QuantumScape Corporation ja PowerCo SE esittelivät maailman ensimmäiset sähköajoneuvoja varten kehitetyt kiinteällä elektrolyytillä varustetut litiummetalliakut Münchenin automessuilla.
Kiinteän elektrolyytin akut ovat enegiatiheämpiä, paloturvallisempia ja nopeammin latautuvia kuin perinteiset nestemäisellä elektrolyytillä varustetut Litium-akut. Kyse on läpimurtoteknologiasta, joten sikäli oli helppo ymmärtää, miksi akkuratkaisu esiteltiin Ducatin nykyisen omistajan, Volkswagenin osastolla, varsinkin kun esittely tehtiin Ducatin V21L -sähkömoottoripyörällä, jota käytetään MotoE-sarjan ajokkina.
Ducati V21L MotoE -konsepti ja sen voimanlähde sekä kiinteän elektrolyytin akusto.
Ducatin energiatiheät akkukennot koottiin QuantumScape Corporationin omalla Cobra-tuotantoprosessilla. Akkuratkaisu perustuu kiinteään elektrolyyttiin ja anodittomaan litiumiin toisin kuin perinteisissä litium-akuissa, joissa on nestemäinen elektrolyytti ja grafiittianodi.
Esittely on merkittävä virstanpylväs akkuteknologian kehityksessä ja merkitsee siirtymistä laboratoriotutkimuksesta ajoneuvosovelluksiin. QuantumScapen QSE-5-akkukennot, jotka valmistettiin yrityksen Cobra-tuotantoprosessilla, antoivat voiman Ducatille, joka oli varustettu Audin asiantuntijoiden suunnittelemalla akkujärjestelmällä.
Viisi suorituskykyetua
Kiinteään elektrolyyttiin perustuva akkuteknologia tarjoaa viisi kriittistä suorituskykyetua: paremman energiatiheyden, latausnopeuden, turvallisuuden, elinajan sekä kustannustehokkuuden. QuantumScapen teknologian energiatiheys on 844Wh/L ja latausnopeus välillä 10-80% vain 12 minuuttia.
Ducati V21L MotoE
– Tänään olemme ylittäneet kynnyksen mahdollisuudesta todellisuudeksi, totesi QuantumScapen pääjohtaja Siva Sivaram. – Uskomme, että kumppanuutemme PowerCon kanssa ja Ducatin toimiminen demonstraatiokumppaninamme antaa meille valmiudet skaalata mullistavaa teknologiaamme gigawattituntien tuotantoon.
PowerCon toimitusjohtaja Frank Blome korosti kehityksen merkitystä tehokkaille ajoneuvoille.
– Sähköautovallankumous on suurin muutos, jonka autoteollisuus on koskaan kokenut, Blome sanoi. – Kiinteän olomuodon akut määrittelevät uudelleen sen, mikä on mahdollista tehokkaille premium-ajoneuvoille, ja tämänpäiväinen historiallinen demo on vasta alkua.
San Josessa toimiva QuantumScape on strategisessa yhteistyössä Volkswagen-konsernin akkuvalmistukseen erikoistuneen tytäryhtiön PowerCon kanssa järjestelyllä, joka sisältää 131 miljoonan dollarin suuruiset maksut kahden vuoden aikana.
Kumppanusten tavoitteena on skaalata valmistuskapasiteettia ja mahdollistaa suurempien prototyyppikennojen toimitukset samalla, kun toteutetaan teknologian siirto, joka on tarpeen QSE-5-akkujen tuomiseksi globaaleille markkinoille. PowerCo aikoo yhdistää QuantumScapen akkuteknologian omaan valmistusosaamiseensa kaupallisen käyttöönoton nopeuttamiseksi.
Ducati V21L
Dorna siirsi MotoE-sarjan tauolle
Kuten kerroimme tänään, Dorna siirtää MotoE-sarjan toistaiseksi tauolle tämän kauden jälkeen. Syynä sähömoottoripyörien teho- ja suorituskykyominaisuuksien junnaaminen paikallaan. Lisää aiheesta tässä jutussa: Perjantai 12.9.2025. Sähkömoottoripyörien MM-sarja, MotoE, loppuu toistaiseksi – ei riittävää tehokehitystä
Ducatille ratkaisu merkinnee takaiskua sähkömoottoripyörien kehitystyössä, jossa se on voinut käyttää MotoE-sarjaa testilaboratorionaan.
Hiilikuidun ja muiden eksoottisten materiaalien käytöllä voi säästää vain rajallisen määrän painoa. Akun energiatiheyden ja tehopainosuhteen kasvattamisella painosäästöä voidaan saada aikaan paljon enemmän.
Ducati jatkaa kehitystyötä
Ducati V21L MotoE
Ducati tiedotti eilen torstaina jatkavansa V21L:n ja kiinteäelektrolyyttisten akkujen sekä polttomoottoreille vaihtoehtoisten teknologioiden kehitystyötään Dornan päätöksestä ja MotoE-luokan tauosta huolimatta.
Ducati loi aikanaan MotoE -hankkeen tavoitteenaan rakentaa yritykseen sisäistä osaamista, jotta se olisi valmiina, kun akkuteknologia mahdollistaa italialaisyrityksen arvojen mukaisen sähköisen maantiemoottoripyörän valmistamisen.
Ducati kertoo MotoE:n MM-vuosien aikana keränneensä suuren määrän dataa 18 lähtöruudukossa olleen kilpailijan pyöristä.
Kolmen vuoden aikana kennojen kehitys on mahdollistanut 8,2 kg:n painonsäästön V21L-prototyypin akkupaketissa – merkittävä vähennys, mutta silti riittämätön tekemään sähköisestä MotoGP-pyörästä yhtä kevyttä kuin polttomoottoripyörästä ja samalla takaamaan riittävän toimintasäteen.
Tästä syystä Ducati kertoi tekevänsä tutkimus- ja kehitystyönsä ohella yhteistyötä Volkswagen-konsernin yritysten kanssa jatkaakseen uusien teknologioiden tutkimista ja testaamista luodakseen energiatiheämpiä akkupaketteja. 8. syyskuuta esitelty V21L:n ensimmäinen prototyyppi IAA Mobility -näyttelyssä Münchenissä edusti ensimmäistä askelta kehityksessä, yrityksen tiedotteessa todetaan.
Lähteet: Ducati, Gearpatrol ja Electric Hybrid Vehicle Technology.
Aiheesta aiemmin:
Perjantai 12.9.2025 10:03
Sähkömoottoripyörien MM-sarja, MotoE, loppuu toistaiseksi – ei riittävää tehokehitystä