Kiinnostavinta asiassa on, että Skyrider X6 muuttaa scifi-kirjallisuudesta tutun lentävän moottoripyörän kaupalliseksi todellisuudeksi, joka saattaa määrittää liikkuvuutta kokonaan uusiksi.
Kuickwheel'in lentävä moottoripyörä myytiin kesäkuussa kiinalaisella JD.com-huutokauppasivustolla. Tunteja kestäneen tarjouskilpailun jälkeen maailman ensimmäinen laite lajiaan myytiin noin 50 000 euron hintaan.
Kuickwheel Skyrider X6.
Skyrider X6 edustaa muutakin, kuin vain innovatiivista kulkuneuvoa. Se korostaa Kiinan kasvavaa dominointia älyliikkuvuuden ja kuljetusteknologian alalla. Kuickwheel on asemoinut itsensä pioneeriksi hybridiliikkuvuuden mahdollistavien laitteiden valmistajana, ja näyttää kolkuttelevan teknologioiden raja-aitoja muokatessaan scifi-konsepteja kaupalliseksi todellisuudeksi.
Maassa liikkuessaan Skyrider X6 on kolmipyöräinen moottoripyörä, jossa on kaksi pyörää edessä. Tämä parempien kaarreajo-ominaisuuksien turvaamiseksi. Samalla kaksi etupyörää mahdollistaa stabiilimman laskeutumisen.
Joka tapauksessa X6 toimii myös dronemaisena lentolaitteena, joka saattaa olla pelastus – tai kauhistus – ruuhkien kansoittamissa suurkaupungeissa.
X6 voi nousta ja laskeutua itsenäisesti, suunnitella omat reittinsä sekä kruisailla ilmassa matkustajan vain istuessa ja nauttiessa maisemista. Kontrollinhaluisille, tai sellaisille, jotka muuten vain itse haluavat ohjata laitetta, on tarjolla myös manuaalinen ohjausmoodi.
Laitteen myyminen huutokaupalla on mielenkiintoinen virstanpylväs urbaanin lentävän liikkumisen kaupallistamiseksi. Se saattaa kuvastaa markkinan luottamusta lentävien laitteiden teknologiaan ja sen potentiaalia kaupallisen kysynnän syntymiseksi. Lisäksi se kertoo kuluttajien kiinnostuksesta ja asettaa omalla tavallaan jonkinlaisen hintatason laitteelle. Hinnan voi katsoa olevan luksustasolla, mutta ei aivan tavoittamattomissa.
Skyrider X6 on kolmiulotteinen lähestymistapa urbaaniin liikkuvuuteen, laajentaen matkustusoptioita kirjaimellisesti ylöspäin. Keskikorkealle tai suhteellisen alas ilmaan sijoittuva liikenne ei tarvitse massiivisia rakennushankkeita tai vuosikymmenien suunnittelua, vaan toimii minimaalisella maahan sijoitettavalla infrastruktuurilla.
Entäpä ilmatilan täyttyminen?
Kuickwheel Skyrider X6.
Asiassa on ongelmansa. Olipa kyse lentävästä autosta, moottoripyörästä tai yhden hengen kuljettamiseen sopivasta "pelkästä" dronesta, on kysymys turvallisuudesta.
Uusi lainsäädäntö ei Kiinassa edellytä lentolupakirjaa ultrakevyiden koneiden, joihin X6 lasketaan kuuluvaksi, lentäjiltä. Toki luokka sisältää rajoituksensa, kuten 100 km/h maksimilentonopeuden, mutta se ei liene kynnyskysymys.
Kun erilaiset kevyet lentolaitteet lisääntyvät, ongelmaksi voi muodostua se, että nykyiset ilmaliikenteen hallinta- ja ohjausprotokollat, kuten lennonohjaus eivät kykene käsittelemään pienten, puoliautomaattisten henkilökohtaisten ilma-alusten liikennettä.
Ilman selkeää strategiaa, johon kuuluvat nimetyt lentokäytävät, laskeutumisalueet ja reaaliaikainen viestintä, tällaisten lentoajoneuvojen käytön aloittaminen voi luoda kaoottisuutta ja vaarallisia tilanteita.
Teknologian kypsyessä ja sääntelyprosessien selkiytyessä lentävät moottoripyörät voivat tulla helpommin saataville laajemmillekin kuluttajaryhmille. Historiallisen ensimyynnin myötä Kuickwheel mullisti kaupunkien ilmaliikenteen konseptista kaupalliseksi businekseksi, ja toi sen 70-luvun tulevaisuuden scifi-unelmista miltei jo nykyisyydeksi, jossa lentäminen on osa jokapäiväistä työmatkaa.
Tekniset ratkaisut mielenkiintoisia
Kuickwheel Skyrider X6.
Maassa-ajoa varten Skyrider X6:ssa on takapyörään sijoitettu sähkömoottori, joka mahdollistaa 70 km/h huippunopeuden ja 200 kilometrin matkan latauksella.
Lentotilaan vaihdettaessa laite käyttää 6-akselista 6-roottorista järjestelmää. Maksimi lentonopeus on 72 km/h, mikä mahdollistaa noin 20 minuutin lentomatkan. Se on riittävästi esimerkiksi hätäkuljetuksiin ja lyhyisiin työmatkalentoihin.
Skyrider X6:n runko on valmistettu hiilikuitukomposiittimateriaaleista ja ilmailuluokan alumiiniseoksesta. Se varmistaa rakenteellisen lujuuden ja lentoturvallisuuden samalla kun se maksimoi kevyen rakenteen. Kevyt runko parantaa lentotehokkuutta ja vähentää energiankulutusta.
Skyrider X6:ssa on 10,5 kWh:n akku, joka on yhteensopiva autojen tasavirtauslatauslatureiden kanssa. Akku latautuu noin tunnissa.
Laitteessa on automaattinen nousu/laskeutuminen, automaattinen reittisuunnittelu ja automaattinen vakionopeudensäätö, mikä alentaa huomattavasti käyttökynnystä ja mahdollistaa helpon aloittamisen jopa aloittelijoille.
Kuickwheel on varustanut Skyriderinsa erilaisin turvatekijöin Vaikka yksi moottori kuudesta vikaantuisi, laite säilyttää lentoturvallisuutensa.
Lisäksi lennonohjauslaitteissa on useita turvajärjestelmiä: Järjestelmätason varamekanismit maksimoivat lennon vakauden. Monimutkaisista sääolosuhteista tai lentotilanteista riippumatta laite pystyy lentämään vakaasti.
Hätätilanteiden varalta laitteessa on automaattisesti avautuva laskuvarjo, joka tarjoaa viimeisen suojan äärimmäisissä tilanteissa.
Sitä, milloin Skyrider X6 on noin vain ostettavissa, tarina ei vielä kerro.
Lähde: Kuickwheel.