Uralin uutta alkua meriteeraava malli on nimeltään Neo 500. Se on kevyempi ja edullisempi sivuvaunumoottoripyörä, ja se on suunniteltu alentamaan uteliaiden tulokkaiden kynnystä sivuvaunuprätkien maailmaan sekä laajentamaan markkinoita merkin perinteisen seuraajakunnan ulkopuolelle.
Ural Neo 500 / Yingang. Kuva Ural.
Malli on Yhdysvalloissa tulossa myyntiin vuoden 2026 toisen neljänneksen aikana, ja sen hinnan uumoillaan jäävän alle 15 000 taalaan, 13 200 dollariin. Se on siten selkeästi edullisempi kuin perinteiset Uralit, joiden hinnat alkavat maassa noin 20 000 dollarista. Suomeen tuonnista ei ole tätä kirjoitettaessa tietoa.
Neo 500 on ensimmäinen IMZ-Uralin rinnakkaistuotemerkin Ural Neo'n alla julkistettu malli. Sen tavoitteena on valmistaa yksinkertaisempia katukäyttöön suunnattuja sivuvaunuyhdistelmiä, jotka kiinnostavat laajempaa käyttäjäkuntaa.
Neo 500 esiteltiin hiljan Uralin Yhdysvaltain pääkonttorissa Woodinvillessä Washingtonissa, jossa Ural-fanit pääsivät jopa kokeilemaan ja ajamaan prototyyppiä. Malli sai myönteistä palautetta ketterästä käsiteltävyydestään ja pehmeästä suorituskyvystään.
Ural Neo 500 / Yingang. Kuva Ural.
Neo 500 valmistetaan yhteistyössä kiinalaisen Yingangin, YG Motorin kanssa. Se perustuu Yingangin SUV500 II sovellusalustaan. Neo 500:ssa on Zongshenin kehittämä 446 cm3 kaksisylinterinen rinnakkaismoottori, jonka teho on noin 35 hevosvoimaa. Etupäässä on eräänlainen keinuhaarukkaratkaisu, ja malli on alusta alkaen suunniteltu kolmipyöräiseksi, ei vain prätkäksi, jonka kylkeen on pultattu sivuvaunu.
Vaikka demoajossa esitelty prototyyppi vielä edustikin SUV500-juuriaan, Ural kertoo, että lopullinen tuotantomalli perustuu merkittävästi eri komponentteihin, parempaan viimeistelyyn ja yksityiskohtiin ollakseen Uralin nykyisten standardien mukainen ja täyttääkseen länsimaisten kuljettajien odotukset.
Ural on pikku hiljaa Yhdysvaltoihin muuttaneen omistajansa ja pääjohtajansa Ilya Khaitin mukana parantanut pyöriensä laatua, ja perinteisten Uralin sivuvaunuyhdistelmien päämarkkina-alue on jo pitkään tainnut olla Yhdysvallat, trendi jatkunee.
Neo 500 ei tule korvaamaan Uralin perinteistä bokserimallistoa. Vaikka Neo 500:n lopulliset speksit eivät vielä olekaan tiedossa, prototyypissä on 7-tuumainen näyttö, LED-ajovalot ja HD-laadun kojelautakamera.
Pääjohtaja Khait on lähestynyt Ural-faneja avoimella kirjeellä uuden mallin ja Kiina-yhteistyön osalta.
Ural Neo 500 / Yingang. Kuva Ural.
Ilya Khaitin avoin kirje Ural-faneille:
"1. Uralille syy lähteä tähän projektiin on, että näemme siinä mahdollisuuden tuoda markkinoille helposti saatavilla olevan (kohtuuhintaisen), aloittelijoille sopivan ja hauskan sekä ajettavan sivuvaunullisen katukäyttöön tarkoitetun pyörän.
2. Tällaista pyörää on mahdotonta rakentaa itse nykyisillä tuotantolaitoksillamme. Tai pitäisikö sanoa – tällaista pyörää on mahdotonta rakentaa ilman yhteistyötä kiinalaisten valmistajien kanssa – piste.
3. Tunnemme lähes kaikki Kiinassa valmistetut sivuvaunumoottoripyörät. Testasimme niitä ja vierailimme valmistajien (ja myös heidän toimittajiensa) luona, ennen kuin päätimme tehdä yhteistyötä Yingangin kanssa.
4. Yingangin pyörän valintaan on kaksi pääasiallista syytä:
(1) se tarjoaa suorituskykyisimmän alustan, jota Kiinassa tällä hetkellä valmistetaan, ja
(2) Yingang on suhteellisen pieni (Kiinassa ei mikään ole oikeastaan pientä) valmistaja, joustava ja halukas työskentelemään kanssamme, jotta pyörästä tulisi sopiva länsimarkkinoille.
5. Olemme keränneet tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä testipyörillä viimeisen puolen vuoden aikana, myös Kazakstanissa ja Venäjällä. Tiedämme, mikä tässä pyörässä hajoaa ja milloin se hajoaa. Emme olisi koskaan esitelleet prototyyppipyörää yleisölle, jos emme olisi varmoja siitä, että saamme sen toimimaan.
6. Varsinainen pyörä, jonka myynnin aloitamme toivottavasti vuoden 2026 toisen neljänneksen alussa, eroaa merkittävästi prototyyppipyörästä – ei visuaalisesti (emme oikeastaan välitä siitä tässä vaiheessa), vaan suunnittelun parannusten, komponenttien ja ennen kaikkea valmistuksen laadun osalta.
Kaikki, jotka ovat nähneet, mitä olemme tehneet Uralin laadulle, tietävät, että saamme sen tapahtumaan.
Lyhyesti sanottuna – tämä on tilaisuutemme tehdä sivuvaunuista taas valtavirtaa (anteeksi) ja olemme tosissamme sen suhteen."
Lähteet: Ural ja Cycle World.
Ural Neo 500 / Yingang. Kuva Ural.
Aiheesta aiemmin:
Tiistai 31.12.2024 12:18
Tällainen meilläkin tarvittaisiin: uusi sivuvaunumoottoripyörä 8995 euron hintaan!
Keskiviikko 20.7.2022 08:01
Uralin tuoreimmat kuulumiset: muutto pois sotaa käyvältä Venäjältä miltei valmis
Torstai 28.4.2022 08:43
Ural-moottoripyörien tuotanto siirretään pois Venäjältä pakotteiden vuoksi
Torstai 10.6.2021 13:42
Motouutiset koejaa: Ural city Tour sivuvaunumoottoripyörä oman elämänsä intiaaneille