Vespa Primavera Officina 8.
Vespa Primavera- ja Gtv Officina 8 -mallit on toteutettu merkin arvostetun kokeiluosaston kunniaksi. Sieltä kaikki aikanaan Vespan kohdalla alkoi.
Toisen maailmansodan jälkeisen jälleenrakennuksen aikaan Piaggion tehtaalla Pontederassa sijaitsevassa Officina 8:ssa toimi merkin arvostettu kokeellinen osasto. Se oli yrityksen edistyksellisin osa, jossa rohkeimmat projektit muotoutuivat. 1940-luvun lopusta lähtien suunnittelijat, piirtäjät, mekaanikot, metallimestarit ja koeajajat työskentelivät siellä rinnakkain. He olivat kaikki erittäin taitavia ammattilaisia, joista monet olivat tulleet ilmailuteollisuudesta.
Vespa Gtv Officina 8 on 'sporttisin Vespa koskaan'.
Sodan jälkeen elettiin uudestisyntymisen aikaa: Eurooppa pyrki palaamaan jaloilleen synkkien sotavuosien jälkeen. Uudelleenlöydetty vapauden tunne sekä usko tulevaisuuteen, joka vain odotti rakentamistaan, olivat inspiroimassa monia visionäärisiä projekteja.
Officina 8:ssa syntyivät uudet ideat, vallankumouksellisimpia myöden. Työpajassa suunniteltiin ja prototyypattiin ensimmäiset Vespat sekä massatuotantoa että kilvanajoa ja ennätysten rikkomista varten. Metallin käsittely, erikoisalustamallit ja kokeellisten moottoreiden hiekkavalokset tehtiin kaikki itse. Prototyypit luovutettiin sitten koeajajille, jotka ajoivat niillä kymmeniä tuhansia kilometrejä, ennen kuin päätettiin, mitkä otetaan tuotantoon, tai rakennetaan uusiksi kilpapyöriksi. Osastolla saivat alkunsa Vespan linjat ja ajaton tyyli.
Vespa Primavera Officina 8.
Officina 8 -osaston tunnuksena oli himoittu sininen ja messinkinen rintanappi, jossa luki "Piaggio 8". Se oli suunniteltu käytettäväksi työhaalareissa, ja siitä tunnistettiin tehtaan salaisimman ja kadehdituimman osaston teknikot.
Työskentely tiloissa, joihin kukaan muu ei päässyt, oli osoitus kehitysinsinöörien, mekaanikkojen, suunnittelijoiden ja testaajien lahjakkuudesta. Vespa teki vuonna 1950 17 maailmanennätystä nopeus- ja kestävyysajoissa sekä lentävän kilometrin ennätyksen vuonna 1951. Lisäksi legendaarinen ”98 Corsa” sekä mallit, jotka hallitsivat vaativaa ”Six Days” -maastokilpailua, ovat vain muutamia esimerkkejä Officina 8:ssa luoduista mittatilaustyönä valmistetuista huippumalleista.
Officina 8 -osastolla työskentelevien henkilöiden lahjakkuus ja tekninen asiantuntemus olivat huipputasoa: jokainen työpajassa luotu ajoneuvo oli ainutlaatuinen, yhdistäen aikansa parhaan teknologian tyyliin ja eleganssiin, jotka tekivät Vespasta kuuluisan.
Vespa GTV Officina.
Uudet Officina 8 -mallit
Uudet Officina 8:t tulevat saataville merkin ikonisimpina malleina. Nuorekkaan huolettomana Vespa Primaverana – 50-, 125- ja 150-kuutioisina versioina – sekä tehokkaana Vespa GTV 310:nä, jonka matalalle sijoitettu ajovalo ja ohjaustanko tekevät siitä kaikkien aikojen urheilullisimman Vespan.
Uudet mallit erottuvat Blu Officina 8 -värityksellään. Se on teollisen sinisen sävy, jossa on erityinen mattametalliviimeistely. Väri tuo mieleen menneiden aikojen teolliset ympäristöt: koneet, ruuvipenkit, sorvit ja hiomalaikat, sekä käytännölliset ja kestävät työvaatteet.
Väri luo kontrastin satiiniviimeisteltyjen metalliosien kanssa, jotka myös herättävät mielikuvia: alumiinia, joka koristaa mm. ajovalojen ja takavalojen ympärysrakenteita, sekä messinkiä, joka koristaa säleikköä ja vanteita.
Vespa Gtv Officina 8.
Värit ja materiaalit ovat tyypillisiä työpajoille ja ilmailulle. Mallien mukana Vespa tuo takaisin aikanaan himoitun messingistä ja sinisestä hartsista valmistetun pinssin, jota historiallisen kokeellisen osaston jäsenet käyttivät. Pyörän takaosassa nähtävä tälle mallille omistettu kolmiulotteinen merkki tulkitsee kuuluisan intohimon ja käsityötaidon symbolin modernilla tavalla.
Kaksoisverhoiltu satula on viimeistelty huolella: vaakasuoralla lämpösaumatulla ompeleella varustettu istuin on ympäröity kaksoiskontrastiompeleella, ja kiillotetut messinkiniitit ovat kunnianosoitus perinteelle. Vespa Gtv Officina 8:ssa on vakiona pieni kiinteä kate, joka on samanvärinen kuin skootterin kori. Se peilaa Vespan kilpailumalleille aikanaan tyypillisiä katteita ja antaa sille urheilullisemman ilmeen.
Kokonaisuus on viimeistelty mattamustilla yksityiskohdilla ja urheilullisilla ohjaustangon mattamustilla päätypeileillä.
Jokaisen Vespa Officina 8:n mukana tulee tervetuliaispaketti: erikoisversion väreissä oleva peltirasia, joka sisältää omistajan käsikirjan. Alkuperäisistä arkistoasiakirjoista alkaen tämä arvokas teos kertoo kokeellisen osaston, legendaarisen Officina 8:n, historiasta.
Lisäksi tarjolle tulee Vespa Officina 8 lisävarusteita ja vaatemallisto sekä mm. samalla värityksellä varustettu takalaukku ja jet-avokypärä unohtamatta jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettua urheilukassia.
Tätä kirjoitettaessa ei ole tiedossa, milloin Officina 8 -mallisto tulee myyntiin, tai tuleeko ollenkaan, Suomessa.
Aiheesta aiemmin:
Keskiviikko 12.2.2025 15:49
Vanha romu Vespa tallissa? Ei hätää, tällä muunnossarjalla teet siitä kätevästi sähköskootterin
Tiistai 14.1.2025 08:38
Vespalta 946 Snake erikoismalli – onhan nyt Käärmeen vuosi
Tiistai 23.4.2024 11:48
Päivän video: tältä näyttää 15 000 Vespan paraati – on siinä Ampiaisia kerrakseen
Vespa Gtv Officina.