Ducati V4 Multistrada Rally vuosimallia 2026.
Moottori
Ducati Multistrada V4 Rallyn moottorissa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia, vaan se on sama 1158 cm3 Granturismo kuin ennenkin. Teho on uudesta Euro 5+ -yhteensopivuudesta huolimatta pysynyt ennallaan, ja on 125 kW / 170 hv / 10 750 rpm ja maksimivääntöä 123,8 Nm / 9000 rpm. Vääntökäyrän pitäisi valmistajan mukaan olla varsin lineaarinen.
Moottorin kahden taaemman sylinterin deaktivoinnissa noudatetaan uutta strategiaa, ne "sammutetaan" tyhjäkäynnillä ja alhaisilla nopeuksilla polttoaineen kulutuksen ja päästöjen minimoimiseksi. Moottorin kampiakseli kiertää vastapäivään, mikä eliminoi pyörän hyrrävoimien vaikutuksia ajoon.
Ducati V4 Multistrada Rally vuosimallia 2026.
Ajomukavuus
Rally-mallin alustassa on pidemmät joustot kuin muissa Multistrada V4 -malleissa ja se soveltuu näitä mukavampaan matkalaisen ja matkatavaroiden kanssa ajamiseen. Lisäplussana on suurempi, 40 mm leveämpi ja 20 mm korkeampi tuulilasi, joka tarjoaa parempaa suojaa ilmanpyörteiltä myös matkustajalle.
Kaksi päällä ajon ominaisuuksia on pyritty parantamaan nostamalla kaksiaisaisen alumiinisen takakeinuhaarukan laakerointikohtaa aiempaa ylemmäs.
Ducati V4 Multistrada Rally vuosimallia 2026.
Elektroniikka valvoo, ohjaa ja avustaa
Elektroniikkaa on aiempaa enemmän. Rally on varustettu tutkatoimisella etutörmäyksen varoittimella sekä valmistajan MotoGP-käyttöön kehittämällä Ducati Vehicle Observer- (DVO) eli ajoneuvon havainnointi-algoritmilla. DVO käsittelee pyörän 70 eri sensorin antamaa tietoa yhdistäen niiden tuottaman datan inertiamittausyksiköstä (IMU) tulevaan datavirtaan. Tietoa käytetään kuljettajaa avustavien järjestelmien – esimerkiksi vetoluistoneston, etupyörän noston, sekä yhdistetyn lukkiutumattoman ABS-jarrujärjestelmän – hallintaan. Kaikki nämä toimivat kaarteissakin.
Ducatin Electronic Combined Braking System toimii sekä edestä-taakse että takaa-eteen. Eli kun takajarrulla jarruttaa, jarrutus vaikuttaa myös etupyörään ja päinvastoin. Jarrutusvoiman optimoimisessa hyödynnetään sekä DVO:n että IMU:n antamia tietoja. Rally-mallia varten Ducati on viilannut järjestelmää siten, että se huomioi myös mahdollisen matkustajan ja muun kuorman vaikutuksen ja pyrkii pitämään pitkittäiskallistuksen minimissään jarrutuksen aikana ja siten parantamaan kyydissä olijoiden mukavuutta.
Ducati V4 Multistrada Rally vuosimallia 2026.
Pyörässä on tubeless-pinnavanteet ja keskiseisontatuki sekä lämmitettävät kahvat ovat nyt vakiona.
Uusittu semiaktiivinen mukautuva alusta
Semiaktiivisen Skyhook -jousitusjärjestelmän (DSS EVO, joustomatka 200 mm) toimintaa voidaan nyt säätää myös ajon aikana ajotapavalinnasta riippumassa. Se tarjoaa myös automaattisesti säätyvän vaihtoehdon sekä automaattisen tai käsin ohjattavan madallus-toiminnon. Tavoitteena on parantaa pyörän hallintaa paikallaan oltaessa sekä hitailla nopeuksilla ajaessa. Toiminto laskee pyörän takapäätä alle 10 km/h nopeuksissa. Rally-mallille Ducati on asettanut kaksi eri nopeusarvoa, jolloin pyörä nostaa takapäänsä normaalikorkeuteen. Teillä ajettaessa istuinkorkeus palaa normaaliksi yli 50 kmh nopeuksissa, ja tien ulkopuolella ajettaessa se nostaa pyrstönsä normikorkeudelle jo 20 kmh nopeudessa.
Ducati V4 Multistrada Rally vuosimallia 2026.
V4 Rallyn päivitetty, adaptiivinen DSS EVO -jousitusjärjestelmä pystyy ymmärtämään ajetun reitin erikoispiirteitä, ja ottamaan huomioon myös kuljettajan ajotyylin minä hetkenä hyvänsä, ja säätämään jousituksen hydrauliikkaa varmistamaan tilanteeseen parhaiten sopivan hallinnan ja mukavuuden.
Jarrupuolella Rallyssä on huomioitu niin ikään kyytiläisen mahdollinen mukana olo, joten takajarrulevyä on suurennettu halkaisijaltaan 280 mm suuruiseksi. Pyörässä on myös rengaspaineen valvontajärjestelmä sekä molempiin suuntiin toimivan vaihdeavustimen seuraava versio, Ducati Quick Shift 2.0.
Ducati V4 Multistrada Rally vuosimallia 2026.
Vuosimallin 2026 V4 Rallyssä on myös aiempaa parempaa yöajoon sopivaa näkyvyyttä tarjoavat ajovalot kaarreajovalojen kera. Varsinainen pääajovaloklusteri on tehokkaampi ja uusi "Coming Home" -toiminto mahdollistaa etuvalon päällejäämisen muutamaksi sekunniksi pyörän sammuttamisen jälkeen, jolloin kotiinpaluu pimeällä on helpompaa.
6,5 tuuman väri-TFT mittaristonäyttö on muuten entisensä, mutta sen käyttöliittymä on uusittu, mikä mahdollistaa tehokkaamman ja monipuolisemman jousituksen hallinnan. Järjestelmässä on Ducati Connect -sovelluksen avulla käytettävä karttanavigointitoiminto. Sovellus tukee puhelimen käyttöä puheluihin vastaamiseen tai musiikin kuunteluun kypäräpuhelimen kanssa.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati myös esitteli mallille uuden värivaihtoehdon, Jade Green/Brushed Aluminum -väriteemalla. Mallissa on kullanväriset vanteet ja sen polttoainetankki on harjattua alumiinia. Toinen vaihtoehto on perinteinen Ducati Red/Brushed Aluminum mustilla vanteilla.
Kolme varusteversiota
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Rally-malli tulee myyntiin kolmena eri versiona. Radar-vaihtoehto pitää sisällään mukautuvan vakionopeudensäätimen, sokeiden pisteiden ilmaisimen sekä etutörmäysvaroittimen.
Adventure Travel & Radar -paketti tuo mukaan vielä alumiiniset sivulaukut sekä sähköllä lämpiävät kuljettajan ja kyytiläisen istuimet. Sivulaukkujen kiinnityspisteiden paikkaa on muutettu, jotta saadaan matkustajalle enemmän jalkatilaa.
Täys-Adventure versiossa settiin kuuluu lisäksi Akrapovičin äänenvaimennin ja hiilikuituinen etulokasuoja.
Vuosimallin 2026 Multistrada V4 Rally tulee Euroopassa myyntiin marraskuussa, milloin Suomeen, sitä emme tätä kirjoittaessamme vielä tiedä, kuten emme hintaakaan.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Moottorin öljynvaihtoväli on 15 000 km, mutta venttiilien säädön tarkastusväli peräti 60 000 km. Lisäksi pyörään kuuluu neljän vuoden mittainen kilometrirajoitukseton 4ever Ducati takuu sekä Roadside Assistance -ohjelma, jota tukee 800 virallisen Ducati-myyjän verkosto 90 eri maassa.
Multistrada V4 Rally
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
- Moottori: 1,158 cc Ducati V4 Granturismo 1158 cm3. Euro 5+ -yhteensopiva. Teho 125 kW / 170 hv / 10 750 rpm. Maksimivääntö 123,8 Nm / 9000 rpm. Alumiinin monokokkirunko, teräputkesta valmistettu takarunko, alumiininen kaksiaisainen takakeinuhaarukka.
- Alusta: Semiaktiivinen Marzocchi Adaptive Ducati Skyhook Suspension (DSS) elekstronisesti ohjattu jousitus, jossa Autolevelling, Automatic Lowering Device sekä Easy Lift -toiminnot. Joustomakta edessä ja takana 200 mm. Rengaskoot: edessä 120/70-19" ja takana 170/60-17". Tubeless-pinnavanteet. Renkaat: Pirelli Scorpion Trail II. Jarrut: Bosch-Brembo ABS 10.3ME kaarteissa toimiva ABS-jarrujärjestelmä, uusi yhdistettyjen jarrujen strategia. Etujarrulevyt 330 mm. Brembo Stylema nelimäntäiset radiaalisatulat. Isompi 280 mm takajarrulevy. Suurempi, 20 mm korkeampi ja 40 mm leveämpi tuulilasi.
- Tehokkaammat täysin LED -valot. DRL, Coming Home -toiminto ja Ducati-kaarrevalot (DCL). Mittaristo 6.5" täysvärinen TFT. Bosch Inertial Measurement Unit (IMU). 4 tehovalintaa. 5 ajotapavalintaa (Sport, Touring, Urban, Enduro, Wet). Ducati Wheelie Control (DWC) DVO. Ducati Traction Control (DTC). Engine Brake Control (EBC). Ducati Connect. Ducati Quick Shift (DQS) 2.0. Tutkajärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin. Sokeiden pisteiden varoitin sekä edestä tulevan törmäyksen varoitin. Vehicle Hold Control (VHC). Keskiseisontatuki. Istuinkorkeus säädettävä 870-890 mm. Märkäpaino ilman polttoainetta 240 kg. Akseliväli 1572 mm. Polttoaineenkulutus (valm. ilm.) 6,6 l/100 km.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally mallivuodelle 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.
Ducati Multistrada V4 Rally vuosimallia 2026.