Japan Mobility Show järjestetään Tokiossa 29. lokakuuta - 9. marraskuuta ja Yamaha on mukana omalla osastollaan. Näytille tulee kaikkiaan 16 eri mallia, joista kuusi on maailmanensi-illassa. Mukana on sähköisiä moottoripyöriä, polkupyöriä, kolmi- ja nelipyöriä sekä pyörätuoleja, soittimia ja äänentoistoon liittyvää elektroniikkaa. Yamaha kun tunnetusti on monialayritys.
MOTOROiD:Λ tekolyä ja uudenlaista liikkuvuutta
MOTOROiD:Λ
Kiinnostavin protoista on – ainakin toimituksen mielestä – itsestään pystyssä pysyvän moottoripyörän proton kolmannen sukupolven edustaja MOTOROiD:Λ. Kyseisestä mallia on vahvistettu tekoälyllä ja kaaduttuaan se pystyy eri moottoreitaan aktivoimalla kömpimään itsekseen ylös.
Yamaha pystytti Motoroid-hankkeen tutkiakseen koneen ja ihmisen välisen suhteen uusia mahdollisuuksia. Ensimmäinen konseptiproto julkistettiin 2017. Se kykeni pysymään itsekseen pystyssä ja kommunikoimaan kuljettajansa kanssa.
Tätä seurasi vuonna 2023 MOTORoiD2, joka osoitti, että sekä kuljettaja että laite pystyivät reagoimaan toisiinsa kuin kumppanit. Ja tuorein MOTOROiD:Λ kykenee oppimaan ja kehittymään itsenäisesti vahvistusoppimisen avulla. Järjestelmä harjoittelee virtuaaliympäristöissä ja soveltaa sitten taitojaan reaalimaailmassa käyttäen Sim2Real-tekniikoita.
MOTOROiD:Λ kykenee omin avuin nousemaan ylös maasta kaaduttuaan. Lisäksi se on varustettu oppivalla keinoälyllä.
Antamalla koneelle tietynasteista itsenäisyyttä päätöksenteossa, MOTORoiD:Λ edustaa askelta kohti uutta suhdetta, jossa se voi kasvaa käyttäjänsä rinnalla. Mallin pääominaisuuksiin kuuluvat optimoidut, orgaaniset liikkeet, jotka on luotu tekoälypohjaisen oppimisen avulla, sekä kevyt ja kestävä tukiranka, joka on suunniteltu kestämään oppimisprosessin yritysten ja erehdysten tuottamat vaikutukset.
Liikkuvuuden kartoittamattomalla kentällä seikkailemalla ja yhdistettynä vahvistusoppimiseen liikkeenohjauksessa MOTORoiD:Λ pyrkii määrittelemään uudelleen kaksipyöräisten ajoneuvojen maailman ja olemaan täysin uuden tulevaisuuden edelläkävijä.
TRICERA
TRICERAn proto.
Tricera on 3-pyöräinen sähkömoottorinen auton tai moottoripyörän proto. Se hyödyntää kolmipyöräohjausta (3WS), joka tarjonnee kiinnnostavia kaarreajo-ominaisuuksia sekä uudenlaisen, nautittavan ohjaustuntuman. Ohjausjärjestelmää on viritetty ihmistutkimuksen näkökulmasta maksimoimaan kuljettajan nautinto ja saavuttamaan uusi taso kuljettajan ja koneen välisessä yhteydessä.
PBEV-proto
PBEV-proto
Kyseessä on toimiva sähkömoottoripyörän prototyyppi, joka on rakennettu suurikapasiteettisen akun ympärille. Samalla on pyritty priorisoimaan keveyttä, kompaktisuutta ja hauskanpitoa. Lisäksi ihmisen ja koneen välinen käyttöliittymä on suunniteltu auttamaan käyttäjää keskittymään radalla ajamiseen. Siinä on yksinkertaiset, sormenpäihin ryhmitellyt hallintalaitteet sekä mittariston näyttö ja äänilaite, jotka viestivät pyörän tilan sekä visuaalisesti että audiaalisesti.
H2 Buddy Porter -konsepti
H2 Buddy Porter konsepti
Vetymoottorit ovat yksi monista vaihtoehdoista hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. Yamahan tavoitteena on tuoda vetykäyttöiset moottoripyörät julkisille teille, ja siksi H2 Buddy Porter -konseptia kehitetään yhteistyössä Toyotan kanssa. Toyota kehitti uuden, kompaktin, korkeapaineisen vetysäiliön, joka sopii moottoripyörille ja skoottereille ja jolla on asiaankuuluvien viranomaisten sertifiointi. Yamaha vastasi puolestaan vetymoottorin, alustan ja muiden komponenttien kehittämisestä. Täydellä tankilla H2 Buddy Porter -konseptin mitattu toimintamatka on yli 100 km. Malli ottaa huomioon olemassa oleviin määräyksiin perustuvat julkisen tienkäytön erilaiset tekniset vaatimukset. Lisäksi se täyttää Euro 5 -päästöstandardit, typpioksidipäästöt mukaan lukien.
HEV-proto
HEV-proto
Tämä sarja-rinnakkaishybridin (SPHEV) -prototyyppi tarjoaa mahdollisuuden vaihtaa vapaasti kahden erilaisen suorituskykyominaisuuden välillä: "Serene" ja "Spirited". Sähkömoottori ja polttomoottori on integroitu järjestelmällä, joka mahdollistaa useiden ajotilojen yhdistämisen. Pyörä voi olla rauhallinen ja hiljainen kaupungin kaduilla sähköllä ajettaessa, ja tarjoaa sitten tehokasta ja luotettavaa suorituskykyä maaseudulla. Lisäksi patentoitu teho- ja energianhallintateknologia parantaa polttoainetehokkuutta yli 35 % verrattuna saman luokan ajoneuvoihin. HEV yhdistää ajamisen hauskuuden ympäristöystävällisyyteen.
PHEV-proto
HEV-proto
Tämä t&k-proto yhdistää polttomoottoreiden ja sähköautoteknologian edut laajentaakseen tapoja, joilla kuljettajat voivat nauttia suurista moottoripyöristä. Vaihtamalla polttomoottori- ja sähkökäyttötilojen välillä PHEV:tä voidaan käyttää joko täysin sähkökäyttöisenä tai hybriditilassa tilanteen mukaan. Se yhdistää korkean ympäristöystävällisyyden säilyttäen samalla mahdollisuuden urheilulliseen moottoripyöräilyyn ja kytkee polttomoottoreiden vielä hyödyntämättömän potentiaalin tulevaisuuteen.
Lisäksi japanilaisvalmistajalla on näytillä sähköpolkupyöriä ja futuristisia tulkintoja pyörätuoleista.
Lisätietoja Yamahan sivustolta.