CFMoto 750SR-S.
CFMoton uutuus kantaa mallinimeä 750SR-S, ja se on valmistajan ensimmäinen nelisylinterinen moottoripyörä. Ei ole ollut mikään varsinainen salaisuus, että kiinalaisvalmistaja on työskennellyt jo jonkin aikaa nelisylinterisen sporttimallin kehitystyön parissa.
Varsin poikkeuksellisesti CFMoto on jo julkistanut uutuuden teknisistä tiedoista merkittävän osan. Kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetun nestejäähdytteisen moottorin tilavuus on 749 cm3 ja teho 82 kW / 110 hv / 10 250 rpm sekä maksimivääntö 80 Nm / 9000 rpm. Pyörä ei ole varsinainen tehotykki, mutta tehoa on kuitenkin riittävästi, ja epäilemättä siinä on CFMotolle ominainen tunnusmerkki: hinta-laatusuhde on kohdallaan.
CFMoto 750SR-S: ohjausiskunvaimennin vakiona.
Tiedossa ei vielä ole, mihin hintaluokkaan laite sijoittuu, ja milloin se tulee saataville Suomeen. Kilpakumppaneita ovat esimerkiksi Suzukin GSX-R750, GSX-8R ja Yamahan R7. Tosin harvemmat keskikoon sportbiket sijoittuvat enää juuri tähän kokoluokkaan, joten CFMoto on saattanut osua sopivaa slotiin.
CFMoto 750SR-S
CFMoto 750SR-S:ssä on USD-etuhaarukka, ja takaiskunvaimennin on sijoitettu alumiinista valettuun yksiaisaiseen keinuhaarukkaan. Täysin säädettävä jousitus on KYB:n käsialaa. Yläkolmiossa pitää majaa säädettävä ohjausiskunvaimennin. Hintaan – mikä se onkaan – kuuluvat myös Brembon nelimäntäiset radiaalisti asennetut monoblock-jarrusatulat edessä ja kisatyyliset ilmanohjaimet syöttämässä jäähdytysilmaa satuloille.
Muita 750SR-S:n ominaisuuksia ovat kaarre-ABS, iso, halkaisijaltaan 6,2 tuuman TFT-värinäyttö, Bluetooth-liitettävyys, avaimeton käynnistys, langattomat päivitykset ja ylöspäin toimiva vaihdeavustin, kaarteissa avustavat valot ja rengaspainevalvonta. Varsin lupaavasti ominaisuuksia siis.
CFMoto 750SR-S:n wingletit tuovat lisäpainoa etupyörälle kovemmissa vauhdeissa.
Kiinnostavaa kyllä, pyörää on myös testattu tuulitunnelissa, ja etuspoilereiden luvataan antavan etupyörällä 30 Nm downforcea korkeammissa nopeuksissa.
Istuinkorkeus on säädettävissä 805 tai 825,5 millimetriin. Märkäpaino on 222 kg, mikä ei tee pyörästä luokkansa keveintä.
Nelisylinterisyys näkyy myös ylpeästi ylösvedetyissä neljässä äänenvaimentimessa, kaksi pyörän kummallakin puolen. Moottorin nelisylinterisyyttä ei siis mitenkään peitellä, vaan se tuodaan näkyvästi esiin.
CFMoto 750SR-S
Kyse ei liene suorituskykyisimmästä sporttipyörästä, mutta speksien perusteella vaikuttaa siltä, että CFMoto on tuomassa luokkaan erittäin kiinnostavan vaihtoehdon, joka kohtuuhintaisena saanee monet vetämään ostohousut jalkaansa. Varsinkin, jos ulkonäkö vielä natsaa ostajakandidaatin silmään.
Lähteet: New Atlas, CFMoto.
CFMoto 750SR-S