Benelli on vanha Italialainen moottoripyörätehdas jonka kulta aika oli 1950 luvulla. 1970-luvulta muistetaan Benelli 750 Sei, kuusisylinterinen supersport, joka myöhemmin esiteltiin kasvatettuna 900 cm3 versiona.

Sittemmin kaukoidän rahamiehet ovat ostelleet näitä menneiden aikojen Italomerkkejä omistukseensa. Benelli Imperiale 250 näyttääkin ihan retrolta eli vanhahtavalta eikä siinä mitään.

Hinta on rutistettu kuuteen tonniin, mikä ei sinänsä ole paljon, mutta tekeekö tuolla mitään?

Hevoslauma ei päätä huimaa: parikymmentä laiskanletkeää heppaa liikuttaa pyörää kuitenkin ihan pirteästi. Toisaalta esim Trumpan Speed 400:n 40 heppaa on aivan eri planeetalta ja hintaluokka on kuitenkin lähes sama.

Benelli Imperiale 250.

Benelli Imperiale 250.

Eli ei passaa olla kiire minnekkään kun Benellillä ajelee. Ajoltaan pyörä ei tarjoa mitään yllättävää tai ihmeellistä. Kaikki toimii ihan sulavasti, mutta toisaalta melko vaatimattomasti.

Jarrut kyllä pitävät ja pysäyttävät, mutta voimaa pitää käyttää vähän liikaa. Parasta on pyörän tyyliuskollisuus 50-luvulle. Miksei se voisi toimiakin kakkos- tai kolmospyöränä.

Mikä eniten epäilyttää on kestävyys, kun nuo Kiinan mopot ovat olleet aika epäluotettavia toiminnaltaan. Vain aika näyttää miten Benelli lunastaa paikkansa.

Vielä pitää miettiä, että kuudella tonnilla saa melkoisen kattauksen käytettyjä erilaisia motukoita. Moottoripyörä hyvin pidettynä kestää satoja tuhansia kilometrejä, ja meilläkin on yli 250 000 prätkää rekisterissä. 

Benelli Imperiale 250.

Benelli Imperiale 250.