Ducati Panigale V4 R:ssä on tuorein evoluutioversio tilavuudeltaan 998 cm3 Desmosedici Stradale R -moottorista. Se täyttää Euro 5+ ympäristönormit, ja tuottaa tehoa katulaillisessa versiossaan 218 hevosvoimaa.

Malli edustaa Ducati sporttipyörien seitsemättä sukupolvea, ja siihen on ympätty iso osa valmistajan MotoGP- ja Superbikekisoissa menestystä tuoneesta osaamisesta.

Panigale V4 R:ää valmistetaan numeroitu sarja.

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Moottori

Superbike-kisoja varten suunniteltu moottori on kehitetty Ducati Corsen, eli valmistajan kisaorganisaation vaatimusten mukaisesti, ja siinä on aiempaa enemmän vääntöä keskikierrosluvulla. Tehoa on 4000 kierroksesta alkaen 4 hevosvoimaa enemmän aina huipputehon 16 000 kierrokselle asti.

Vääntökäyrä on korkeammalla kuin aiemmassa mallissa. Siinä on 7 % parannut 6000 rpm:llä ja 3 % parannus maksimiarvossa 114,5 Nm / 12 000 rpm. Operaatio on edellyttänyt melkoisen määrän työtä Ducatin insinöörikunnassa, että samaan aikaan on pystytty täyttämään Euro 5+ normit ja tuottamaan yhtä paljon tehoa kuin aiemminkin sekä heikentämättä suoritusarvoja rata-ajossa.

Panigale V4 R yltää normipakoputkistolla 318,4 km/h huippunopeuteen, mutta kisaputkistolla (ei-katulaillinen) pääsee 330,6 km/h, joka aiemmin on ollut lähinnä MotoGP-pyörien ominaisuus.

Moottorin koko potentiaali voidaan ottaa käyttöön vaihtamalla pyörään kisaputkisto, jolloin teho nousee 235 hevosvoimaan. Viimeiset neljä lisäheppaa, jolloin moottori tuottaa 239 hv, saadaa kutiteltua ulos käyttämällä Ducati Corse Performance -moottoriöljyä.

Moottorin maksimikierrosmäärä on kuutosvaihteella 16 500 rpm, ja muilla vaihteilla 16 000 rpm. Huipputehon kierrosluku (Euro 5 putkistolla) on 15 500 rpm. Moottorissa on uudet, aiempaa 5,1 % kevyemmät männät ja uusi kampiakseli.

Aerodynamiikkaa

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Uudessa Panigale V4 R:ssä käytetään ensi kertaa tuotantomoottoripyörässä MotoGP:stä tuttuja alasivuilmaohjaimia (corner sidepods), ja Ducati Racing -kisavaihteistoa, jossa vapaa on ensimmäisen vaihteen alapuolella. Vaihteistossa on myös vapaavaihteen lukitus aivan kuten MotoGP-pyörissä. Sitä käytettäessä ei vahingossa voi vaihtaa vapaalle.

Aerodynamiikan parantamiseksi käytössä ovat myös wingletit, siipiohjaimet, jotka tuovat lisäpainoa etupyörälle. Alasivuilmanohjaimet taas on suunniteltu toimimaan kaarteissa, missä ne luovat maaefektiä, jolloin renkaisiin tulee lisää pitoa mahdollistaen nopeammat kierrosajat.

Panigale V4R:ssä on sama eturunko ja kevytrakenteinen symmetrinen keinuhaarukka kuin WSB-sarjan pyörissä. Tavoitteena on ollut suurin mahdollinen jäykkyys, jota tarvitaan maksimoimaan nykyisten slick-kisarenkaiden suorituskyky.

Katteen design perustuu vuoden 2025 Panigle V4:n, mutta siinä on suuremmat siivet, jotka luovat enemmän downforcea kuin aiemmin.

Pyörä on kisasuorituskyvyn varmistamiseksi varustettu Ducatin Corsen kehittämällä dynaamisella ilmanotolla, joka kasvattaa moottorin sisäänsä imemän ilman määrää. Se tuo jopa 1,3 hv lisäyksen huippunopeuden tuntumassa ajettaessa, mikä tuo suorituskykyetua suorilla.

Alustaa

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Istuimen/tankin ja jalkatappien yhdistelmää on siirretty 10 mm sisäänpäin verrattuna edelliseen V4 R:ään. Se tukee kuljettajaa aiempaa paremmin kisakäytössä; on helpompi päästä aerodynaamisesti oikeaan ajoasentoon, ottaa tukea jalkatapeista, ja jarrujen hallinta kaarteissa on parempaa.

Panigale V4 R:ssä on paineistettu Öhlinsin NPX25/30 etuhaarukka, jossa on 43 mm liukuputket. Takana on mekaaninen Öhlinsin TTX36 iskunvaimennin. Lisäksi pyörässä on saman valmistajan säädettävä SD20 ohjausiskunvaimennin.

Koska pyörä on suunniteltu kilvanajoa varten, V4 R tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia säätää setupia sopimaan eri radoille ja kuljettajien ajotyyleille. Keinuhaarukan kiinnnityskohtaa voidaan säätää neljään asentoon kahden millimetrin askelin. Samoin takapään korkeus on säädettävissä jousituksen avulla. 

Eri sensoreiden välittämä data integroidaan moottoripyörän toimintaa seuraaviin signaaleihin ja kerätään Ducati Data Loggerilla (DDL). Se on uusi ammattikäyttöön tarkoitettu datankäsittelyjärjestelmä, joka vähentää moottoripyörän säätöihin tarvittavaa aikaa.

Uuudessa Panigale V4 R:ssä on taotut alumiinivanteet ja Pirelli Diablo Supercorsa SP v4 renkaat. Rengaskoko edessä on 120/70 ZR 17 ja takana 200/60 ZR 17. Rata-ajossa voidaan käyttää samoja renkaita kuin Superbiken MM-sarjassa ilman että pyörässä tarvitsisi muuttaa mitään. Silloin koot ovat edesssä 125/70 ja takana 200/65. Tarjolla on näihin renkaisiin myös eri korkealuokkaisia materiaaliseoksia, kuten SC0, superpehmeä SCX ja SCQ, joka on varattu vain aika-ajokäyttöön.

Etujarrusatulat ovat uudet Brembon Hypuret, ja etulevyt ovat halkaisijaltaan 330 mm. Järjestelmä tarjoaa erinomaista jarrutustehoa.

Elektroniikkapaketti

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Valmistajan mukaan uuden V4 R:n elektroniikkapaketti on kehittynyt merkittävästi edelliseen malliin verrattuna. Kiitos kuuluu erityisesti Ducatin kisaorganisaation kehittämälle Ducati Vehicle Observer (DVO) algoritmille, sekä kaarre-ABS:ää ja linkitettyä jarrutusta säätävälle sovellukselle, joka debytoi Panigale V4:ssä. Se mahdollistaa ammattikuljettajien käyttämien ajotekniikoiden soveltamisen ja tuottaa selkeästi parempi tuloksia Panigale V4:n verrattuna. Race Brake Control salli paljon vahvemman takajarrupaineen käytön kuin Panigale V4:ssä, kiitos aiempaa tarkempien laskumenetelmien, jotka ottavat huomioon eri kallistuskullmat. Tämä mahdollistaa jarrutuspisteen siirtämisen edemmäs kaarteessa, kun järjestelmä mahdollistaa paremman pysähtyvyyden jarrutuksen loppuvaiheessa takapyörän ollessa lukkiutumisen partaalla.

Myös uusi moottorijarrutuksen hallintajärjestelmä vaikuttaa tähän, kiitos DVO:n.

Elektroniikkapakettia hallitaan halkaisijaltaan 6,9 tuuman mittaristonäytön avulla, ja se tarjoaa kaksi eri näyttömoodia: Track ja Road. V4R R:ssä on vielä erikseen ratakäyttöön kehitetty Grip Meter -toimintonäkymä, joka auttaa kuljettajia pääsemään maksimisuoritukseen esittämällä graafisesti arvion kulloinkin saatavilla olevasta pidosta.

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Lisävarusteet

Saatavilla on myös lisävarusteita, kuten Ducati DAVC Race Pro -ohjelmisto, jolla voidaan optimoida moottorin kalibrointi ja hallintastrategiat. Tai Ducati Data Logger, hiilikuituvanteet (950 grammaa kevyemmät kuin mukana tulevat), Pro- ja Pro + etujarrupaketit jne.

Ducati Panigale V4 R tulee myymälöihin Euroopassa marraskuussa 2025.

Panigale V4 R

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

  • - Väri: Ducati Red.
  • - Moottori: Desmosedici Stradale R, 998 cm3. Maksimiteho 218 hv / 15 750 rpm. (235 hv / 15 750 rpm kisaputkistolla, 238.5 hv käytettäessä lisäksi Ducati Corse-moottoriöljyä).
  • - Taottu teräksinen kiertokanki.
  • - Uusi, tehokkaampi ilmanotto
  • - 5,1 % kevyemmät DLC-päällystetyt alumiinimännät,
  • - Ducati Racing -kisavaihteisto (DRG) ja vapaavaihteen lukitus (DNL)
  • - Poratut, kuulapuhalletut kiertokanget
  • - Titaaniset imuventtiilit
  • - Ovaalit ruiskuringot, 56 mm
  • - Muuttuvamittaisia imuputkia lyhennetty 10 mm mallivuoteen 2024 verrattuna
  • - Kansien imukanavat optimoitu
  • - Sprintfilter P08 korkean läpäisevyyden ilmansuodin
  • - Märkäpaino ilman polttoainetta, 186.5 kg
  • - 17-litran aluminiininen polttoainetankki
  • - Käsin säädettävä Öhlins NPX 25-30 paineistettu etuhaarukka, joustomatka 125 mm.
  • - Käsin säädettävä Öhlinsin TTX36 takavaimennin
  • - Käsin säädettävä Öhlinsin ohjausiskunvaimennin
  • - Takoalumiiniset vanteet
  • - Litiumakku
  • - Brembo Hypure monobloc-jarrusatulat
  • - Pirelli Diablo Supercorsa V4 renkaat
  • - MotoGP:stä johdetut alasivuilmanohjaimet
  • - Suuremmat etusiivekkeet
  • - Ducati Vehicle Observer Strategy
  • - Uusimman sukupolven elektroniikkapaketti, 6-akselinen IMU-yksikkö: Kaarre-ABS linkitetyllä jarrutuksella ja Race Brake Control, vetoluistonesto (DTC) DVO, Liukumisenhallinta (DSC); Ducati Wheelien hallinta (DWC) DVO; Ducati lähtöavustin (DPL) DVO; vaihtoavustin (DQS) 2.0; Moottorijarrutuksen hallintajärjestelmä (EBC).
  • - Uusi 6.9" TFT -mittaristo 8:3 kuvasuhteella.
  • - Ajotapavalinnat (Race A, Race B, Sport, Road, Wet)
  • - Täys-LED ajovalot päivänajovaloineen
  • - Yhden hengen istuin 

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.

Ducati Panigale V4 R vuosimallia 2026.