Insinööriopiskelija Alex Jennison tiimeineen on rakentanut Harley-Davidson Softailista biodpolttoaineella sekä/tai vanhalla ruuanlaittoöljyllä toimivan moottoripyörän. Pyrkimyksenä on vähentää hiilidioksidipäästöjä.
Lähestymistapa oli alkuun teoreettinen, mutta se piti panna myös käytäntöön, joten Softailiin asennettiin Kubotan dieselmoottori. Hanke tunnetaan nimellä BioMoto-projekti.
LinkedInissä Alex Jennison kertoi, että "12 kuukautta pohdittuani, miten dieselmoottori asennetaan moottoripyörään, olen rakentanut biodieselkäyttöisen Harley-Davidsonin ikään kuin tyhjästä. En voittoa tavoitellakseni. En näön vuoksi. Vaan todistaakseni asian: puhtaat polttoaineet ovat nykyään käyttökelpoisia."
Jennisonin järkeilyn takana on näkemys siitä, että vaikka monet pitävät sähköistä voimantuottoa vastauksena maapallon lämpenemisen estämiseen, teknologioiden kanssa on edelleenkin massiivisia ongelmia. Mukaan lukien käytettyjen mineraalien harvinaisuus ja rajallisuus sekä se, miten niitä kaivetaan, tuodaan ja viedään sekä niiden aiheuttamat konfliktit eri puolilla maailmaa.
Jennison osoittaa lisäksi sen, että valtaosa nykymekaanikoista on taitavia omalla alallaan, ja työskentelee jo bensiinikäyttöisten ajoneuvojen parissa.
Useimmat julkisten yhteisöjen ajoneuvokannat toimivat edelleen dieselillä ja sähköajoneuvoissa käytetään materiaaleja, joiden louhintaolosuhteet eivät kestä Jennisonin mielestä päivänvaloa.
"Entä jos yliopistot käyttäisivät ajoneuvoihinsa käsiteltyä jäteöljyä omista ruokaloistaan?” Jennison kyselee.
”Sen parissa tiimini ja minä työskentelimme Brittiläisen Columbian yliopistossa, UBC:ssä 15 kuukauden ajan. Kehitimme kylmään ilmastoon sopivaa biodieselteknologiaa yliopistomme 400 ajoneuvon laivaston operaattorin kanssa – vähentäen hiilidioksidipäästöjä 74 %. Ja asensin sen räätälöityyn dieselmoottoripyörään liikkuvana todisteena konseptin toimivuudesta.”
Diesel-kulkineeksi modatun Harley-Davidsonin moottori on peräisin Kubota-traktorista. Jennison ja hänen tiiminsä ovat muokanneet moottoria konseptinsa toimivuuden todistamiseksi. Tavoitteena on seuraavaksi kerätä tarpeeksi rahaa GoFundMe:n kautta, jotta Jennison voi suorittaa 1 200 mailin matkan diesel-Harrikallaan ja osoittaa maailmalle teoriansa paikkansapitävyyden.
"Hanke alkoi opiskelijoiden tutkimusaloitteena UBC:ssä. Nyt siitä on tullut jotain paljon suurempaa – kampanja, jolla muutetaan ajattelutapaamme kestävästä liikenteestä", opiskelija sanoo rahoitussivulla.
Tällä hetkellä GoFundMe:n kautta on tulossa rahaa miltei 6000 dollaria 7 000 dollarin tavoitteesta.
Ajoreissulla Jennison käy Yhdysvaltain länsirannikon seitsemässä tärkeimmässä yliopistossa kuten Stanfordissa, Berkeleyssä sekä UCLA:ssa, Kalifornian yliopistossa, avatakseen keskustelun biodieselistä, energiantuotannon etiikasta ja päästöistä.
Lisäksi hän vierailee matkan varrella yli 15:ssä Harley-Davidson myymälässä, Kannattaisiko hänen pyörähtää myös Milwaukeessa tarjoamassa ratkaisua H-D:n uudelle johdolle?
Jennisonin tavoitteena on mm. käydä reissun aikana henkilökohtaisia keskusteluja yli 6000 henkilön kanssa ja saada yli 100 000 impressiota sosiaalisen median kautta.
Jennison kertoi tavoitteistaan LinkedIn-tilillään täällä.