– On ollut intensiiviset kaksi viikkoa valmistautumiset tänne Imatralle, heti Mansaaren jälkeen. Jossain vaiheessa sanoinkin mekaanikolleni, että milloin tästä on tämmöinen sirkus tullut? Olisi ne ajat, kun mentiin isän kanssa Toyota Hiacella kisoihin. Tästä on kehkeytynyt ympärilleni muukin, kuin vain kilpailu. Imatrasta on tullut, fanien myötä, taloudellisestikin tärkeä. Täällä saadaan tehtyä budjettia, fanituotemyynnillä, esilläololla ja kaikella. Siltäkin osin ollut aika kiireistä, mutta hyvällä fiiliksellä kaikin puolin.
Viime vuonna sanoit, ettei enää kiireistä aikataulua, mutta nyt ajat vielä enemmän lähtöjä. Kuinka tässä näin kävi?
– Se oli vähän vahinko tuo 600:sen homma. Kävimme Mansaarella Joonan (Tanskanen) kanssa neuvotteluissa, jossa hän oli tulkkina. Aloin ajattelemaan ääneen.
– Erno tuumasi, että meillähän jää supersport-pyörä Mansaarelle, että meillä on pyörän mentävä aukko Ivecon kyydissä, Joona kertasi tapahtunutta.
Ivecossa oli 600:sen mentävä aukko, joten Kostamo saa uurastaa täysillä koko Imatranajo viikonlopun.
– Joona käänsi ajatukseni Parker Transport Racing tiimipäällikölle, joka innostui asiasta. Palaverin jälkeen sanoin Joonalle, että menee sanomaan, ettei ole hyvä idea ajaa Imatralla kahta luokkaa, kun viime vuonnakin oli hirveä kiire, ettei siitä tule mitään. Pyytää anteeksi, että edes ehdotettiin koko hommaa. Kun lopetin lauseen, niin tiimipomo kantoi pyörän meidän varikkotelttaan ja sanoi että "tuossa on". Yleensä hän ei anna kallista moottoripyöräänsä kahden viikon tuntemisella, ventovieraalle ihmiselle vietäväksi toiselle puolelle maapalloa, mutta te olette ihan hyviä jätkiä". Katsoin Joonaa silmiin, että kyllä me vissiin ajetaan Imatralla 600:ssakin. Se homma meni silleen. Täytyy sanoa, että oli puoli vahinko, että tuo pyörä tuli mukaan. Pitää lunastaa lupaukset, kun kerran ruvettiin puhumaan.
Täällä sinulla on nyt kaksi mekaanikkotiimiä.
– En halunnut lähteä sotkemaan tonnisten kavereita kuussatasen hommaan. Heillä on työrauha sen kanssa. Onneksi on vuosien varrella tullut taustalle tuttuja, ammattitaitoisia mekaanikkoja, niin pystyi haalimaan kaksi porukkaa. Toiset hoitaa tonnisen ja toiset kuussatasen, ei mene vahingossa ajatukset ristiin. Kaikilla on kiireiset aikataulut, virheen mahdollisuus kasvaa, kun on kiire. Nyt tehtiin tämmöinen ratkaisu.
Ehditkö kisalähtöjen välillä varikolle lainkaan?
– Näillä näkymin pyörä heitetään lähtövarikolle. Nyt ei vielä ole huomista aikataulua, mutta jo viikko sitten suunnittelin kaikki, kuka kulkee mitenkin. On pidetty palaverit, piirretty paperille ja aikataulutettu, miten kannattaa tehdä. Kun on peräkkäisiä lähtöjä, niin meillä on kaikki työkalut siellä. Sattuu mitä vain, niin pystytään operoimaan. Aikataulu menee nyt uusiksi, mutta kunhan julkaisevat sen, niin sitten uudestaan kynää ja paperia kehiin, ja uudet aikataulut.
Fanit pääsivät Kostamon kanssa samaan kuvaan.
Tänäkään vuonna ei Imatran jälkeen jää paljoa aikaa, ennen seuraavia kisoja.
– Ei joo. Vielä Kostamon tuuria, jos itse ei jotain mokaile, niin meikäläisen tuurilla maanantaina on Finnairin lakko ja meillä olisi silloin aamulento. Parasta aikaa selvitellään järjestelyä, että yritetään ennättää sunnuntai-iltana iltalautalla Tallinnaan ja sieltä lennettäisiin maanantaina Lontooseen, mutta Lontoosta ei ole vielä löydetty lentoa, eli ei vielä tiedetä, millä Mansaarelle päästään, mutta katsotaan. Se on sen verran lyhyt matka, että sen melkein ui, vitsaili Kostamo.