Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026. Malli osuu luokkaan, jossa on niukasti tarjontaa: sporttinen, tehokas matkapyörä.

Vuosimallin 2025 Honda CB1000GT laajentaa Hondan isojen touring-pyörien valikoimaa, ja on taatusti kiinnostava heistä, jolle Gold Wing 1800 on liian iso ja raskas, ja jotka kaipaavat tehoa enemmän, kuin  NT1100:ssa on. Muutenkin CB1000GT osuu markkinaan, jossa on viime aikoina ollut varsin vähän tarjontaa, kun valmistajat ovat lähteneet innolla mukaan adventureboomiin. Äkkiseltään tulee mieleen lähinnä BMWn S 1000 XR ja Kawasakin Versys 1100.

Hondan mukaan CB1000GT osuu sellaisten kuljettajien toiveisiin, jotka etsivät teknisesti täysin varusteltua moottoripyörää, jolla pystyy ajamaan pitkiäkin matkoja mukavasti, mutta joka tarjoaa ajoon jännitystä senkin jälkeen, kun moottoritie loppuu ja mutkatiet alkavat.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026. Kuva Hondan osastolta.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026. Kuva Hondan osastolta.

Honda CB1000GT pohjautuu uuteen Hornetiin 1000 cm3 nelisylinterisine throttle-by-wire- eli sähköisellä kaasulla ohjattuine moottoreineen. 

Pyörässä on tilaa sekä matkustajalle että kyytiläiselle ja matkamukavuudesta huolehtii Showan sähköisesti ohjattu alusta (Showa EERA) vakiona. EERA:n takajousen esijännitystä voi muuttaa lennossa ajon aikana.

Edessä on kaksi 310 mm kelluvaa jarrulevyä ja nelimäntäiset radiaalisti asennetut jarrusatulat. Takana on yksi levy ja yksimäntäinen satula. Kaarre-ABS saa ohjauksensa Nippon-Seikin kuusiakseliselta inertiamittausyksiköltä (IMU).

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Varustetaso on kattava: Pyörän tuulilasi on säädettävissä viiteen eri korkeuteen, säätövaraa on 81 mm. Vakiovarusteisiin kuuluvat takalaukut (vasen 37 L, oikea 28 L), vakionopeudensäädin, sähkölämmitteiset kahvat, kahvansuojukset, keskiseisontatuki ja vaihdeavustin eli shifteri.

Jokapäiväistä mukavuutta korostavat viiden tuuman TFT-värinäyttö varustettuna Honda RoadSync -sovelluksella, älypuhelimen liitettävyys, älyavain, itsestään palautuvat vilkut sekä hätävilkkujen automaattinen päällekytkentätoiminto voimakkaasti jarrutettaessa. Tarjolle tulee kolme eri värivaihtoehtoa: Grand Prix Red, Pearl Deep Mud Gray ja Graphite Black.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026. Avaimeton käynnistys on vakiovaruste.

CB1000GT:n nelisylinterinen rivimoottori on lähtöisin CBR1000RR Firebladesta. Sen maksimiteho on 110,1 kW / 147,6 hv ja maksimivääntö 102 Nm. Pyörän tankattu paino on 229 kg.

IMU-yksikkö hallinnoi sekä ennalta määritettyjä ajotapavalintoja että kuljettajan räätälöitävissä olevia ja Hondan moottorin väännönhallinnan järjestelmää (HSTC).

Pyörässä on timantinmallinen kaksoiskehtorunko ja takarunkoa on pidennetty kuljettajan ja kyytiläisen käytettävissä olevan tilan kasvattamiseksi. Runkogeometriaa on säädetty terävän käsiteltävyyden ja stabiiliuden tavoittamiseksi. 

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026. Taustavalaistut valintapainikkeet.

Vaikka pyörän ulkonäkö on aggressiivinen, luvassa on maksimaalista aerodynaamista suojaavuutta. Hondan muotoilustudiot Japanissa ja Italiassa ovat työstäneet pyörän ulkonäköä yhdessä. CB1000GT:n ulkonäkö koostuu terävästi leikatuista pinnoista, jotka korostavat pyörän aggressiivista luonnetta. Etupäälle leimaa antavat silmiinpistävät kaksoisprojektoriajovalot. Pyörän ulkonäkö antaa vaikutelman korkeasta, eteenpäin suuntautuneesta painopisteestä ja nopeasta ohjattavuudesta.

Honda vakuuttaa, että kyse ei ole pelkästään tyylistä, vaan etukatteen suunnittelussa on käytetty numeerista virtausdynamiikkaa maksimaalisen tuulisuojauksen ja neutraalien käsittelyominaisuuksien aikaansaamiseksi.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Ympäristönäkökulma vaikuttaa myös: Etukatteen vakiotuulilasi on valmistettu Durabiosta, joka on kasvipohjaista alkuperältään. Etu- ja takaistuimen pohjat on niin ikään valmistettu kierrätetystä polypropyneenistä.

Pyörän valaisujärjestelmä koostuu energiatehokkaista LEDeistä.

TFT-näytön kuvan voi valita kolmesta eri vaihtoehdosta: Bar, Simple ja Circle ja se mahdollistaa iOS- tai Android-älypuhelimen liittämisen Honda RoadSyncin avulla. Pyörän valikkojen toimintaa ohjataan ohjaustangon taustavalaistun nelitoimisen ohjaimen avulla. Järjestelmä mahdollistaa navigoinnin sekä kypäräpuhelinta käytettäessä puhelujen soittamisen tai musiikinkuuntelun.

Näytön alapuolella on USB-C-latausliitäntä.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026. Tilavaan laukkuun mahtuu kypärä.

Pyörän rengaskoot ovat edessä 120/70-ZR17 ja takana 180/55-ZR17. Alumiinisen Pro-Link-takahaarukan jäykkyyttä on parannettu ja pituutta kasvatettu 619 millimetristä 635 mm:n kyydin vakauttamiseksi korkeilla nopeuksilla. Valualumiiniset jalkatapit tuovat mukavuutta matkustajalle.

Pyörä on käsiteltävyydeltään jostain nakupyörän ja matkapyörän väliltä. Ohjauskulma ja jättö ovat 25.0° ja 106.3mm sekä akseliväli 1465mm (Hornetissa luvut ovat 25°/ 98mm/ 1,455mm). Maavaraa on kolme millimetriä enemmän kuin Hornetissa, 133mm. Painonjakauma on 51%/ 49%, mikä pitää ohjaustuntuman keveänä.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026. Sekä kuskin että kyytiläisen istuinten pitäisi olla mukavat. Ainakin pehmusteiden paksuutta on kasvatettu Hornetiin verrattuna.

Istuinkorkeus on maltilliset 825mm ja ajoasento pysty sekä mahdollistaa vapaan liikkuvuuden. Istuinpehmustetta on kasvatettu 15 mm Hornetiin verrattuna kuljettajan, ja 39,5 mm matkustajan osalta. Ohjaustangon ja jalkatappien paikkoja on optimoitu mukavan pitkänmatkan ajoasennon aikaansaamiseksi.

Showa EERA ohjaa automaattisesti optimaalisen puristus- ja paluuvaimennuksen vasteen suhteessa iskun nopeuteen. Se operoi kolmen informaatiolähteen perusteella: pyörän nopeuden (ECU), pyörän asennon ja asenteen (IMU) sekä jousituksen käytöksen mukaan (tieto joustoiskun sensorilta).

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026. Kuljettajan näkymä.

Jousituksen hallintayksikkö (SCU) säätää vaimennuksen voiman nopeasti, vain 15 millisekunnissa. Järjestelmän joustavuus mahdollistaa sen. että vaimennuksen säätöä voidaan muuttaa sen mukaan kuin pyörän ajonopeus muuttuu, mikä esimerkiksi nopeuden kasvaessa mahdollistaa jäykemmän vaimennuksen.

Käytännössä kuljettaja voi valita kaupunkiajomukavuuden, sporttisen suorituskyvyn, vauhdikkaan touring-ajon tai sadekelin mukaisen jousituksen vain näppäimen painalluksella. Valintavaihtoehdot ovat: Standard, Sport, Rain, Tour sekä User, joka mahdollistaa henkilökohtaisten mieltymysten mukaisen vaimennuksen ja jousituksen säädön. Takana jousijäykkyyttä voi säätää ajon aikana 24-portaisesti. 41 mm:n etuteleskoopin jousen esijännitys on säädettävissä manuaalisesti.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Jousituksen joustomatka on 130 mm edessä ja 144 mm takana, kun Hornetissa luvut ovat 130mm / 140 mm.

Hornet-tyyppiset viisipuolaiset vanteet ovat kevyttä alumiinivalua.

Moottori

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

GT:n moottori perustuu vuosimallin 2017 CBR1000RR Firebladen moottoriin: 1000cm3 DOHC nelisylinterinen rivimoottori on säädetty uusiksi GT:tä varten. Tavoitteena on ollut pehmeä voimantuotto.

Maksimiteho on 110.1kW / 147,6 hv / 11 000rpm, ja maksimivääntö 102Nm / 8750rpm. Voimantuotto on lineaarista ja vääntökäyrä tuottaa iloa keskikierroksilla. Moottori on varustettu kevytkäyttöisellä avustavalla luistokytkimellä. Molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömät vaihdot.

Polttoainetankin tilavuus on 21 L ja kulutus on noin 6 litraa sadalla kilometrillä, joten tankillisella pääsee kutakuinkin 340 km.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Pyörän kuljettajaa avustava ohjauselektroniikka rakentuu kuusiakselisen inertiamittausyksikön varaan. Siihen kuuluvat mm. throttle-by-wire ja neljä ajotapavalintaa sekä User-käyttäjän kustomoima vaihtoehto, kolme moottorin teho- ja moottorijarrutuksen vaihtoehtoa sekä kolmiportainen väännönhallinta.

Valintoja ohjataan vasemman kahvan valintakytkimen ja TFT-näytön avulla. Myös jousituksen toimintoja ohjaan valintojen mukaan.

Saatavilla on myös runsaasti alkuperäisiä lisävarusteita, muun muassa kolme eri varustepakettia. Mukavuuspaketti on suunniteltu touring-ajosta kiinnostuneille. Se sisältää korkeamman tuulilasin, mukavuusistuimet, ylä- ja alatuulisuojat sekä sumuvalot. Sports-paketissa on alakate, polttoainetankin sivujen suojat, moottorinsuojus sekä raidat vanteissa. Urban packissä on puolestaan mukana 50 litran takalaukku, sen noja sekä takateline ja varashälytin. Saatavilla on myös muita varusteita.

Pyörä tulee Suomeen ensi keväänä, sen pitäisi tulla nähtäville jo MP26-messuille. Hinta ei tätä kirjoitettaessa vielä ole tiedossa.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.

Honda CB1000GT vuosimallia 2026.