“Useimmat ihmiset eivät koe, että sähkömoottorinen katupyörä voisi olla kilpailukykyinen, totesi Stark Futuren perustaja ja pääjohtaja Anton Wass Motorcyclenewsin haastattelussa. "Kun tuomme markkinoille sähköiset katupyörämme, muutamme tämän näkökulman.

"Olen vakuuttunut siitä, että kykenemme rakentamaan katupyöriä, jotka ovat merkittävästi parempia kuin bensakäyttöiset kaikissa pääkategorioissa, ja itse asiassa teemmekin niin. Emme vielä voi jakaa tietojamme ulkopuolisille, mutta meillä on sisäiset aikataulut asialle, ja työskentelemme kovasti."

Barcelonassa toimiva yritys on vielä tulokas moottoripyörien valmistajana – ensimmäiset Varg-motocross-pyörät näkivät päivänvalon joulukuussa 2021. Menestys on offroad-puolella ollut vakuuttavaa, ja ensimmäisen maantiekäyttöön rekisteröitävän enduromallinsa se esitteli loppuvuodesta 2024.

Alkuperäinen Stark Varg -motocrossari painoi 110 kg ja sen huipputeho on 80 hevosvoimaa. Materiaaleina oli käytetty eksoottisia materiaaleja, kuten hiilikuitua ja magnesiumia ja pyörän käyttöiän oletetaan ylittävän polttomoottoristen vastaavan.

Vargin sanotaan päihittävän 450-kuutioiset bensiinikilpailijansa, ja siinä on 6 kWh:n akku, jolla pystyy jopa kuuden tunnin ajoaikaan kohtalaisella vauhdilla, tai 35 minuutin ajoon GP-intensiteetillä.

Äskettäin Varg MX päivitettiin versioon 1.2., ja sen pitäisi olla aiempaa tehokkaampi ja helpommin käsiteltävä. Siinä on suurempi, 7,2 kWh:n akku, joka antaa 20% lisää ajoaikaa tai -matkaa, uusittu alusta ja vaihteisto sekä hienosäädetyt jousituksen asetukset ja päivitetty Arkenstone-näyttö integroidulla GPS-pohjaisella kierrosajan mittauksella. Näyttö toimii myös älypuhelimena. 

Stark Varg MX 1.2.

Stark Varg MX 1.2. Arkenstone näyttö on irrotettavissa ja toimii myös älypuhelimena.

Offroad-malliston menestys on johtanut räjähdysmäiseen myynnin kasvuun. Stark raportoi voitollisesta tämän vuoden toisesta neljänneksestä: liikevaihto oli 47 miljoonaa euroa ja voitto ennen veroja ja muita muuttujia oli 4,5 miljoonaa euroa.

"Myimme juuri alle 5000 pyörää yhdellä kvartaalilla ja olemme todella onnellisia tästä menestyksestä, Wass kertoi. "Olemme yhä nopeiten kasvava yritys Espanjan historiassa."

Wassin mukaan matkan varrelle on mahtunut haasteita, mutta yritys ei odottanut ennen tuotteen julkistusta, että kiinnostus olisi ollut niin suurta. Ensimmäinen Varg-motocrosspyörä julkistettiin 14.12.2021 ja se keräsi uskomattoman 9 miljoonan dollarin ennakkomyynnin ensimmäisenä päivänä.

Wass kertoi, että yrityksellä on työn alla Varg-pohjainen supermotomalli. Jotkut asiakkaat ovat jo muuntaneet enduro- ja motocross-malleja sellaisiksi.

Stark Varg EX, sähköpedon maantielaillinen enduroversio. Yrityksen uusin menestystuote.

Stark Varg EX, sähköpedon maantielaillinen enduroversio. Yrityksen uusin menestystuote.

"Uskomme, että Varg olisi upea alusta supermotolle. Olemme testanneet sitä todella pitkään, ja voin vahvistaa, että se tarjoaa ainutlaatuisen adrenaliiniryöpyn. Kaikki se vääntö, kaikki se teho, iskee sinuun välittömästi, ja kokemus on uskomaton."

Mitä kaikkia muita malleja Starkilta tulee tarjolle, on vielä arvoitus tällä hetkellä. Tosin ilmeisesti työn alla on joukko erilaisia katu- tai maantiekelpoisia malleja, spekseillä, jotka sopivat markkinoille.

Tällä hetkellä Starkit valmistetaan käsi 20 000 m2 tehtaassa lähellä Barcelonaa – tehtaan tuotantokapasiteetti on jopa 150 000 pyörää vuodessa. Osa uusista pyöristä tehtäneen kuitenkin lähempänä paikallisia markkinoitaan.

”Jos vertaa Aasian suosituimpia malleja Euroopan vastaviin, niin ne ovat erilaisia”, Wass toteaa. ”Joten mallit, joita valmistamme Aasiaa varten, myös valmistetaan siellä. Eurooppaan suunnatut mallit aiomme valmistaa täällä.”

Toisin sanoen tämä tarkoittaa, että isommat premium-pyörät on jatkossa suunnattu Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin ja pienemmät työmatkakäyttöön sopivat mallit taas Aasiaan ja muihin kehittyviin talouksiin.

Kannattaa tässä yhteydessä myös muistaa, että Stark Future tekee läheistä yhteistyötä Royal Enfieldin kanssa, jonka emoyhtiö Eicher Motors Ltd sijoitti siihen 50 miljoonaa euroa vuoden 2022 lopulla.

Osana yhteistyötä, RE ja Stark ovat työstäneet Enfieldin omaa Flying Fleaa, urbaania sähköroadsteria, jota on esitelty Starkin sähkömoottorilla ja akustolla ryyditettynä. Mallia odotetaan markkinoille 2026.

Stark Varg.

Stark Varg.

Siinä, missä Stark auttaa intialaisyritystä teknologian kehittämisessä, RE taas auttaa Starkia skaalaamaan tuotantoa ja parantamaan liiketoimintaansa.

Kisapuolella Starkilla on ollut vastoinkäymisiä, koska alunalkaen sääntöjen mukaan pyörien piti olla bensakäyttöisiä. Nyt tilanne on muuttumassa, useimmissa maissa sähköpyörillä voi jo osallistua.

Wassin mukaan suuret valmistajat yrittävät edelleen jarruttaa sähkömallien etenemistä, mutta edistystä tapahtuu koko ajan. 

Tällä hetkellä Stark Varg sijoittui FIM SuperEnduro World Championship -sarjassa viidenneksi ensimmäisenä täytenä sarjakautenaan, ja lisää sarjoja on tulossa. Toki MXGP pysyy vielä merkin ulottumattomissa kulissien takaisen politiikan vuoksi.

Aiheesta aiemmin:

Maanantai 11.8.2025 08:26

Stark päivitti sähkömoottorisen Varg motocross -mallinsa versioon 1.2

Tiistai 8.7.2025 08:05

Stark tarjoaa mahdollisuutta pidentää Varg-sähkömoottoripyöriensä tehdastakuun jopa neljään vuoteen

Perjantai 13.6.2025 06:32

Royal Enfield julkisti viralliset tiiserikuvat Himalayanin 750 cc- ja sähkömoottorisesta versiosta

Lauantai 17.5.2025 08:01

Varmistus: Royal Enfieldin sähkömoottorinen Flying Flea tulee myyntiin vuoden 2026 alussa

Perjantai 16.5.2025 09:41

Stark Future rikkoo myyttejä sähkömoottoripyörien valmistuksen kannattamaatomuudesta – ennätyskuukausi

Lauantai 14.12.2024 09:01

Stark Vargilta tulee maantiekelpoinen enduropeto

Perjantai 8.11.2024 13:14

Royal Enfield Himalayanin sähköinen testipenkki on edennyt jo versioon 2.0: yllätyksen tuottavat moottori ja akustot

Lauantai 7.1.2023 09:24

Intialaisjätti osti osuuden ruotsalais-espanjalaisesta Stark Futuresta, tehokkaimman sähkömotocrossarin valmistajasta