Brembon uusi jarrujärjestelmä on nimeltään "Greentell", jolle ei löydy täsmällistä suomennosta, mutta sellaiseksi voisi kelvata vaikka "Viherpuhe". Greentell-jarruissa ja jarrupaloissa on laserpinnoitus.

Koska sähköajoneuvot vähentävät autojen hiukkaspäästöjä, huomiota kiinnitetään enemmän ajoneuvojen niihin päästölähteisiin, jotka eivät poistu sähköistymisen myötä. Tällaisia ovat esimerkiksi renkaat ja jarrut. Ne aiheuttavat päästöjä jopa sähköajoneuvoissa, joissa on regeneroiva jarrutus.

Lainsäätäjät Euroopassa ovat laatineet tulevaan Euro 7 -standardiin uudet rajat 10 ja 2,5 mikronin hiukkaspäästöille kaikille, myös sähköisille, ajoneuvoille. Säädökset astuvat voimaan ensi vuonna kaikille uusille ajoneuvoille.

Auttaakseen autovalmistajia saavuttamaan tavoitteet, Brembo on kehittänyt uuden jarru- ja jarrupalajärjestelmän nimeltään Greentell. Brembon mukaan jarrupölyn määrä on niissä 90 % pienempi ja samalla niiden kestävyys on aiempaa parempi.

Tutkimustyötä Greentellin eteen on tehty jo 10 vuoden ajan, ja suurin haaste oli kehittää nykyistä tuotannossa olevaa valurautalevyä vihreämpi jarrulevy. Ratkaisun piti olla skaalattavissa massamarkkinatuotteisiin, ei pelkästää erikoistuotteeksi. Tavoitteena oli vihreydeltään ja ominaisuuksiltaan paras ratkaisu, eli vähän hiukkasia ja vihreä valmistusprosessi.

Brembon Greentell -jarrujärjestelmä.

Brembon Greentell -jarrujärjestelmä.

Jarruvalmistaja tutki eri vaihtoehtoja kunnes päätyi laserpinnoitukseen. Laserpinnoituksessa metallin pinnalle kasvatetaan hienojakoisesta jauheesta laserin avulla kerros kerrokselta pinnoite. Menetelmän etuna voidaan saavuttaa ominaisuuksia, joita pinnoitettavalla metallilla itsessään ei ole. Laserpinnoitus mahdollistaa valmistuksen isossa mittakaavassa.

Jarrupölyn määrän vähenemisen lisäksi menetelmän etuna on 80 % pienempi korroosio tavallisiin jarruihin verrattuna. Ikuisia nämäkään levyt eivät ole, sillä pinnoitekerros on vain 100-120 mikronia paksu, mutta levyjen vaihtoa tarvitaan aiempaa harvemmin.

Brembon Greentell-jarrujärjestelmät on suunniteltu autoihin, ja valmistaja odottaa kysyntää erityisesti kuorma-autopuolelta, mutta epäilemättä sekin päivä vielä koittaa, jolloin moottoripyöriinkin tulee laserpinnoitettuja jarrulevyjä – jo niiden ominaisuuksien ylivertaisuuden takia.

Lisätietoja Brembon sivuilta.

Aiheesta aiemmin:

Tiistai 17.12.2024 13:52

Brembo yhteistyöhön Michelinin kanssa: lyhyemmät jarrutusmatkat tekoälyn ja reaaliaikaisen datan avulla

Lauantai 12.10.2024 10:11

Kova kauppa: Brembo osti premium-iskunvaimenninvalmistaja Öhlinsin

Maanantai 8.11.2021 08:01

Brembo osti espanjalaisen jarrujärjestelmien valmistajan J. Juanin 73 miljoonalla eurolla

Lauantai 21.11.2020 11:11

Brembo osti SBS:n moottoripyöräpuolen jarruosien valmistuksen