Bonhamsin moottoripyörätiimi järjestää syksyn Staffordin huutokauppansa Classic Motorcycle Mechanics Show'n yhteydessä 11-12. lokakuuta. Luvassa on useita yhden omistajan kokoelmia, kuten Richard Johns'in ja edesmenneen Neil Redleyn, sekä moottoripyöriä, jotka ovat kuuluneet VSCC:n puheenjohtajalle Kenneth Neve'lle ja tunnetulle moottoripyöräjournalistille Alan Cathcartille.
Tarjolla on laaja kokoelma eri genrejen edustajia. Alan Catchcartilta on kaupan vuosimallin 2000 MV Augusta 750cc F4S. Sen hinta-arvio liikkuu välillä 10 400 - 13 900 euroa.
1937 Vincent-HRD 998cc Series-A Rapide
Näyttelyn tähti: 1937 Vincent HRD 998cc Series-A Rapide.
"Tämän vuoden näyttelyn tähti on vuosimallin 1937 Vincent-HRD 998cc Series-A Rapide. Sen hinta-arvio on 208 000 - 277 000 euroa. Kyseessä on yksi vain 78:sta koskaan valmistetusta Series A -mallin pyörästä, ennen kuin sota lopetti tuotannin. Sarjassaan 13. Series-A-Rapiden koeajoi George Brown, ja siinä on alkuperäinen runko, moottori, vaihdelaatikko ja rekisterinumero. Pyörä on restauroitu henkeäsalpaavan tarkasti, fokus on ollut virheettömyydessä, alkuperäisyydessä ja ajovalmiudessa. Kyseessä on yksi mielikuvia herättävimmistä ja historiallisesti merkittävimmistä sotaa edeltävän ajan brittipyöristä, joka muokkasi suorituskykyisten moottoripyörien tulevaisuutta, ja on siksi kenen tahansa keräilijän kokoelman kruununjalokivi", maalaillaan pyörän merkitystä Bonhamsin tiedotteessa.
1929 Brough Superior 996cc SS100
1929 Brough Superior 996cc SS100.
Toinen huippukohde on vuosimallin 1929 Brough Superior 996cc SS100, jonka huutohinnaksi arvioidaan 185 000 - 231 000 euroa. Bentley & Draperin rungolla varustettu SS100 toimitettiin uutena alunperin eräälle Hra Sextonille Kaakkois-Lontooseen heinäkuussa 1929. Sen historiasta ei juurikaan tiedetä mitään ennen 1960-lukua, jolloin sen hankki haltuunsa cheshireläinen Brittiläisen imperiumin ritarikunnan jäsen (OBE) Kenneth Neve, brittiläisen vintage-moottoriharrastuksen ikoni.
Neve toimi myös Vintage Sports-Car Clubin puheenjohtajana, ja hänellä oli merkittävä kokoelma, johon kuului mm. Vauxhalleja vuosilta 1930-1998, Bugatteja ja Brough-Superioreja. Neve myi nyt huutokaupattavan Broughin 1975 kilpa-ajajana, keräiijänä ja tv-juontajana tunnetulle Alain de Cadenetille. Pyörä on hyvässä latolöytökunnossa.
Osa Neil Redleyn kokoelmaa
Osa edesmenneen Neil Redleyn kokoelmaa.
Mukana huutokaupassa on myös osa edesmenneen Neil Redleyn kokoelmaa, joka on kunnianosoitus brittiläisen Velocetten sodanjälkeiselle tuotannolle. Huippuna esillä niistä on vuosimallin 1956 Velocette 499cc Venom (hinta-arvio: 6900 – 11 600€).
1956 Velocette 499cc Venom.
Kyseessä on pyörän ensimmäinen tuotantomalli, ja se on maalattu oikeisiin, alkuperäisiin Dove Gray ja Beige -väreihinsä. Kyseessä oli poikkeusväritys, irtiotto aikakauden perinteestä, jolloin moottoripyöriä myytiin "minkä tahansa värisenä haluatkaan, kunhan se vain on musta".
Neilin huomattavasta kokoelmasta myynnissä ovat lisäksi mm. 1970 Indian-Velocette 499cc Thruxton (hinta-arvio: 9000 – 14 000 euroa) ja noin 1970 Indian-Velocette 499cc Venom (arvio: 7500 – 9800 €). Molemmat ovat vain noin 150 kappaleeseen rajoitetun valmistuserän tuotoksia.
Nämä Indian-Velocette-moottoripyörät syntyivät sodanjälkeisen yhteistyön tuloksena Clymerin elvyttämän Indian-tuotemerkin, italialaisvalmisteisten runkojen ja brittiläisen valmistajan Velocetten välillä. Yhteistyön tavoitteena oli auttaa Indiania kilpailemaan Harley-Davidsonin ja kasvavan ulkomaisen kilpailun kanssa uudelleenbrändäämällä korkealaatuisia brittiläisiä moottoripyöriä Amerikan markkinoille.
Richard Johns Collection
Muita Richard Johnsin -kokoelman helmiä ovat: Edessä vasemmalla AJS 780cc V-Twin OHC World Speed Record Attempt Replica.edessä oikealla: 1933 AJS 474cc 33-7 Camshaft ‘Trophy’ Competition. Model. Takana vasemmalla: 1929/31 AJS 495cc M/S10. Takana oikealla: c.1927 AJcette 348cc.
Richard Johnsin ura moottoriteollisuudessa kesti 45 vuotta ja alkoi 1969 opiskelijana Perkin Engines -nimisessä yrityksessä. Lopulta mies valmistui Lontoossa ja työskenteli useissa alan yrityksessä ja erikoistui polttomoottoreiden laskennalliseen nestevirtausten dynamiikkaan. Jäätyään eläkkeelle 2015 Johns on omistautunut restauroimaan vanhoja AJS- ja Velocette -moottoripyöriään. Yksi erikoisimmista on AJS 780cc V-Twin OHC World Speed Record Attempt Replica, jonka hinta-arvio on 46 000 – 69 000 euroa.
AJS:n alkuperäinen nopeusennätysyrityksessä käytetty 780cc V-Twin OHC. Kuva: Mortons Archive
AJS:n alkuperäisen nopeusennätysyrityksessä käytetyn 780cc V-Twin OHC:n replika.
1955 Vincent 998cc Series-D Black Prince
Yksi mielenkiintoinen huippukohde on vuosimallin 1955 Vincent 998cc Series-D Black Prince, jonka hinta-arvio liikkuu välillä 58 000 – 69 000 euroa. Series-A:n julkistuksesta lähtien, eli vuodesta 1937 alkaen malli on ollut innovaation, insinöörityön laadun ja huippusuorituskyvyn synonyymi.
Vuonna 1955 Philip Vincent uskoi, että riittävä sääsuoja yhdistettynä moottorin ja vaihteiston kotelointiin tekisi Vincent Series-D:stä lopullisen "herrasmiehen moottoripyörän". Tämä vuoden 1955 yksilö, on yksi vain noin 132 koskaan tuotetusta Black Prince -mallista. Se on ammattimaisesti entisöity tunnettujen merkkiasiantuntijoiden toimesta, ja sen renovointiin on investoitu miltei 30 000 euroa.
1955 Vincent 998cc Series-D Black Prince.
Muita huutokaupan kiinnostavia kohteita ovat esimerkiksi noin 1909 ‘Chater Lea’-JAP 300cc, 1910 Bradbury 3½hp Wicker-sivuvaunulla sekä 2025 VMCC Banbury Run, Feridax Trophy -voittaja, 1911 Douglas 2¾hp Model D.
Lisätietoja Bonhamsin sivuilta täältä.