Joukkueiden MM-kisat eli Motocross of Nations ajetaan tänä vuonna Yhdysvalloissa ja taso on hurja, kun otellaan motocrossin maailmanmestaruudesta. Potentiaalisia maajoukkuekuskeja on tänä vuonna loukkaantunut valitettavan paljon ja joukkueen kasaamisessa on ollut joukkueenjohtaja Kusti Mannisella ja Suomen Moottoriliiton valmennustiimillä tekemistä.
”Pakko myöntää, että tänä vuonna on ollut jopa harvinaisen paljon vastoinkäymisiä loukkaantumisten muodossa ja joukkueen kokoonpano on vaihtunut jo useampaan kertaan. Erityisen haastavaksi tilanteen tekee se, että kisa ajetaan Yhdysvalloissa, jolloin kisakaluston hankkiminen sinne ja sen jälkeen muuttaminen useampaan kertaan on hankalaa. Meillä oli useampi kuljettaja pohdinnassa Sampo Rainion korvaajaksi, mutta kuten MXON-joukkueen valinnassa muutenkin, painopiste on kansainväliseen uraan tähtäävissä ja siellä kilpailevissa kuljettajissa ja sitä kautta valinta kohdistui lopulta Saku Mansikkamäkeen. Päädyimme myös siihen, että Saku ajaa MX2-luokassa ja Kasimir Hindersson siirtyy ison luokan pyörällä MX Open-luokkaan. Kasse on varsin raamikas kuljettaja ja uskon, että iso pyörä sopii hänelle ja auttaa myös parempien starttien saamisessa. Kuten nykymotocrossissa aina, kisa ratkeaa hyvin paljolti jo startissa eli niissä pitää onnistua”, kertoo maajoukkuetta luotsaava Kusti Manninen.
Kapteeni uskoo joukkueeseensa
Joukkueen kapteenina kisaan lähtee jo seitsemän kertaa maajoukkueessa ajanut Jere Haavisto. Haavisto on ajanut tällä kaudella pääsarjanaan Saksan mestaruussarja ADAC:ia. Haavisto on kokenut kuski MM-areenoilla ja hänellä on pitkä kansainvälinen kilpailu-ura.
”Hyvillä fiiliksillä lähdetään, luvassa on hieno rata. Kiva päästä ajamaan Jenkkeihin, kun siellä tulee harvemmin ajettua. Siihen varaudutaan, että jokaisen jätkän on ajettava kauden parhaansa, että jatkoon päästään. A-finaaliin on mahdollisuudet, kun kaikki menee nappiin ja pikku onni on matkassa lähtöpaikan arvonnassa”, summaa tamperelainen Jere Haavisto, jolla on joukkueessa eniten kokemusta kansainvälisestä kilpailemisesta.
Kysyttäessä miltä tuntuu lähteä puomille jenkkihuippujen kanssa, vastasi Haavisto kylmän viileästi: ”On tullut sen verran MM-kisoja ajettua, ettei ne jenkkikuskit silleen jännitä.”
Ensikertalaisena joukkueeseen lähtee lohjalainen Kasimir Hindersson. MXGP:ssä Kymiringillä MM-debyyttinsä MX2-luokassa ajanut Hindersson on lupaava kuljettaja ja luonnollinen valinta joukkueeseen.
”Hyvin odottavaisin mielin ja eka kerta Jenkkeihin. Se on ollut itselle ainakin pieni unelma päästä sinne ajamaan ja nyt se toteutuu, joten hyvillä fiiliksillä ollaan. MXGP Kymiringillä oli mun debyytti MX2-luokkaan ja siellä huomasi hyvin intensiteetin ja sieltä sai hyvin kokemusta. Nyt vaan alle mahdollisimman paljon treeniä ja kovia vetoja, niin kyllä se siitä. Olen katsonut paljon videoita radasta. Rata on ihan uskomattoman hieno.” kertoo Kasimir Hindersson.
Joukkueen viimeisin lisäys on Sampo Rainiota paikkaava Saku Mansikkamäki.
”Niin siinä sitten kävi, joukkueessa ollaan. Hieno mahdollisuus ja olen kiitollinen siitä. Upea kokemus varmasti päästä Amerikkaan kisaamaan. Näillä eväillä ja puheilla sinne sitten mennään. Nyt kun loppukaudesta on saatu nousukiito viimeisissä kisoissa, niin innokkain ja odottavin mielin lähdetään kisaan mukaan haastamaan.” vantaalainen Saku Mansikkamäki kertoo pikakommennuksestaan joukkueeseen.
Motocross of Nations 2025
Vuoden 2025 Motocross of Nations (MXoN) eli joukkue-MM ajetaan 4.–5. lokakuuta Ironman Raceway -radalla, joka sijaitsee Crawfordsvillessa, Indianassa, Yhdysvalloissa. Kyseessä on lajin arvostetuin kansainvälinen kilpailu, jota kutsutaan usein myös “motocrossin olympialaisiksi”. Tapahtumaan osallistuu yli 30 maata, ja jokainen joukkue koostuu kolmesta kuljettajasta, jotka kilpailevat MXGP-, MX2- ja Open-luokissa. Samalla se on myös ainoa kilpailu, jossa kuljettajat edustavat kotimaataan kilpatallinsa sijaan.