Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

EV Fun -konsepti on Hondan ensimmäinen sähköinen sportmalli. Hondan mukaan se tarjoaa keskikoisen bensiinimoottorisen moottoripyörän suorituskyvyn ja on "suunniteltu kaupallistettavan" vuonna 2025. Luvassa pitäisi olla huippuluokan käsiteltävyyttä ja sähkömoottorin tarjoamaa tärinätöntä ajoa. Nakupyörässä on futuristisia café racer -viitteitä.

Honda kertoo testanneensa ensimmäistä täysikokoista sähkömoottoripyöräänsä kaikkialla Euroopassa. Mallin kehitystyötä on johtanut insinööri, jolla on kokemusta useista valmistajalle tärkeiden polttomoottorimallien kehitystyöstä.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

EV FUN Concept esiteltiin ensimmäisen kerran EICMA-näyttelyssä Milanossa vuonna 2024. Se on keskikokoisen nakupyörän vastine, jossa on kiinteä akku ja autotason CCS2-pikalatausyhteensopivuus. Malli edustaa uusinta vastinetta Hondan lähestymistavassa nollapäästöiseen liikkuvuuteen.

Kehitystyötä on johtanut Masatsugu Tanaka, joka esiintyy Hondan julkistamalla videolla pyörän kuljettajana. Hän on työskennellyt Hondalla moottoripyörien parissa jo yli kaksi vuosikymmentä. Tanaka-san on liittynyt Hondaan suoraan lukiosta päästyään ja on unelmoinut siitä lähtien "maailman ykköspyörän" tekemisestä, ja hänen tuloksena oleva mallistonsa puhuu puolestaan.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Vuosina 1998–2006 Tanaka-san hioi CBR600F:n, CBR600RR:n, CBR1000RR Firebladen ja Gold Wingin ajo-ominaisuuksia ja käsiteltävyyttä ollessaan suuritilavuuksisten moottoripyörien testiprojektin johtajan roolissa. Vuodesta 2006 lähtien hän on ollut suurten projektien varajohtaja ja johtanut hittimallien, kuten VFR800F:n, VFR1200F:n, VFR1200X CrossTourerin, CRF1100L Africa Twinin ja NT1100:n, kehitystyötä.

Vuodesta 2022 lähtien hän on vastannut sähköistämisosaston kehityksestä ja dynaamisesta testauksesta.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

”Kehitimme Hondan ensimmäisen sähkökäyttöisen FUN-mallin avainkonseptin ”Be the Wind” ("Ole yhtä Tuulen kanssa") mukaisesti. Se tarjoaa sähkömalleille ainutlaatuisen hiljaisen ja tasaisen ajokokemuksen sekä koneen kanssa yhteenkuuluvuuden kokemusta, joka saa kuljettajat tuntemaan itsensä tuuleksi”, Tanaka-san selittää.

Tanaka-San kertoi soveltaneensa hankkeeseen 20 Honda-vuoden aikana kertynyttä tietotaitoaan luodakseen sähkömoottoripyörän, jota "on aidosti jännittävä ajaa". 

"Uusi Honda FUN EV on tulossa pian, ja odotamme innolla, että pääset kokemaan sen,” Tanaka-san päättää.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Aiheesta aiemmin:

Maanantai 11.11.2024 12:40

Hondalla mielenkiintoisia uutuuksia: sähköinen kevariskootteri, uusi GB350-malli, kaksi sähkökonseptia ja sähköisesti ahdettu V3 -moottori

Tiistai 13.9.2022 08:56

Honda avasi sähköistä tulevaisuuttaan: 10 sähköprätkämallia vuoteen 2025 mennessä

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.

Hondan EV Fun Concept naamioituna.