Ugandan pääkaupungissa Kampalassa asuva Dorothy Namwejje on kahden lapsen yksinhuoltaja, ja ajaa työkseen sähkömoottoripyörätaksia. Hän tienaa nykyisessä työssään huomattavasti paremmin kuin aiemmassa työssään pysäköinninvalvojana. Mutta ennen kaikkea Namawejje on pioneeri maassa, missä moottoripyörätaksien kuljettajat ovat melkein aina miehiä.

– Aiemmin pelkäsin tietä. Nyt omistan tulevaisuuteni, hän toteaa.

Namawejje on yksi nousevasta määrästä afrikkalaisia naisia, jotka ovat löytämässä työtä nopeasti kasvavasta sähköajoneuvoteollisuudesta ja sen sivutoiminnoista. Alan nopea kehitys avaa töitä, jotka olivat aiemmin saavuttamattomissa, kuten moottoripyörätaksin kuljettaminen ja moottoripyörien korjaaminen. Samalla, kun tuloksena on sukupuolten välisen tasa-arvon parantuminen, asiantuntijat toivovat, että siirtyminen sähköisiin moottoripyöriin voisi myös parantaa Afrikan suurkaupunkien pahenevan smogin, savusumun, täyttämää ilmaa.

– Ilman saastuminen on suurin ympäristöongelma ennenaikaisten kuolemien aiheuttajana, sanoo Sheila Aggarwal Khan, Yhdistyneiden Kansakuntien ympäristöohjelman (UNEP) teollisuus- ja talousosaston johtaja. – Ajoneuvokaluston sähköistäminen on elintärkeä askel kansanterveyden parantamiseksi – ja ihmishenkien pelastamiseksi.

Moottoripyörät liikenteen selkäranka

Moottoripyörät ovat monien afrikkalaisten kaupunkien liikenneverkoston selkäranka. Useimmat kymmenistä miljoonista pyöristä käyvät bensiinillä ja tuottavat kasvihuonekaasuja yhdessä haitallisten kemikaalien ja pienhiukkasten sekä typen oksidien kanssa. Yksistään Kampalassa kuoli ugandalaisen tutkimuksen mukaan ennenaikaisesti viimeisen neljän vuoden aikana yli 7200 henkilöä ilmansaasteiden aiheuttamiin sairauksiin

Moottoripyöriä kuljettavat enimmäkseen miehet. Esimerkiksi Ugandassa alle prosentti kaikista taksioperaattoreista on naisia.

Keniassa ja Ugandassa toteutettavan UNEP:n hankkeen tavoitteena on muuttaa tilannetta. Hanketta rahoittaa Saksan valtion kehitys- ja yhteistyöministeriö, ja se on kouluttanut yli 100 naista sähkömoottoripyörä- ja sähköpolkupyörätaksien kuljettajiksi, mekaanikoiksi ja yrittäjiksi. Kampalalainen Namawejje on yksi heistä. Hankkeen tavoitteena on vähentää saasteita, sillä sähköajoneuvoilla ei ole pakokaasupäästöjä, ja luoda samalla taloudellisen toimeentulon mahdollisuuksia.

Avartavia tarinoita

Kenian Homa Bay sijaitsee laajan Victorianjärven toisella puolella Kampalasta nähtynä. Täällä UNEP:n tukemassa projektissa naiset oppivat muun muassa aurinkopaneelien kunnossapitoa ja sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurin korjaamista. Carine Akoth, 27-vuotias kahden lapsen äiti, on yksi ohjelman läpikäyneistä naisista. Hän oppi kokoamaan sähkömoottoripyöriä.

– Ennen tätä koulutusta en ollut koskaan edes koskenut koulutettuun moottoripyörään – saati kuvitellut kokoavani sellaista, hän sanoo. Nyt hän haluaa avata sähköpyöräkorjaamon.

Homa Bayn keskuksessa on paljon samanlaisia ​​tarinoita. Hellen Atieno, 28-vuotias yksinhuoltajaäiti, löysi kutsumuksensa aurinkoenergiateknikkona.

– Aurinkopaneeleista ja akkujärjestelmistä oppiminen on avannut silmäni puhtaalle energialle, hän sanoo. – Ennen uskoin, että tämä ala on vain miehille, mutta nyt näen, että naisetkin voivat johtaa ja menestyä täällä.

Stereotypioiden murtamista

Kulttuuriset erot ovat kuitenkin edelleen olemassa. Keniassa vain 5 prosenttia sähköajoneuvojen kuljettajista on naisia. UNEP:n kumppanin WeTun raportissa todettiin, että miehet ilmaisivat usein ”epämukavuutta” vaimojensa työskennellessä taksialalla, jota on pitkään pidetty perinteisesti miesten alana. Homa Bayssa jotkut harjoittelijat keskeyttivät opintonsa perheestä saadun paineen vuoksi.

– Silti Homa Bayn ja Kampalan kaltaiset ohjelmat auttavat murtamaan stereotypioita, sanoo Liliane Felix. Hän on voittoa tavoittelemattoman Women Rising for Africa -järjestön johtaja ja UNEP:n tukeman Women on Wheels -projektin luoja, joka auttaa tarjoamaan sähköpyöriä naisille Victorianjärven alueella.

– Kohtaamme syvälle juurtuneita kuiluja sukupuolten välisessä osallisuudessa, avaamme ovia todellisiin mahdollisuuksiin, jotka olivat aiemmin ulottumattomissa, ja muokkaamme sitä, mikä on mahdollista naisille Afrikassa, Felix kertoo.

Sähköä uusiutuvista lähteistä

Kuljetusala on maailman toiseksi suurin planeettaa lämmittävien kasvihuonekaasujen aiheuttaja, heti energia-alan jälkeen. Moottoripyörien kysyntä kasvaa räjähdysmäisesti kaikkialla Afrikassa – hinku, jonka Kenia ja Uganda pyrkivät tyydyttämään sähköajoneuvoilla. Molemmissa maissa suurin osa sähköstä on peräisin uusiutuvista lähteistä, mikä tarkoittaa, että sähkömoottoripyörillä on suhteellisen pieni hiilijalanjälki.

Vaikka alle 1 prosentti kaikista afrikkalaisista moottoripyöristä on sähkökäyttöisiä, näiden ajoneuvojen myynti nousi Kansainvälisen energiajärjestön mukaan 40 prosenttia vuonna 2024. Nousua vauhdittaa osittain taloudellisuus. YK:n ympäristöohjelman (UNEP) kumppanina toimiva sähkömoottoripyöriä valmistava Zembo havaitsi, että kuljettajat säästävät vuosittain 500 Yhdysvaltain dollaria polttoaineessa verrattuna bensiinikäyttöisiin pyöriin.

Sähkömoottoripyörien suosion kasvu on toteutunut, vaikka monet afrikkalaiset eivät ole yhteydessä sähköverkkoon. Tämä on tehnyt tarkkailijat erityisen optimistisiksi teknologian tulevaisuuden suhteen.

– Afrikka ei odota latausinfrastruktuurin siirtymistä sähköiseen liikkuvuuteen – se on edelläkävijä omassa mallissaan, väittää Rob De Jong, UNEP:n kestävän liikkuvuuden yksikön johtaja. – Vaihdettavat akut, paikallinen valmistus ja puhdas taloudellinen logiikka ajavat tätä siirtymää nopeammin kuin skeptikot odottavat.

Moottoripyörätakseille myönnettävä tuki on osa UNEP:n laajempaa pyrkimystä edistää sähköajoneuvojen yleistymistä kehitysmaissa. Viime vuonna järjestö toimi aktiivisesti 60 maassa.

Lähde: Yhdistyneiden Kansakuntien ympäristöohjelma, UNEP.