Viiden miljardin rahoituskauppa

Amerikkalainen moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson myy osuuden rahoituspalveluyksiköstään, Harley-Davidson Financial Servicesistä (HDFS). Yritys säilyttää kaupan jälkeen määräysvaltansa HDFS:ssä.

Harley-Davidsonin osakkeet nousivat yli 16 % 30. heinäkuuta sen jälkeen, kun yhtiö ilmoitti myyvänsä yli 5 miljardin dollarin edestä HDFS:n kuluttajille myöntämiä Harley-Davidsonin moottoripyörien ostamiseen ja jälleenmyyjien varastojensa maksamiseen tarkoitettuja lainoja. Myytyjen lainojen osuus on noin 3/4 koko lainakannasta.

Harley-Davidson Fat Boy Gray Ghost.

Harley-Davidson Fat Boy Gray Ghost.

Lehdistötiedotteessaan Harley kertoi solmineensa pitkäaikaisen kumppanuuden KKR- ja PIMCO-rahoitusyhtiöiden kanssa HDFS:n nykyisten ja tulevien vähittäislainojen myynnistä.

HDFS jatkaa uusien kuluttajalainojen myöntämistä ja olemassa olevien lainojen hoitamista. Vuonna 2024 tytäryhtiön osuus Harley-Davidsonin liikevaihdosta oli noin 20 %.

Yhtiö ilmoitti aikovansa käyttää kaupasta käteisenä saatavasta noin 1,25 miljardista dollarista velan vähentämiseen 450 miljoonaa dollaria ja palauttavansa 500 miljoonaa dollaria osakkeenomistajilleen ostamalla takaisin osakkeitaan. 

Suunnitellun velan vähentämisen odotetaan vahvistavan Harleyn tasetta ja auttavan yhtiötä selviytymään epävarmassa liiketoimintaympäristössä, jota leimaavat tulliepävarmuudet ja kuluttajien luottamuksen menetys.

Velan vähentämisen ja osakkeiden takaisinoston jälkeen Harleylle jää vielä noin 300 miljoonaa dollaria.

– Odotamme, että tämä antaa meille joustavuutta investoida jopa 300 miljoonaa dollaria lisää rahaa tulevaisuuden kasvumahdollisuuksiin, pääjohtaja Jochen Zeitz totesi.

Tuloskehitys huolestuttava

Harley ilmoitti odotettua pienemmästä voitosta vuoden 2025 toisella neljänneksellä eikä myöskään antanut ennustetta koko vuoden odotuksilleen taloudellisten näkymien epävarmuutta heiluttelevan tullipolitiikan vuoksi.

Koko yhtiön voitto oli 108 miljoonaa dollaria, 88 dollarisenttiä per osake. Vuotta aiemmin samalla jaksolla se oli 218 miljoonaa, eli 1,63 $ per osake. Liikevaihto jaksolla laski 19% 1,3 miljardiin dollariin. Analyytikot odottivat 96 sentin voittoa per osake.

Harley-Davidson Pan America 1250 ST 2025.

Harley-Davidson Pan America 1250 ST 2025.

Harleyn liikevaihto laski 19% vuoden takaisesta. Se johtui osaksi suunnitelluista jälleenmyjäinventaarion pienentämisaikeista, ja osittain heikosta kysynnästä.  Myynti Pohjois-Amerikassa, merkin suurimmalla markkinalla laski 17 %. Harleyn osuus yli 600 cm3 moottoripyörien myynnissä alueella on laskenut reilusta 50 prosentista 32 prosenttiin. Toiseksi suurimmalla markkinalla Euroopassa pudotus oli vaisumpi, 5%.

Tullien vaikutus tulokseen oli -13 miljoonaa dollaria.

Liikevoitto moottoripyörämyynnin osalta (HDMC) oli 112 miljoonaa, jossa oli 69 % pudotus edellisvuoteen. HDFS:n vastaavat luvut olivat 70 miljoonaa $ ja laskua kaksi prosenttia.

HDMC:n liikevaihto laski 23% ja moottoripyörien toimitusten määrä 28% 36 000 pyörään. Kuluttajille toimitettujen pyörien määrä laski 15%.

Globaalisti jälleenmyyjien inventaario laski 28 % verrattuna vuoden 2024 toiseen vuosivarttiin.

Tytäryhtiö LiveWiren tappio oli 19 miljoonaa dollaria, ja se myi vain 55 sähkömoottoripyörää, kun vertailujaksolla myynti oli 158 kappaletta. Livewiren liikevaihto jaksolla oli 6 miljoonaa dollaria.

Puolen vuoden jakso

Livewire S2 Alpinista 2025.

Livewire S2 Alpinista 2025.

Liikevaihto vuoden 2025 ensimmäisen kuuden kuukauden ajalta putosi moottoripyörämyynnin osalta neljänneksen 2,125 miljardiin dollariin, rahoituspalvelujen osalta laskua oli 2 % ja liikevaihto 502 miljoonaa. Livewireä myytiin vain 9 miljoonan edestä, laskua 22%. H-D:n kokonaismyynti oli 2,636 miljardia dollaria ja liikevoitto laimennettua osaketta kohti 1,95 dollaria. Tullien aiheuttama lisäkustannus oli noin 17 miljoonaa dollaria.

Livewire teki tappiota puolivuotisjaksolla kaikkiaan 38,4 miljoonaa dollaria.

Uusi edullinen malli tuotantoon

Zeitz kertoi yrityksen julkistavan uuden pienikuutioisen ja edullisen, Yhdysvalloissa alle 6000 dollarin luokkaan osuvan, Sprint-mallin tuomisesta markkinoille vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä. 

Loppuvuoden osalta yrityksen johto kertoi odottavansa jälleenmyyjäinventaarion pienenevän edelleen kaksinumeroisin prosenttiluvuin ja vuoden lopun päättyvän "hyvin terveisiin jälleenmyyjäinventaariolukemiin".

Analyytikkojen kommentti Harley-Davidsonin näkymistä oli mielenkiintoinen:

"Harley-Davidsonin toisen vuosineljänneksen kohokohtia olivat HDFS-kauppa, joka vapautti 1,25 miljardia dollaria käteistä, sekä yhtiön omien osakkeiden takaisinosto-ohjelman kiihdyttäminen. Haastavasta markkinaympäristöstä ja laskevasta liikevaihdosta sekä laskevista kappalemääristä huolimatta yhtiö edistää uusia strategisia aloitteita, kuten alempihintaisia tuotelanseerauksia ja keskittymistä tulevaisuuden kannattavuuden parantamiseen. Johto luottaa edelleen yhtiön kykyyn selviytyä makrotalouden epävarmuudesta, hyödyntää uusia kumppanuuksia sekä edistää pitkän aikavälin kasvua ja osakkeenomistajien arvoa."

Lähteet: Harley-Davidson, Seeking Alpha, Milwaukee Journal Sentinel.