Ensimmäisen Nordic VMax Meetin alkuperäinen banderolli vuodelta 2007.

Ensimmäisen Nordic VMax Meetin alkuperäinen banderolli vuodelta 2007.

Nordic VMax Meet'iä on järjestetty vuodesta 2007 alkaen, ja se on ideoitu yhdessä Ruotsin, Norjan ja Tanskan kerhojen kanssa. Ensimmäisen vuotuisen Nordic VMax Meetin järjesti Suomen VMax Club Finland, ja siitä eteenpäin niitä on järjestetty miltei aukottomasti. Tänä kesänä oli Suomen vuoro, ja samalle kertaa sattui myös Yamaha VMax -mallin 40. vuotisjuhla.

Sen kunniaksi Suomeen saapui alkuperäisen – Gen. 1:n – VMaxin japanilainen pääsuunnittelija, insinööri Atsushi Ichijo. Hän oli kokoontumispaikalla vieraillessamme toipumassa jetlagista, joten annoimme miehen tällä kertaa olla.

Miten Nordic VMax Meet -kokoontumisajo on sujunut, VMax Club Finlandin puheenjohtaja Toni Collander?

– Hienosti. Ihmiset ovat vaikuttaneet tyytyväisiltä ja paikalla on ollut perinteiset 160 henkilöä. Juuri äsken päättyivät maiden väliset kilpailut ja eilen käytiin 150 kilometrin ajolenkillä, Collander kertoo.

VMax Club Finlandin presidentti Toni Collander oli tyytyväinen tapahtumaan. 'Säätilaus tosin taisi lähteä kahteen kertaan, kun oli niin lämmin'.

VMax Club Finlandin presidentti Toni Collander oli tyytyväinen tapahtumaan. 'Säätilaus tosin taisi lähteä kahteen kertaan, kun oli niin lämmin'.

– Minulle sattui sellainen tuuri, että sain itse tämän Ichijon oman pyöräni kyytiin. Se oli ensimmäinen kerta, kun hän oli koskaan ollut Gen. 2 -mallin eli uudemman, 200 hevosvoiman VMaxin, kyydissä koskaan. Hän oli hyvin tyytyväinen, tykkäsi maisemista ja ajelusta.

Kiersimme Ikaalistenjärven ympäri vähän laajemmalla sabluunalla Kurun ja Viljakkalan kautta ja kävimme Aurejärvellä kahvilla Auretar-nimisessä ruokapaikassa.

Meitä oli ajolenkillä 70 pyörää, ja kun ajettiin, niin niin pitkälle kun tietä näki eteenpäin, riitti VMaxeja, ja kun katsoi peiliin, niin siellä oli samanlainen näkymä. Se on hieno tunne.

Lisää VMaxeja.

Lisää VMaxeja.

– Ichijo kehui, että nämä ovat parhaat bileet, missä hän on ikinä ollut. Hän on saanut kulkea ja olla täällä vähän kuin rockstara. Häntä on pyydetty yhteiskuviin ja häneltä on haluttu nimikirjoituksia skuuppeihin ja tankkeihin.

Miten iso osa rallivieraista on ulkomaisia, ja mistä asti ovat kauimmaiset? 

- Ulkomaalaisia osanottajia on noin kaksi kolmasosaa eli yli 100. Kauimmaiset ovat tulleet Maltalta, alkuperämaa voi kyllä olla joku muu. Ja sitten tietysti on tämä Japanin kaveri, mutta hän ei ole prätkällä matkassa, Collander hymyilee.

Millä fiiliksillä osanottajat ovat olleet?

– Erittäin tyytyväisiä, kun tilattiin tällainen lämpötila. Tilattiin tosin vissiin kahteen kertaan, vähempikin riittäisi (lauantain päivälämpötila taisi olla korkeintaan karvan alle +30°C). Meillä oli juuri äsken presidenttien palaveri, ja kaikki edustettuna olleet maat olivat tyytyväisiä järjestelyihin.

Nordic VMax Meet. Yleisnäkymää.

Nordic VMax Meet. Yleisnäkymää.

Monestako maasta teillä kaikkiaan on ollut osallistujia täällä?

– 16 eri maasta on porukkaa. Telttoja on 2-3 ja muutamat ovat matkassa asuntoautoilla. Kun tarjolla oli monen eri hintaista majoitusta, niin osa on valinnut lofteja, vaikka hotellihuoneitakin olisi meille ollut tarjolla ihan riittävästi.

Millaisia kilpailuja teillä on täällä ollut?

– Meillä oli tällainen perinteinen VMax Drag Race, missä kelataan VMax-figuureita käsipelillä, ja sitten kopioimme – tietysti, parhaat jutut kun on aina varastettuja tai lainattuja – kypäränheittokilpailun Toukoajoista, Collander paljastaa.  – Lisäksi oli eräänlainen pujottelukisa, kun tehtiin ihmisketju ja sitten köysilenkki pujoteltiin letkan läpi. Tämmösiä kilpailuja, jotka ei vaadi mitään voimaa. Ruotsalaiset kun aina haluaa sen köydenvedon ja muita voimalajeja, niin meillä oli tällaisia, jossa ei kenenkään tarvi rikkoa itseään.

Lisäksi meillä on menossa äänestys tapahtuman komeimmasta VMaxista, molemmista, Gen 1, ja Gen 2 -malleista saa äänestää sitä mielestään parasta. Äänestyslipukkeet ovat vielä keräystä vailla.

Pikaisesti silmäiltynä näitä pyöriä ilmeisesti modataan paljon?

– Ei ole kahta samanlaista VMaxia. Pystyy valokuvasta katsomaan, kuka on ollut paikalla, Collander vakuuttaa. – Jokaisessa on jotakin, vähintään pieni yksityiskohta, mikä erottaa pyörät toisistaan.

Raatsin kuorma-auto ja majoitus.

Raatsin kuorma-auto ja majoituspaikka.

Varmemmaksi vakuudeksi Collander osoittaa vieressä näkyvää myyntikatosta, jonka takana on iso kuorma-auto ja myytäviä pyöriä. 

– Täällä on paikan päällä hollantilainen Henry Raats, joka myy lisää kikkuloita, että saa yksilöidä oman pyöränsä. Ostokset saa asennettuna paikan päällä saman tien. Jos esimerkiksi haluaa tuollaisen leveämmän takavanteen, niin sekin on mahdollista. Oman vanteen voi antaa vaihdossa tai viedä mukanaan.

Meillä oli aika houkutteleminen, että saimme hänet tänne mukaan. Noin ison auton kuljettaminen on kallista, varsinkin, kun Suomeen joutuu aina tulemaan laivalla. Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan on helpompi kulkea.

Raatsin valmistama rungonjäykistin. Tai hanskankuivain. Näkökulmakysymys.

Raatsin valmistama rungonjäykistin. Tai hanskankuivain. Näkökulmakysymys.

Mikä on suosituin kilkutin?

– Vanteet ainakin ja kaikennäköiset pakoputket. Valikoima on pienempi kuin aiempina vuosina, koska hän on jäämässä eläkkeelle. Esimerkiksi tuossa pyörässä näkyvä rungon jäykiste, on ollut hänen tuotteitaan. Olemme sanoneet sitä hanskankuivaimeksi. Siihen voi laittaa sateen jälkeen märät hanskat moottorin viereen kuivumaan ja kuivuu nopeasti, Collander myhäilee.

Toni Collanderilla on Gen 2:n VMax ja takana näkyy hänen vaimonsa VMax.

Toni Collanderilla on Gen 2:n VMax ja takana näkyy hänen vaimonsa VMax.

Seuraavaksi menemme ihailemaan presidentin omaa VMaxia, jollainen on luonnollisesti myös hänen vaimollaan.

– On sillä harrastettu kiihdytysajoakin joskus, mutta moottoria ei ole viritetty, siinä on ne hevoset (200), mitä on tehtaalta tullut. Tuossa lähellä näkyvässä keltaisessa on turbo ja tehot jossain 200- ja 300 hevosvoiman välillä ahtopaineesta riippuen. Siinä on turbot molemmin puolin sylinteriryhmää.

Mitä ohjelmaa teillä on vielä tulossa?

– Seuraavaksi menemme syömään ja sitten kello 20 alkaa palkintojenjako. Sen jälkeen esiintyy DJ. Tämä ilta on monelle sellainen jäähdyttelyilta. Onneksi tästä on lyhyt matka satamiin, niin ei tarvitse lähteä kovin aikaisin.

Oletko itse tyytyväinen ralliin?

Nämä on sillai onnistuneet, kun väki on tyytyväistä. Aina tietysti mahtuisi enemmän väkeä. Ainakin suomalaisia olisi voinut tulla enemmän, kun on ollut tällainen kelikin ja majoituskapasiteettia oli tarjolla. Voi toki olla, että on vain ollut liian lämmin.

Ikaalisten Kylpylän kanssa on ollut helppo järjestää asioista, ovat tottuneita isoihin tapahtumiin, Collander päättää. 

Eläköityminen mielessä

Henry Raats. Mies on jäämässä hyvin ansaitulle eläkkeelle vielä tämän vuoden mittaan.

Henry Raats. Mies on jäämässä hyvin ansaitulle eläkkeelle vielä tämän vuoden mittaan.

Kävimme pikaisesti jututtamassa myös paikalle VMax-lisävarusteita myyvää Henry Raatsia. Millaista tavaraa kauppaatte?

- Teemme vanteita ja osia sekä pakoputkistoja ja tuomme niitä myyntiin. Ajokilometrejä tänne kertyy kaikkiaan 2500 ja laivamatka Travemunden kautta Helsinkiin ja takaisin. Pitkä matka, ja kallis.

Raatsilla oli myynnissä - riittävän? - leveitä vanteita.

Raatsilla oli myynnissä - riittävän? - leveitä vanteita.

Onko se sen arvoista?

- Noh, joo. Mutta matkustamme joka viikonloppu jonnekin myymään tavaroita. Viime viikonloppuna olimme Saksassa, sitä ennen Englannissa ja tämän jälkeen menemme Luxemburgiin. Olemme kiertolaisia, Raats kertoo. – Se on enemmän elämäntapa.

Mitä osia myytte eniten?

– Keinuhaarukoita ja vanteita sekä lisäksi kokonaisia pyöriä. Myymme niitä paljon, mutta muutaman kuukauden kuluttua lopetamme, sillä jään eläkkeelle, kun olen jo 74-vuotias.

Raatsilla matkassa olleita myyntipyöriä.

Raatsilla matkassa olleita myyntipyöriä.

Kysyimme myös, onko kukaan jatkamassa Raatsin toimintaa, mutta valitettavasti ei.

– Minulla ei ole ketään, joka jatkaisi, mutta toivottavasti voitte järjestää sen, Raats myhäili. – VMaxejkin on vielä myymättä, minulla on niitä viisi täällä mukana ja viisi kotona odottamassa.

Puolella miljoonalla eurolla kuulemma koko kokonaisuus varastoineen, pyörineen ja autoineen lähtisi, joten jos kiinnostusta on, niin meidän kauttamme saa Raatsin yhteystiedot.

– Niin, sitten se on ohi, 25 vuoden urakka ympäri Eurooppaa, Raats toteaa. 

Kun vielä kysyin, että oletko aivan varma eläkkeelle jäämisestä, niin vastaus oli selkeä:

– Näyttelyt ovat tältä vuodelta ohi, Hollannissa on yksi syyskuussa, hyvin iso tapahtuma. Sen jälkeen. Ja yksi syy on Internet. Takavuosina oli pakko ostaa paikan päältä, se oli ainoa tapa, ja silloin teimme hyvin rahaa. Nyt voit ostaa netin kautta kaiken, mikä vaikuttaa voimakkaasti tämäntyyppiseen kaupankäyntiin, Raats pahoittelee.

Raats oli matkassa myytävien pyörien ja kilkuttimien kuljettamiseen sopivalla kuorma-autolla. Mukaan mahtui myös paja, jossa voitiin asentaa ostetut lisävarusteet.

Raats oli matkassa myytävien pyörien ja kilkuttimien kuljettamiseen sopivalla kuorma-autolla. Mukaan mahtui myös paja, jossa voitiin asentaa ostetut lisävarusteet.

Aiheesta aiemmin:

Sunnuntai 30.3.2025 08:01

Mikä pitää valtakunnallisen, yhden pyörämallin mp-kerhon, voimissaan?

Keskiviikko 5.2.2025 09:01

Yamahan VMax power-cruiser 40 vuotta – luvassa hieno tapahtuma heinäkuussa – mukana myös mallin isä, pääsuunnittelija Ichijo-san

Tiistai 1.12.2020 11:32

Yamaha lopettaa ikonisen VMax-megamuskelimallin valmistuksen