Bonnevillen nopeusennätyskisaviikko järjestetään tänä vuonna 23-28. elokuuta. Tällöin Chris Rivas pyrkii rikkomaan voimassa olevan nopeusennätyksen 376.156mph / 605.697km/h, joka on Rocky Robinsonin nimissä. Hän ajoi sen 2010 Bonnevillessä Suzuki Hayabusa 2600:lla. 

Rivas luottaa puolestaan ennätysajolegenda Denis Manningin rakentamaan BUB Seven streamlineriin – ja haluaa todellakin murskata vanhan ennätyksen.

Rivasin mukaan kaikki tavoittelevat neljänsadan mailin nopeusrajapyykin ylittämistä, koska kukaan ei ole tehnyt sitä aiemmin.

Manningilla ja hänen BUB Seven Streamlinerillaan on tehty kaksi edellistä ennätystä, kuljettajana Chris Carr. Ensin vuonna 2006 ja sitten vuonna 2009, jolloin ennätys kirjattiin lukemin 367.382mph / 591.244km/h. Ennätys kesti 366 päivää eli niukasti yli vuoden, ennen kuin Robinson otti sen haltuunsa. Sen jälkeen menopeliä on vahvasti tuunattu.

Rivas on entinen Drag Racing mestari, ja myös hänen tyttärellään Caylalla on hallussaan ennätyksiä. Chris on tehnyt yhteistyötä Harley-Davidsonin kanssa, ja hänellä on useita kansallisia ennätyksiä, mm. 244 mph / 392.68km/h nopeusennätys Harley-Davidson Dyna Glidellä.

Chris Rivas siirtyi aikanaan autojen rakentelusta moottoripyöriin, koska hänellä oli Harleytä fanittava setä, ja mies myös totesi, että prätkällä pääsee ajamaan kovempaa vähemmällä rahalla kuin autolla. Ekan Harleynsä, pienen Sportsterin, hän osti 1992 ja yritti tehdä siitä niin nopean kuin mahdollista.

Ensi kertaa pyörällä varttimailille osallistuminen tuotti 12 sekunnin tuloksen, sittemmin pikkuhiljaa tulos parantui ensin 11 sekuntiin, kymmeneen ja lopulta yhdeksän sekunnin puolelle. Viimeisen neljännesmailinsa moottoripyörällä mies ajoi 6,9 sekuntiin, ja loppunopeus oli 308,928 km/h.

Vaikka sekä Drag Racingissä että nopeusennätysajoissa on kyse pyrkimyksestä äärimmäiseen nopeuteen, Rivas osoittaa myös miten erilaisia niissä käytetyt ajopelit keskenään ovat. Nopeusennätyspyörät ovat raskaampia ja niissä on kapeammat renkaat ja lisäksi ilmavirta kiertää torpedomaisen rungon ympäri.

– Bonnevillessä on myös sellainen asia kuin liikaa tehoa. Kiihdytysajossa periaatteessa väännät kaasun pohjaan ja pidät sen siellä loppuun asti, kun taas Bonnevillessä sinun on koko ajan pelattava kaasukahvan kanssa varmistaaksesi, että veto säilyy vakaana. Koska tulin Drag Racingin parista, oppimiskäytä oli syvä, ja minun oli opittava ajamaan moottoripyörää toisella tavalla, Rivas selventää.

Rivas on 170 cm pitkä ja painaa vain 70 kg, mutta silti hänellä on ahdasta Streamlinerin ohjaamossa. Onneksi ajoasento on sama kuin kiihdytysajossa.

– Mahdun siihen hädin tuskin. Makaan täysin takana istuimellani jalat edessä hyvin kallistuneessa asennossa. Lisäksi minulla on seitsemänpistevaljaat ja palopuku. Se on luultavasti turvallisin kilpa-ajomuoto, mitä olen koskaan kokeillut.

Saat käsityksen Rivaksen ajopelistä katsottuasi oheisen videon vuoden 2009 ennätysyrityksestä. Voit katsoa videon myös täällä.

Lähde: FIM Landspeed Records