Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Hondan kuusisylinterinen CBX 1000 on ollut moottoripyörävalmistuksen historiassa melkoinen virstanpylväs ja ikoni, kun se julkistettiin, vuonna 1978. Se oli tajunnanräjäyttävä uutuus upeinen käyntiäänineen ja sadan hevosvoiman tehoisine tilavuudeltaaan 1047 cm3 moottoreineen.

Aikaa myöten siitä on muodostunut melkoinen, miltei pyhä kulttiklassikko. Mutta entä nyt, kun miltei 50 vuotta myöhemmin portugalilainen moottoripyörien kustomoija ja rakentelija Unik Motorcycles on tehnyt vuosimallin 1982 Honda CBX:stä todella hienon Neo-Retroversion. Onko kyseessä pahin pyhäinhäväistys vai tekeekö kustomointi oikeutta mallille?

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Kyseessä on tietysti makuasiakin, mutta täytyy todeta, että mallin modaamisessa on onnistuttu varsin hienolla tavalla. Pyörän moottori on edelleen upeine 6-6 pakoputkistoineen ja äänenvaimentimineen pääosassa, ja värimaailma ja muotoilu sitovat sitä Hondan modernimpiin Neo-Retro-malleihin.

Unik Motorcyclesin perustajat Tiago Goncalves ja Luis Costa nimesivät rakentamansa CBX:n "Tatsumakiksi". Tiago ja hänen tiimikaverinsa pyrkivät rakentamaan pyörästä café racer -mausteisen ja samalla parantaa merkittävästi sen suorituskykyä. Pyörä siis purettiin alkutekijöihinsä, mutta polttainetankki ja laatikkomainen takavalo säilytettiin ennallaan kertomassa alkuperäisestä DNA:sta.

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Takakeinuhaarukka vaihdettiin Triumph Street Triplen vastaavaan, ja samalla tavoin etuhaarukka joutui vaihtoon. Tilalle asennettiin vuosimallin 1994 Kawasaki ZX-9 etuhaarukka, jonka jouston pituutta kasvatettiin 60 mm. Vanteet vaihdettiin 17-tuumaisiin molemmissa päissä, ja niillä pyörivät nyt Dunlopin renkaat, takana 180 mm leveänä.

Jarruja terästettiin ja niiden levyt uusittiin. Kuusisylinterinen moottori tarkastettiin perinpohjin ja sitä uusittiin tarvittavilta osin. Siihen asennettiin uusi vaihteisto, jossa on aiempaa lyhyemmät välityssuhteet ja ilman sisääntulosta vastaa nyt K&N:n ensiluokkainen ilmansuodatin.

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Pakoputkisto tehtiin ruostumattomasta teräksestä ja se on mallia 6-6. Kummallakin puolen pyörää on siististi pinottuna 3 muhkeaa äänenvaimentajaa. Kaikki elektroniikka uusittiin Motogadgetin ohjausyksiköllä ja Bluetooth-liitettävyydellä.

Visuaalisella puolella Goncalves ja Costa pyrkivät pitämään CBX:n spiritin elossa ja samalla tekemään siitä ajattomamman. Takarunkoa lyhennettiin ja sivukatteita pienennettiin samalla, jotta muoto olisi puhtaampi.

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Musta nahkasatula on yrityksen omaa käsialaa. Edessä lasikuituinen lokasuoja korvaa alkuperäisen. Etukate on samoin uusi, samoin kirkas tuulilasi, ja kate ympäröi LED-ajovaloa.

Ohjaamoon Unik Motorcycles asensi monitoimiohjaimen, Highsider-peilit ja clip-on ohjaustangon, jossa on valaistut katkaisimet, Motogadgetin kahvat ja Maguran HC1 etujarrun pääsylinteri.

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Tatsumakin väritys on onnistunut mustan ja pinkin sekoitus, jossa pinkki näkyy korostevärinä katteessa, polttoainetankissa ja peräosassa.

Kyllä tällaista kelpaa katsella, ja vielä mielenkiintoisempaa olisi ajaa sillä, äänet ovat epäilemättä mahtavat.

Lisätietoja Unik Motorcyclesin sivuilta.

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki

Honda CBX 1000 Tatsumaki