa, nestejäähdytteinen moottori, kun valmistajan muut moottorimallit ovat ilmajäähdytteisiä tai vahvistettu öljynjäähdytyksellä kuten 650- ja nyt tässä 750 cm3 vaihtoehdossa. 

Royal Enfieldin kokonaan uuden moottorikokoluokan, 750 cc:n, Himalayan.

Royal Enfieldin kokonaan uuden moottorikokoluokan, 750 cc:n, Himalayan.

Siitä enemmän tässä jutussa: Sunnuntai 1.12.2024, Royal Enfieldiltä tulossa isommalla, 750 cc moottorilla, varustettu mallisarja: Continental GT, Interceptor...

Autocar Indian mukaan 750 cm3 moottorin teho on noin 47 hv ja maksimivääntö 56,5 Nm, ja se odottaa, että Himalayanin moottori olisi tätä tehokkaampi.

Uusi Himalayanin bensaversio on kuvan perusteella entistä enemmän perus-adventurepyörän näköinen ja varustettu edessä tuplajarrulevyllä kasvaneen tehon ja massan vuoksi. Lisäksi siinä on ylösvedetty äänenvaimennin ja suojaavammat katteet kuin pienemmässä Himalayanissa sekä LED-ajovalo. Pinnavanteet ovat kooltaan 19 ja 17 tuumaa.

Kuten yhteiskuvasta näkyy, testikeikalla HIM-E oli varustettu maastokelpoisemmin nappularenkain – Stark Varg -vaikutusta?

Odotamme mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää – ja milloin.

750 cc Royal Enfield Himalayan ja sen sahkoinen versio sulassa sovussa.

750 cc Royal Enfield Himalayan ja sen sähköinen versio sulassa sovussa testireissulla Ladakhissa.