Stark Varg SM -supermoto 2026.
Stark Varg SM nojaa vahvasti Varg MX ja EX -sovellusalustoihin ja valmistaja lupaa tuoda niiden kisa-DNA:n kaduille.
Stark väittää, että SM on tehokkain saatavilla oleva supermoto tehopainosuhteen osalta. Pyörä painaa ainoastaan 124,5 kg ja sen huipputeho on 80 hevosvoimaa. Pyörän takapyörästä mitatulla 914 Newtonmetrin väännöllä "kiihtyminen on välitöntä, ennustettavaa ja loputtomasti kontrolloitavissa", kuten Vargin tiedotteessa todetaan.
Kuljettaja voi mukauttaa tehontuoton, moottorijarrutuksen ja regeneroinnin sopimaan mihin tahansa alustaan, ahtaista kaupungin kaduista teknisiin karting-ratoihin.
Stark Varg SM -supermoto 2026.
7,2 kilowattitunnin tehoinen hunajakennomainen magnesiumakku toimii myös rakenteen osana parantaen rungon jäykkyyttä ja tasapainoa. WMTC-standardin mukaan mitattuna toimintamatkan pitäisi olla 81 km latauksella.
Lataaminen kestää alle kaksi tuntia Starkin 3,3 kW:n kannettavalla laturilla, joka on niin kevyt, että se mahtuu reppuun ja on yhteensopiva minkä tahansa pistorasian tai autolaturin kanssa.
Stark Varg SM -supermoto 2026.
Hiilikuitupäällysteinen moottori integroidulla invertterillä asettaa uuden standardin teho-painosuhteelle. Se on testattu ja rakennettu motocrossin rajuja vaatimuksia vastaavaksi sekä validoitu täyttämään kaikki autoteollisuuden standardit.
Varg SM:n runko on rakennettu ultrakevyestä, erikoisvahvasta teräksestä ja sen kiinnikkeet ja kahvat on taottu alumiinista, samoin apurunko ja tarkkuuskoneistetut yläkolmiota varten suunnitellut osat, ihanteellisen jäykkyyden ja joustavuuden takaamiseksi.
Stark Varg SM -supermoto 2026.
Jousitus on KYBin käsialaa. Etuhaarukka on täysin säädettävä 48 mm, iskunpituus edessä on 290 mm ja täysin säädettävällä takaiskunvaimentimella 303 mm.
Uudelleen kehitetty yläkolmio antaa SM:lle paremman ohjaustarkkuuden ja etupään tuntemuksen, kun taas CNC-koneistetut navat, ilmailulaatua olevat vanteet ja Brembon jarrut tarjoavat poikkeuksellisen jarrutustehon ja vakauden.
Stark Varg SM -supermoto 2026.
Pyörän kaapelointi on reititetty sisäisesti ja ajotapavalinnan kytkin on CNC-koneistettua alumiinia. Mittaristona toimii Starkin Arkenstone-näyttö. Se on vedenpitävä ja iskunkestävä Android-pohjainen mittaristonäyttö, joka tarjoaa GPS-navigoinnin, reaaliaikaiset ajotiedot, langattomat päivitykset ja täyden säädön suoraan ohjaustangosta.
Kuljettaja voi vaihtaa eri puuhiin sopiviin ajotiloihin napinpainalluksella, oli kyse sitten työmatka-, temppu- tai rata-ajosta. Sekä tehokäyrät että jarrutusprofiilit ovat mukautettavia.
Stark Varg SM -supermoto 2026.
Stark Varg SM on rakennettu paitsi suorituskykyä myös helppokäyttöisyyttä varten. SM on täysin tieliikennekelpoinen Euroopassa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa ja osissa Yhdysvaltoja, ja se antaa ajajille mahdollisuuden viedä kilpatason sähkömoottoripyörän kaduille. Se on yhteensopiva myös A1-ajokortin kanssa.
Olipa kyseessä työmatkat, polkuajo tai vuoristosolien kiipeily, Varg SM määrittelee uudelleen mukavuuden, hallinnan ja varmuuden.
Se on varustettu älykkäillä, kuljettajakeskeisillä innovaatioilla, kuten ryömintätilalla peruutukseen ahtaissa tiloissa, mukautettavilla ajotiloilla, digitaalisilla turvakerroksilla ja valinnaisella ohjaustankoon asennettavalla käsijarrulla täydellisen hallinnan takaamiseksi temppu- tai rataolosuhteissa.
Stark Varg SM -supermoto 2026.
Tärkeimpiä tieliikennevalmiusominaisuuksia:
• Patenttihyväksyntää odottavat joustavat vilkut, jotka on valmistettu kestävästä optisesta silikonista pitkäikäisyyden varmistamiseksi.
• 4 000 lumenin ajovalo – kolme kertaa kirkkaampi kuin millään kilpailijalla, varmistaen poikkeuksellisen näkyvyyden yöllä.
• Vahvistettu, integroitu rekisterikilven pidike, joka yhdistää minimalistisen muotoilun kestävyyteen.
• Pyörän huoltotarve on minimaalinen, mikä säästää kuljettajan aikaa ja kustannuksia
Stark Varg SM -supermoto 2026.
Varg SM on rakennettu tiukkojen eurooppalaisten ympäristöstandardien mukaisesti käyttäen kestäviä materiaaleja ja prosesseja. Sen päästöjen tuotto on nolla ja se ylittää kaikki luokkansa polttomoottoriset Supermotot.
Pyörää voi myös räätälöidä mm. titaanisin jalkatapein, pultein ja akselein painon vähentämiseksi.
SM-mallin hinnoittelu EU:ssa menee seuraavasti (sitä emme tiedä, mikä on hinnoittelu Suomessa). Pyörä on saatavilla kahtena kokoonpanona: Vakiona (60 hv): 12 990 € ja Alpha-versiona (80 hv): 13 990 €. Pyörä on heti tilattavissa.
Stark Varg SM -supermoto 2026.
Stark Varg SM pähkinänkuoressa
- Moottori: sähköinen, PMAC, Vaihteita: yksi. Paino 124,5 kg. Maksimiteho 80 hv. Akkukapasitetti 7,2 kWh. Vääntö mitattuna takapyörältä: 914 Nm. Ajomatka latauksella: 81km WMTC, 183km Urban, 108km Suburban. Latausaika: 1-2 t, 240 V.
- Brembo: Etujarrut 4-mäntäinen monoblokkisatula, 320 mm kelluva levy, takajarrulevy 220 mm. Etuhaarukka 48 mm, täysin säädettävä, joustomatka 290 mm, takana linkitetty monovaimennin, joustomatka 303 mm. Runko kovalujuusterästä. Renkaisiin 4 vaihtoehtoa eri käyttötarkoituksiin: Pirelli Diablo Rosso IV (ensiasennusrenkaat), Dunlop Sportsmart TT (Performance), Michelin Road 6 (Wet and cold weather) ja Anlas Grip Plus (Extreme wet and cold weather).
- Muuta: kävelytys- ja peruutustoiminnot. Moottorijarru säädettävissä välillä 0-100%.