Honda RC174 Six on melkoinen peli pyöräkseen. Honda rakensi sen vain muutamassa kuukaudessa pärjätäkseen kisassa Yamahan kanssa. Sillä ajettiin 350cc Lightweight TT -luokassa, ja Mike Hailwood otti sillä voiton Junior TT:ssä 1967.
Honda Six nähtiin ensin TT-ajoissa vuonna 1965, jolloin kyse oli 250cc RC166-mallista. Jim Redman voitti sillä250cc TT-ajojen luokan. Kuusisylinterisen moottorin lisäksi pyörässä oli seitsemänpykäläinen vaihteisto, jotka molemmat olivat vallankumouksellisia siihen aikaan. Ääni- ja kierrosmaailma olivat uskomattomia. Myös Hailwood kirjasi voittoja pyörällä 1966 ja 1967.
Honda ei kuitenkaan lopettanut pyörän kehitystyötä siihen, vaan 1966 kehittivät 297cc version kisatakseen sillä 350cc-MM-sarjassa ja Mansaarella. Tällä pyörällä Hailwood teki yhden ikonisimmista suorituksista TT-kisojen historiassa voittaen Junior-kisan ja murskaten kierrosennätyksen 107,73 mph, 173,37 kmh, keskinopeudella.
Pyörän nelitahtimoottorin suoritusarvot olivat melkoiset, sen maksimiteho oli 67 hv/49 kW/17 000 rpm, joka on paljon noin pienikokoisesta moottorista, varsinkin aikakausi huomioiden. Pyörällä voitettiin kaudella 1967 seitsemän kahdeksasta GP-kisasta sinä vuonna, ja lisäksi Hailwood kuittasi maailmanmestaruuden sekä Honda valmistajien tittelin.
TT Podcastissa Mick Grant kertoi ihailustaan Honda Sixiä kohtaan ja toiveestaan olla voinut kilpailla kultaisella 1960-luvulla. Hän kuvasi konetta nopean kehitystyön ihmeeksi, sillä Honda rakensi sen vain kuukausissa pärjätäkseen Yamahalle Grand Prix -kisoissa.
Nyt yli puoli vuosisataa myöhemmin fanit saavat kuulla jälleen kerran tuon unohtumattoman moottorin ulvonnan kaikuvan ympäri saarta, kun Grant ajaaa RC174:n replikalla TT-radalla. Se on harvinainen tilaisuus nähdä kaksi legendaa yhdessä: yhden kaikkien aikojen mielikuvituksellisimmista kisamoottoripyöristä sekä ja yhden TT-ajojen kovimmista nimistä.
Senior Classic TT ajetaan Mansaarella perjantaina 29. elokuuta. Lisäinfoa osoitteesta: iomttraces.com/classic.
Lähteet: Mansaaren ajot, Wikipedia.