Tämän kertainen MM-kilpailureissu alkoi Viking Cupin kolmannella kierroksella Vetlandassa, joka lopulta peruttiin rankkasateen takia. Ruotsista matka jatkui Kroatiaa kohden Tsekkien kautta, jossa käytiin treenaamassa Chabarovicessä ja Slanyssa. Molemmat radat olivat supermotoon sopivan kovia, eli täydellisiä valintoja MM-sarjaa ajatellen. Treeniseurakaan ei ollut heikoimmasta päästä, kun paikalla oli sarjan kärkikaksikko kirittämässä. Ajoa saatiin hyvin alle ja fiilikset odottavaan osakilpailuun kohdilleen.

Saku Purtilo kisaamassa Kroatiassa. Kuva Burt Racing.

Saku Purtilo kisaamassa Kroatiassa. Kuva Burt Racing.

Saku Purtilon osalta kilpailupäivä alkoi mallikkaasti, kun ensimmäisiin treeneihin mentäessä huomattiin, että kilpapyörässä ei ole kaikki kunnossa. Kun vikaa ei saatu paikallistettua ja korjattua ennen alkuerien alkua, oli kisoihin lähdettävä varapyörällä. Ensimmäisen erän startti uusittiin kanssakilpailijan kaaduttua. Uusintastarttikin otettiin lopulta uusiksi Purtilon tangon jäätyä kiinni kilpatoverin paitaan, sillä seurauksella, että molemmat kuskit olivat nurin. Kolmanteen starttiyritykseen Purtilo starttasi ruudukon takaa rangaistusviivalta oltuaan osallisena kolarissa. Takarivin takaa Purtilo onnistui nostamaan itsensä maaliviivalle viidenneksi.

Toiseen erään starttipaikka oli takimmaisessa rivissä ja erä ajettiin läpi ilman erikoisempia sattumuksia Purtilon ollen maalissa kuudentena. Kolmanteen erään lähtöpaikka oli taas takimmaisessa rivissä ja erä lähti käyntiin normaaliin tapaan. Ennen ensimmäisen kierroksen täyttymistä edellä ajanut kuljettaja kaatui sillä seurauksella, että Purtilo ei ehtinyt väistämään vaan ajoi samaan kasaan päätyen itsekin tutkimaan radan pintaa lähempää. Erä keskeytettiin ja lähtö uusittiin.

Saku Purtilo kisaamassa Kroatiassa. Kuva Burt Racing.

Saku Purtilo kisaamassa Kroatiassa. Kuva Burt Racing.

Kaatumisen seurauksena Purtilon molemmat ranteet ottivat kipeää sen verran, että se tuntui ajossa. Hammasta purren nuori mies taisteli erän läpi ollen ruutulipulla kuudes. Viimeisen alkuerän eturivin lähtöpaikka ei jäänyt hyödyntämättä, kun Purtilo ampaisi valon sammuttua joukon keuloille vieden holeshotitnimiinsä ja johtaen erää ensimmäiset puolitoista kierrosta. Kaatumisen tulokset alkoivat tuntua ja näkyä ja lopulta Purtilon oli luovuttava sijoituksistaan valuen lopulta lähdön kuudenneksi, jolla sijalla hän ajoi maaliviivan yli. Yhteispisteet eivät riittäneet suoraan paikkaan Kroatian finaalissa vaan paikkaa oli haettava lastchance -erän kautta.

Varikkopilttuussa käytiin kova keskustelu erään osallistumisen järkevyydestä, mutta kuljettaja päätti kerätä jokaisen MM-pisteen, johon mahdollisuus vielä oli. Erän starttipaikka oli takimmaisessa rivissä eivätkä sijoitukset erän aikana siitä parantuneet kipujen kasvaessa jokaisen liikkeen myötä.

Saku Purtilo kisaamassa Kroatiassa. Kuva Burt Racing.

Saku Purtilo kisaamassa Kroatiassa. Kuva Burt Racing.

Vastoinkäymiset eivät onnistuneet lannistamaan nuorta suomalaiskuljettajaa.

”Fiilikset ovat hyvät vaikkakaan tällä kaudella ei olla vielä päästy ajamaan yhtään kisaa täydessä kunnossa”, Purtilo summaa tunnelmia kotimatkalta. Kotimaassa on tarkoitus mennä näyttämään ranteet lääkärille. ”Käsillä tekeminen on huonoa ja molemmat ranteet ovat todella kipeät. Saa nähdä mitä lääkäri tuumaa ja miten käy seuraavan osakilpailun kanssa Saksassa…”, Saku Purtilo summaa tulevaisuuden suunnitelmat.

Saku Purtilo kisaamassa Kroatiassa. Kuva Burt Racing.

Saku Purtilo kisaamassa Kroatiassa. Kuva Burt Racing.