Kuten oheisesta kuvasta näkyy, vuonna 2014 esitelty Hero RNT 150 dieselskootterin konsepti oli varsin erikoisen näköinen kapistus. Vielä erikoisemmaksi sen teki se, että se oli varustettu suorasuihkutusdieselmoottorilla, jonka antamaa tehoa oli vielä vahvistettu turboahtimella.

Moottori oli tilavuudeltaan 150 cm3, ja pyörä oli saatavilla myös kaksipyörävetoisena. Etupyörään voi valita lisävarusteena 1,3 hevosvoiman tehoisen sähköisen napamoottorin.

Turbodieselin teho oli maltilliset 13,5 hevosvoimaa 4000 kierroksella minuutissa, mutta vääntöä oli hieman kevariluokkaa suuremmassa moottorissa tarjolla peräti 35 Nm 1600 kierroksella minuutissa. Huippunopeus ei ollut päätähuimaava, vain 70 km/t.

Moottori toimi myös 1,5 kilowatin jatkuvatehoisena generaattorina. Se tuotti 6,5 amperin virran 230 voltin jännitteellä, Tämä tarkoitti sitä, että se voi tuottaa virran etupyörän moottorille, mutta sitä voitiin myös käyttää generaattorina sähköttömissä olosuhteissa. Napamoottoria varten oli erillinen kaasu. Pyörällä voitiin ajaa myös pelkän sähkömoottorin voimin, dieselmoottori sammutettuna.

Erikoinen ulkonäkö on yhteydessä ominaisuuksiin. Sekä 'ankannokan' muotoisen etuosan päällä että sisällä voi kuljettaa tavaraa. Myös takana on tavarateline ja takasivugrillit kääntyivät lisätavaratelineeksi.

Hero RNT 150 turbodiesel. 'Ankanokan' päällä voi kuljettaa tavaraa, mutta myös sen sisällä oli tavaratila.

Hero RNT 150 turbodiesel. 'Ankanokan' päällä voi kuljettaa tavaraa, mutta myös sen sisällä oli tavaratila.

Sen olisi maastovärein varusteltuna voinut kuvitella myös armeijakäyttöön sopivaksi. Kaksipyörävetoisuus tuo mukanaan myös maastoajo-ominaisuuksia.

Pyörässä oli lisäksi LED-ajovalo sekä toinen, taskulampuksi irrotettava toinen LED-valo. Etuteleskooppi oli varustettu 37 mm:n liukuputkin ja vanteet olivat 17-tuumaiset. Painoa pyörällä oli Heron väittämän mukaan 136 kg.

Skootterin kulutuksen ei pitänyt päätä huimaaman: 6 litran vetoinen polttoainetankki riitti kuljettamaan keskimoottorisen kaksipyöräisen peräti 480 kilometrin matkan, mikä teki kulutukseksi vaivaisen 1,25 litraa 100 kilometrillä.

RNT 150 TDI:n esittely osui aikaan, jolloin Heron piti osoittaa kykenevänsä pärjäämään ilman pitkäaikaisen yhteistyökumppanins Hondan apua. Kaksikon tiet erkanivat 2010, joten Heron paineet osoittaa itsenäisyytensä suunnittelun ja valmistuksen suhteen olivat kovat.

Dieselskootteri ei koskaan tullut tuotantoon asti, vaikka Hero niin aikanaan lupaili, eikä Hero ole koskaan selitellyt miksi. Epäselväksi jäi myös, oliko konsepti edes todellinen, vai oliko se pelkkä "dummy", tehty vain vahivstamaan Heron design-osaamisen tarinaa.

Näin ollen Royal Enfield jäi edelleen ainoaksi moottoripyörävalmistajaksi, jolla on ollut sarjatuotannossa dieselmoottorinen moottoripyörä.

Lähteet: Autopian, Motorcycle ja Hero.

Aiheesta aiemmin:

Keskiviikko 21.6.2023 11:03

Päivän video: maailman ainoa sarjatuotannossa ollut diesel-moottoripyörä ylsi 900 kilometriin tankillisella – kulutus 1,25 l/100 km