Energica oli alusta alkaen poikkeustapaus sähkömoottoripyörävalmistajien joukossa. Ensinnäkin se syntyi italialaisen CRP Groupin kilpajuurilta eikä ollut mikään pienen autotalli-startupin hypetuote. Energica teki vakavasti otettavaa businesta alusta alkaen. Se valmisti täysikokoisia, suorituskykyisiä ja kompromissittomia sähkömoottoripyöriä, kuten Egoa, jonka maksimiteho oli 110 kW / 149 hv, maksimivääntö 222 Nm ja huippunopeus 240 km/h. Kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa oli vaikuttavat 2,8 sekuntia.
Tämä siis jo aikana, jolloin sähkömoottoripyörät näkyivät lähinnä optimistisena kiiltona muiden moottoripyörävalmistajien silmissä. Energica perustettiin projektina jo vuonna 2010 ja Energica Motor Company -niminen yritys näki päivänvalon vuonna 2014.
Pitkään näytti siltä, että yritys kykenisi kannattavasti tekemään sen, missä muut olivat epäonnistuneet: valmistamaan sähkömoottoripyöriä, jotka eivät ole pelkästään mahdollisia, vaan myös haluttavia.
Vuonna 2024 Energican taru kuitenkin päättyi, kun se menetti pääomistajansa rahoituksen, ja ajettiin konkurssiin.
Tapahtuma oli yllättävä siksikin, että yritys oli niittänyt mainetta ehdittyään monta vuotta toimia MotoE-luokan eli sähkömoottoripyörien MM-ratasarjan pyörätoimittajana, ja hyötyi luonnollisesti sieltä saadusta kokemuksestaan. Se ei kuitenkaan pystynyt skaalaamaan toimintaansa riittävän suureksi, ja kun päärahoittajalla oli omat ongelmansa, se päätti luopua Energicasta.
Uusi käänne
Mutta nyt seuraa asiassa parempi käänne. Ryhmä singaporelaisia sijoittajia on tehnyt tarjouksen yrityksen haltuunotosta. Energican Instagram-sivulla kerrotaan tarjouksesta, voit katsoa asiaa koskevan Instagram-videon jutun lopussa.
Mikäli tarjous menee läpi, sama ydintiimi, joka perusti Energican, pysyy yrityksessä ja jatkaa sen toimintaa. Tämä vaikuttaa hienolta uudelta mahdollisuudelta brändille. Kun muistaa, miten monen sähkömoottoripyörävalmistajan lento on päättynyt kesken, asia ei välttämättä ole niin suoraviivainen, mutta toivomme ilman muuta parasta.
Energican lähestymiskulma sähkömoottoripyörävalmistukseen oli erilainen kuin monella muulla: se ei pyrkinyt valmistamaan työmatkapyöriä tai skoottereita tai kilpailemaan hinnalla. Ei, se painoi suoraan syvään päätyyn valmistamalla suuritehoisia, suorituskykyisiä ja huimia pyöriä. Pyörät olivat nopeita, radallakin testattuja ja tunteita herättäviä koneita, jotka panivat ajattelemaan uusiksi, miltä sähkömoottoripyörä voi tuntua. Ne olivat ikäänkuin sähkömoottoripyörien Ducateja tai MV Agustoja.
Siten on iso asia, että jos joku jatkaa merkin pyörien valmistamista ja kehittämistä ja halutaan suunnan pysyvän samana, on merkittävä asia, että alkuperäinen tiimi tekee sen.
Odotamme mielenkiinnolla ja aktiivisesti seuraten, miten tilanne etenee. Alla Instagram-videon mukana julkaistu teksti vapaasti suomennettuna. Sen mukaan seuraavat 60 päivää ovat ratkaisevia jatkon kannalta.
Enerciga Ego Sport Black.
"Uutiset ovat totta, Energica on nousemassa kuolleista
Energica on aina pyrkinyt valmistamaan huippusuorituskykyisiä moottoripyöriä, jotka on kuorrutettu italialaisella muotoilulla ja tarjoten erinomaista asiakaspalvelua.
Energican myyntiä koskevassa oikeusprosessissa on saatu tarjous sekä merkittävä ennakkomaksu singaporelaisilta sijoittajilta.
He ovat innokkaita faneja, jotka uskovat Energican yhteisiin arvoihin ja jakavat ne.
Jos prosessi onnistuu, sama Energican tiimi saa vastuulleen toiminnan johtamisen, ja jatkamme huipputeknologian luomista asiakkaillemme.
Ensimmäinen tehtävämme on tukea asiakkaita ja yhteisöä.
Oikeudellinen prosessi saadaan päätökseen 60 päivässä, ja jatkamme päivitysten jakamista sen aikana.
Edessä oleva tie on haastava, kun rakennamme Energicasta vankan yrityksen asiakkaillemme, jälleenmyyjillemme, toimituskumppaneillemme ja sijoittajillemme."
Voit katsoa allanäkyvän videon myös Instagramissa Energican sivuilla täällä.
View this post on Instagram