Giacomo Agostini voitti urallaan 15 maailmanmestaruutta, 123 MM-tason kisaa, 18 Italian mestaruutta ja vieläpä 10 kertaa Mansaaren ajot. Eikä pidä unohtaa, että Agostini vieraili myös Imatralla: tuloksena kaikkiaan 16 komeaa voittoa. Ago oli aikanaan globaali mediailmiö, joten ei ole ihme, että MV tekee erikoismallin hänen kunniakseen 80. toimintavuonnaan. Agostini myös ajoi valtaosan urastaan MV Agustan tehdastallissa, luoden omalta osaltaan MV:n legendaa.
MV Agusta Superveloce Agoa valmistetaan ainoastaan 83 kappaletta. Malli julkistettiin juhlistamaan Agostinin 83. syntymäpäivää kesäkuussa 2025. Maestro itse on signeerannut joka pyörän, ja kuten aina MV:n rajoitetun valmistuserän malleissa, pyörän uniikki sarjanumero löytyy ohjaustangon läheisyyteen sijoitetusta aidosta kullasta valmistetusta numerokilvestä. Pyörän mukana tulee myös aitoustodistus.
Pala Agon voittopokaalia
MV Agusta Superveloce Ago. Medaljonki on valmistettu Agostinin lahjoittamasta palkintopokaalista.
Jokaisessa Superveloce 1000 Agossa on jotain sellaista uniikkia, mitä sarjatuotantopyörästä ei löydy: jokaisen numeroidun pyörän yksi detalji on valmistettu Giacomo Agostinin alkuperäisestä voittopokaalista.
Virta-avain on koteloitu kahteen alumiinikuoreen, jotka on jyrsitty valualumiinista ja anodisoitu silmiinpistävän punaiseksi. Toisessa kuoressa on messinkikolikko, joka on tehty Giacomo Agostinin urallaan voittamasta alkuperäisestä palkinnosta. Ago itse valitsi palkinnon henkilökohtaisesta kokoelmastaan ja lahjoitti sen MV Agustalle, jolloin brändi voi antaa asiakkailleen todellisen palan historiaa Superveloce 1000 Agon myötä.
Superveloce 1000 Agon kattteet ovat hiilikuitua ja visuaaliseen näyttävyyteen on panostettu. Fire Red Matt- ja Magnum Silver Matt -värit teemoittavat pyörää. Värimaailman on peräisin Agon kisapyörästä.
MV Agusta Superveloce 1000 Ago.
Ulkonäköön kuuluu olennaisesti keltaisella taustalla näkyvä numero 1, joka on siinä Agon kunniaksi.
Vaikka designissa on historiallisia sävyjä, pyörä on tekniikaltaan supermoderni ja siinä on kiinnitetty paljon huomiota yksityiskohtiin, kuten nahkahihnaa, joka menee yli polttoainetankin, kultaiseen laattaan, jossa lukee "15 Titoli Mondiali" (15 maailmanmestaruutta), joka muistuttaa Agostinin poikkeuksellisesta urasta.
Mustassa alcantara-istuimessa on Agostinin nimi brodeerattuna sekä nuolenmuotoisia raitoja, jotka muistuttavat Agon kisa-ajoasusta.
Niillä 83 onnellisella, jotka ehtivät ostaa tämän uniikin erikoismallin, on mahdollisuus saada Dainesen Custom Works Demonen GP 3X puku sekä AGV:n Pista GP RR -kisakypärä, lisävarusteet toimitetaan ilman lisäkustannuksia.
Dainese Demone GP 3X on äärimmäinen MotoGP -nahkapuku, joka on valmistettu kengurunnahasta. Siihen on integroitu viimeisin D-air Racing Shield 3X -airbag-järjestelmä sekä titaaniset olkapää ja polvisuojat. Design on moderni, mutta se on ottanut vaikutteensa Agon kisapuvuista. Asiakas saa halutessaan puvun selkään oman nimensä.
AGV Pista GP RR:ää käyttävät monet MotoGP-sarjan kuljettajat. Kuori on hiilikuitua ja muutkin ominaisuudet ovat kohdallaan takaspoileria myöten. Väritys on peräisin Agon aikanaan käyttämästä tricolor-värityksestä.
MV Agusta Superveloce 1000 Ago, ja maestro, Giacomo Agostini itse. Superveloce 1000 Agon ostaja saa samaan hintaan Agon yllä näkyvän Dainesen kisapuvun ja AGV:n MotoGP-kypärän.
Tyyliä ja hiilikuitua
Tyylillisesti perinteistä 1000 Agossa ovat pyöreä ajovalo, horisontaaliset linjat sekä huippumateriaalien, kuten hiilikuidun, kullan ja titaanin käyttö.
1000 Agossa käytetään erittäin paljon hiilikuitua, mm. sen aerodynaamisissa wingleteissä. Kaikkiaan 41 pyörän eri osaa on valmistettu hiilikuidusta.
MV Agusta Superveloce 1000 Ago.
Moottori ja elektroniikkaa
Superveloce 1000 Ago:ssa on nelisylinterinen rivimoottori, jonka teho on 153 kW / 208 hv / 13 000 r/min. Maksimivääntö on 116.5 Nm / 11,000 RPM. Kannessa on 16 radiaalisti asennettua titaaniventtiiliä, titaaniset työntötangot ja DLC-pinnoitetut nokka-akselit.
Moottori voi kiertää jopa 14 000 kierrosta minuutissa. Se on varustettu tasapainoakselilla värinöiden minimoimiseksi.
Moottorinohjauksesta vastaa MVICS 2.1 -järjestelmä (Motor & Vehicle Integrated Control System), jossa on 8 suutinta: 4 alempaa ja 4 ylempää, joissa on korotettu virtausnopeus. Kaasuläpän halkaisija on 50 mm.
MV Agusta Superveloce Ago.
Pois kytkettävässä luistonestossa on kahdeksan intervention tasoa: kaksi märälle tai liukkaalle kelille (Rain), kolme tieliikenteelle ja kolme radalle. Pois kytkettävä FLC (Front Lift Control) toimii inertia-alustan keräämän datan perusteella, ja sen sijaan, että se estäisi keulimista, se optimoi ne ylläpitämällä optimaalisen kulman, jotta uskomaton kiihtyvyys saadaan hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä kuljettajan apujärjestelmä toimii yhdessä Launch Control -toiminnon kanssa.
Ajotilavalintoja on neljä: kolme esiasetettua (Rain, Sport, Race) ja yksi kuljettajan mukautettavissa oleva (Custom). Tässä tilassa kuljettaja voi asettaa parametreja, kuten kaasun herkkyyden, moottorin vääntömomentin, moottorijarrutuksen, moottorin vasteen, rajoittimen ja elektronisen jousituksen asetukset.
MV EAS 4.0 (Electronicly Assisted Shift Up&Down) eli elektroninen shifteri toimii sekä ylös- että alaspäin vaihdettaessa.
Pyörässä on Ride by Wire ja vakiona vakionopeudensäädin.
ABS-järjestelmä toimii kahdella eri tapahtumiin puuttumisen tasolla. Sport-ajovalinnalla, ABS vaikuttaa molempiin pyöriin kaarreajotoiminto aktivoituna ja RLM (takapyörän nostovoiman lieventäminen) aktiivisena. Jälkimmäinen pitää takapyörän maassa voimakkaan jarrutuksen aikana optimoiden jarrutustehon molemmilla akseleilla. Race-tilassa ABS-järjestelmä on puuttuu vähemmän tapahtumiin edessä ja deaktivoituu takana. Myös kaarreajotoiminto on poissa pelistä, kun taas RLM-järjestelmä pysyy aktiivisena, mutta mahdollistaa takapyörän hallitun noston.
MV Agusta Superveloce 1000 Ago.
Superveloce 1000 Ago on varustettu integroidulla GPS-modulilla, joka kommunikoi suoraan MV Ride -sovelluksen kanssa. Se on saatavilla ilmaiseksi koko MV Agustan mallistoon. Tämän sovelluksen kautta voi syöttää määränpäät ja tarkastella navigointia mutka mutkalta 5,5 tuuman TFT-värinäytöllä. Matkan tallennustoiminnon aktivointi käynnistää tiedonkeruun. Ajokokemus alkaa jo ennen moottoripyörän käynnistämistä, sillä Superveloce 1000 Agon asetukset voi määrittää etukäteen sovelluksen kautta. Ajon jälkeen kuljettaja voi käydä ajon uudelleentläpi tarkastelemalla sovelluksen keräämiä ja saataville asettamia tietoja, kuten kallistuskulmaa, kaasun toimintaa, nopeutta jne.
Superveloce 1000 Agon elektronisia laitteita täydentää satelliittihälytys Mobisat-modulilla, jota voi hallita Greenbox-sovelluksen kautta. Tämä palvelu on asiakkaalle ilmainen ensimmäisen vuoden ajan.
Alusta
Teräsputkista valmistettu trellisrunko on integroitu alumiinilevyihin, joihin on kiinnitetty yksipuolinen alumiiniseoksesta valmistettu takahaarukka. Kiinnityskohdan korkeus on säädettävissä, ja säätöalue on merkitty laattaan, joka on valmistettu esteettisen huolellisesti.
Superveloce 1000 Agossa on Öhlinsin elektroninen jousitusjärjestelmä. Edessä on halkaisijaltaan 43 mm:n ylösalaisin oleva haarukka, jonka joustovara on 120 mm. Teleskooppi on käsitelty TiN-pinnoitteella ja siinä on elektroninen puristus- ja paluuvaimennuksen säätö sekä manuaalinen jousen esijännityksen säätö. Vakauden optimoimiseksi jousituspaketti sisältää elektronisesti säädettävän Öhlinsin ohjausvaimentimen, jonka pystyy joko automaattisesti tai manuaalisesti säätämään kuljettajan tarpeiden mukaan. Takana jousitusjärjestelmän täydentää Öhlinsin mono-iskunvaimennin, jonka halkaisija on 36 mm ja joustovara 120 mm. Takajousitus on elektronisesti säädettävä esijännityksen sekä paluu- ja puristusvaimennuksen suhteen.
Nelisylinterisen moottorin tehoa täydentää Brembon jarrujärjestelmä, jossa on 320 mm:n etulevyt alumiinilaipoilla sekä radiaaliset Stylema-jarrusatulat 30 mm:n männillä, joita käyttää Brembon radiaalinen pääsylinteri. Takana on 220 mm:n levy ja Brembon kaksimäntäinen jarrusatula, jonka halkaisija on 34 mm.
MV Agusta Superveloce Ago.