Kaupan toteutuessa sen odotetaan kasvattavan Polariksen oikaistua käyttökatetta (EBITDA) noin 50 miljoonalla dollarilla ja oikaistua osakekohtaista tulosta (EPS) noin 1,00 dollarilla. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä.
Polaris säilyttää pienen osakeomistuksen Indianista kaupan toteutumisen jälkeen. Kaupan lisäehtoja ei ole julkistettu.
Polariksen pääjohtaja Mike Speetzenin mukaan molemmat osapuolet hyötyvät kaupasta. Polaris siinä mielessä, että se voi keskittyä omistuksensa niihin toimintoihin, joissa on vahvin kasvupotentiaali sekä kiihdyttää investointeja niihin ja parantaa omaa ja jälleenmyyjiensä voitollisuutta.
Speetzen myös totesi Indianin vakiinnuttaneet asemansa arvostettuna brändinä maailmanlaajuisesti. Hän uskoo Carolwoodin olevan sille sopiva kumppani.
Carolwood on nimittänyt Mike Kennedyn uuden, itsenäisen Indian Motorcyclesin pääjohtajaksi, kunhan kauppa toteutuu. Hän on toiminut mm. Vance & Hinesin pääjohtajana sekä useissa johtotoimissa Harley-Davidsonilla.
Kaupan myötä noin 900 Polariksen työntekijää siirtyy uuteen Indian Motorcycle Companyyn. Indian säilyttää suurimman osan tiimistään, mukaan lukien insinöörit, suunnittelijat ja henkilökunta, sekä tuotantoresurssit. Tuotantolaitokset Spirit Lakessa, Iowassa ja Monticellossa, Minnesotassa, sekä teollisen suunnittelun ja teknologian keskus Burgdorfissa, Sveitsissä, siirtyvät uuteen itsenäiseen yritykseen osana sopimusta.
Indian Motorcycle jatkaa myynti-, huolto- ja tukipalveluiden tarjoamista jälleenmyyjille ja asiakkaille koko siirtymän ajan. Kaupan päätyttyä Indian Motorcycle toimii itsenäisesti, ja jatkaa moottoripyörien ja osien, vaatteiden ja varusteiden myyntiä sekä huoltopalveluiden tarjoamista maailmanlaajuisen Indian Motorcycle -jälleenmyyjäverkostonsa kautta.
Toimituksen kommentti:
Tämänhetkisessä taloudellisesti ja tullipoliittisesti turbulentissa ympäristössä on ymmärrettävää, että Polaris hankkiutuu eroon moottoripyörävalmistuksestaan. Polaris aloitti kelkka- ja mönkijäbusineksensa lisäksi moottoripyörien valmistuksen Victory-tuotemerkillä 1999. Sen rinnalla se alkoi valmistaa myös Indian-moottoripyöriä vuonna 2013, mikä omalta osaltaan johti Victoryjen kysynnän laskuun, ja niinpä Victoryjen valmistus lopetettiin tammikuussa 2017.
Siitä enemmän tässä jutussa: Yllättävä uutinen: Polaris lopettaa Victory-moottoripyörien valmistuksen
Sekä Victoryn että Indianin moottoripyörämallisto oli/on suunnattu samoille suurten, amerikkalaisten, V2-sylinteristen moottoripyörien markkinoille kuin missä Harley-Davidson toimii.
Vaikka erityisesti Indian on kyennyt ottamaan markkinaosuuksia H-D:ltä, kyse on kuitenkin vain rajallisen markkinan rippeistä, mikä näkyy jo liikevaihdon suuruudesta. Harleyn koko vuoden liikevaihto on luokkaa 12 kertaa suurempi kuin Indianin: Se oli miltei 5,2 miljardia dollaria 2024, kun Indianin moottoripyörävalmistuksen liikevaihto oli noin 478 miljoonaa dollaria 30. kesäkuuta 2025 päättyneellä kahdentoista kuukauden jaksolla.
Indian tuli markkinoille tyylikkäällä mallistolla 2013, jota myös laajennettiin jonkin verran, varsinaista uudistumista siinä on tapahtunut varsin vähän, joten uudella omistajalla tulee riittämään haastetta malliston, erityisesti moottoreiden päivittämisessä. Kysymysmerkki on, jatkuuko pelkkien isokokoisten V2-pyörien valmistus, vai laajeneeko portfolio myös muuntyyppisiin vaihtoehtoihin kuten pienempien yksipyttyisten tai sähkömoottoripyörien valmistukseen.
On mielenkiintoista nähdä, mitä tuleman pitää, myydäänkö Indian edelleen, ja selviääkö merkki omistuksen muutoksesta, kun sillä ei enää ole Polariksen lihavaa markkinointi- ja t&k-kehityskulukukkaroa turvanaan? Paljonko Carolwood on valmis sijoittamaan vaikeilla, jopa laskevilla markkinoilla toimivaan moottoripyörävalmistajaan?
Aiheesta aiemmin:
Tiistai 10.1.2017 09:21
Maahantuoja lupaa, että Victoryn takuut jatkuvat ja osia saa kuten ennenkin
Maanantai 9.1.2017 21:58
Yllättävä uutinen: Polaris lopettaa Victory-moottoripyörien valmistuksen