Kun kilpailu järjestetään Mansaarella ja se ajetaan jo 70. kerran, voidaan puhua perinteestä. Ja kun 6,8-kilometrinen rata on koko kilpailun historian ajan pidetty täsmälleen samana, on helppo verrata eri vuosien tuloksia ja kierrosaikoja keskenään. Tässä vertailussa Erno Kostamon Superbike-luokassa nyt ajama suoritus nousee todella korkealle. Vain kymmenen kuljettajaa on koko Southern 100 -kilpailun historiassa kiertänyt radan suomalaista nopeammin. Suorituksen arvoa nostaa vielä se, että tämän vuoden kilpailuissa mukana olivat kaikki maailman huiput lukuunottamatta loukkaantumisesta toipuvaa Peter Hickmania. Nyt ajetulla tuloksella Kostamo samalla paalutti yhä vankemmin asemaansa kilpailun nopeimpana britteinsaarten ulkopuolelta tulevana kuljettajana.
Yleisön asiantuntemus häikäisi
Mansaarella ajettavien kisojen yleisö on asiantuntevinta, mitä katuratakisoissa voi olla. Silti järjestäjien ja yleisön tietämys yllätti Kostamon positiivisesti.
– Mansaaren TT:ssä saattaa paikalla olla joku vähän sattumaltakin, mutta Southerniin ei kukaan tule tietämättään, kaikki ovat lajin tosifaneja. Maanantaina kun tuli punaliput ja odoteltiin tunti pellolla, niin siinä kävi sekä yleisöä että järjestäjien lippumiehiä onnittelemassa minun Imatran edesottamuksistani. Että seuraavat kyllä tarkkaan muuallakin ajettavia kisoja, Erno Kostamo totesi.
Superbikessa ajovirheen saattelemana Top10-tulokseen
Superbike-luokan ajot lähtivät Kostamolla hyvin käyntiin, kun aika-ajon tulos oikeutti yhdeksänteen lähtöruutuun. Torstaina ajetussa kahdessa seitsemän kierroksen kilpailussa yritystä oli niin, että molempien kilpailujen tuoksinassa Kostamolle kävi harvinainen ajovirhe, ja vieläpä molemmilla kerroilla täsmälleen samassa kohdassa rataa.
Kostamon varikko Southern 100 -kisassa.
– Jarrumerkki oli pikkuisen pielessä, risteys meni pitkäksi ja joutui kääntämään pyörän ympäri ennen kuin pääsin jatkamaan matkaa. Katuradoilla kun ei juuri ole turva-alueita, niin valikoituu tarkkaan paikat, missä pystyy vähän puristamaan, tai ajamaan turvallisesti pitkäksi, jos ei ihan onnistu, niinkuin nyt. Muuten ei ollut mitään ongelmia, pyörä ja tiimi pelasivat hyvin.
Pienistä ajovirheistä huolimatta tuloksena oli torstain kahdesta kilpailusta 11. ja 10. sijat. Viime vuodesta kierrosaika parani 4,5 sekunnilla, ja Kostamolle kirjattiin kilpailun viidenneksi nopein kierrosaika.
Parker-yhteistyö jatkuu vielä tiimin kotikilpailussa
600-kuutioisten Supersport-luokassa Kostamon paras sijoitus Parker Transport Racingin Yamaha R6:lla oli vielä pykälän parempi, kun torstain aamukilpailussa tuloksena oli yhdeksäs sija. Vaikka rata oli jo viime vuodesta tuttu, niin ensimmäisistä harjoituksista viimeiseen kilpailuun Kostamon kierrosaika parani kuudella sekunnilla.
– Parkerin tiimi vähän ihmetteli mikä minua vaivaa, kun aina kun kysyivät, että mihin suuntaan pyörää säädetään, niin sanoin että ei tehdä mitään. Ei tarvinnut, alustaltaan ja rungoltaan olivat minulle ihan kohdillaan. Tuskin on kukaan heidän pyörillään ajanut tuommosia sijotuksia Southernissa aikasemmin.
Kostamon ja Parker Transport Racingin yhteistyö jatkuu vielä kahden viikon kuluttua ajettavassa Armoy Road Race -kilpailussa, joka vieläpä on pohjoisirlantilaisen Parkerin tiimin kotikisa.
– Samalla kuviolla mennään siellä, mutta se on näillä näkymin viimeinen kisa, mistä nyt on sovittu. Mutta on kyllä yllätyksiä täynnä oleva vanha herrasmies tämä omistaja, että ikinä ei tiedä, mitä on luvassa.
Kostamo Southern 100 -kisassa.
12 kilpailua kuudessa päivässä
Puhelimitse Mansaarelta heti kilpailujen jälkeen tavoitettu Erno Kostamo vaikutti huojentuneelta, kun peräkkäin ajetut Imatranajo ja Southern 100 oli molemmat saatu kunnialla maaliin.
– Kuudessa päivässä 12 kisastarttia ja kahdeksan aika-ajoa. Ja ehdittiin täällä odotella sateitten päättymistä ja vähän siinä välissä matkusteltiinkin.
Kun Imatralla viime viikonlopulla viimeinen kilpailu oli sunnuntai-iltana, niin Southern 100:n ensimmäiset harjoitukset olivat vuorossa jo maanantai-iltana. Sekä Imatralla että Mansaarella Kostamon ohjelmaan kuului kuusi kilpailulähtöä.
Kostamon kausi jatkuu tasaisen tiiviillä tahdilla, kun kahden viikon kuluttua ajettavan Armoy Road Racen jälkeen tasaisin kahden viikon välein ovat vielä vuorossa Horicen (Tsekki) ja Schleizin (Saksa) IRRC-sarjan osakilpailut.