Olemme parhaillaan olleet muutaman viikon prätkäreissulla mm. Ranskassa, ja ajoimme kahdella moottoripyörällä parkissa olleen siviilivalvonta-auton ohi. Salama välähti molemmille. Tosi tyypillistä tapahtuneelle on, että kun muuten olimme ajaneet kutakuinkin nopeusrajoitusten mukaan, juuri tuossa kohtaa kontrolli kuitenkin petti. Tällä hetkellä olemme paluumatkalla kotiin, ja odotamme tietoa siitä, onko sakkovaade kulkeutunut perille asti ja minkä suuruinen se on.
Nopeusvalvontakamerat modernisoinnin kohteena Ranskassa
Nopeusvalvontakameroita uusitaan ja modernisoidaan Ranskassa parhaillaan. Monet vanhoista korvataan uudemmilla malleilla, jotka hyödyntävät tekoälyä kyetäkseen kohdentamaan valvontaa useampiin ajoneuvoihin kerrallaan.
Lisäksi merkkaamattomien siviilitutka-autojen määrä kasvaa jatkuvasti. Autoja operoivat yksityiset yritykset napatakseen kiinni ylinopeuksiin syyllistyviä. Tämä vapauttaa poliisin resursseja muuhun toimintaan.
Uusimpia ratkaisuja ovat kamerat, jotka kykenevät valvomaan liikennettä tien molempiin suuntiin. Näiden lisäksi on olemassa kaksisuuntaisia valvontatolppia, jotka voivat ottaa kuvaa sekä etu- että takarekisterikilvestä.
Ensimmäiset 114 molempiin suuntiin liikennettä valvovia kameroita asennettiin vuonna 2015, siitä lähtien niiden määrä on lisääntynyt ja ne ovat korvanneet vanhoja yksisuuntaisia ratkaisuja. Ranskan teillä onkin nähtävissä melkoisia vaikuttavat kookkaita ja monimutkaisia nopeusvalvontakamerahäkkyröitä.
Vaikka kiinteistä nopeusvalvontakameroista ilmoitetaankin liikennemerkein, merkitsemättömien siviilitutka-autojen valvonnasta ei. Ne voivat tehdä nopeusvalvontaa myös ajaessaan muun liikenteen seassa.
Aiheesta lisää Connexion Francen sivuilla.